InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Finland: algemene informatie

Finland: algemene informatie

Finland is een land in Noord Europa. Het land grenst in het oosten aan Rusland, in het noorden aan Noorwegen en in het westen aan Zweden.

Algemene informatie

Finland heeft een oppervlakte van 338.145 km2 en is daarmee ruim 8 keer zo groot als Nederland. Echter heeft Finland aanzienlijk minder inwoners. In totaal wonen er in Finland ruim 5.250.000 mensen. Dit houdt in dat Nederland ruim 3 keer zoveel inwoners telt als Finland. Ongeveer 20% van alle inwoners wonen in of nabij de hoofdstad: Helsinki. Het gemiddeld aantal inwoners per km2 bedraagt 15,5.

Geschiedenis

Finland is door de jaren heen meerdere malen veroverd door Rusland en Zweden. In 8500 voor christus is Finland ontstaan, onder de naam Weichselien. In 1917 verklaarde Finland zich onafhankelijk, wat in 1918 werd erkend. In 1995 trad Finland toe tot de Europese Unie en verving in 2002 zijn eigen munt, de markka door de euro.

Talen

De officiële talen in Finland zijn het Fins en het Zweeds. Fins behoord tot de Fins-Oegrische taalfamilie. De overeenkomsten met het Nederlands zijn dan ook ver te zoeken. Het Zweeds behoord tot de Scandinavische taalfamilie, welke tevens een onderdeel is van de Indo-Europese taalfamilie. In Finland spreekt ruim 6% van de bevolking Zweeds. Dit komt voornamelijk voor in het westen en zuidwesten van Finland. Daar tegenover spreekt ruim 95% van de Finse bevolking Fins. Nog geen 0,5% van de Finse bevolking is Samisch. De Saami leven in het noorden van Finland, in Lapland, wat grenst aan Zweden, Noorwegen en Rusland.

Politiek

Finland is een democratische republiek. Elke 6 jaar kiest de Finse bevolking een nieuwe president. De Finse president mag maximaal 2 keer gekozen worden, waardoor deze dus maximaal 12 jaar president van Finland kan zijn.

Landindeling

Finland heeft in totaal 6 provincies. Tevens is het land opgedeeld in 20 regio's.

De provincies van Finland zijn:
  • Zuid-Finland
  • West-Finland
  • Oost-Finland
  • Oulu
  • Lapland
  • Äland

De Finse regio's zijn:
  • Lapland
  • Österbotten
  • Noord-Österbotten
  • Zuid-Österbotten
  • Centraal-Österbotten
  • Kainuu
  • Noord-Karelië
  • Zuid-Karelië
  • Noord-Savo
  • Zuid-Savo
  • Pirkanmaa
  • Satakunta
  • Centraal-Finland
  • Varsinais-Suomi
  • Päijät-Häme
  • Kanta-Häme
  • Uusimaa
  • Oost-Uusimaa
  • Kymenlaakso
  • Äland

De belangrijkste steden van finland zijn:
  • Joensuu (Oost-Finland)
  • Jyväskylä (West-Finland)
  • Kotka (Zuid-Finland)
  • Kuopio (Oost-Finland)
  • Lahti (Zuid-Finland)
  • Lappeenranta (Zuid-Finland)
  • Oulu (Oulu)
  • Pori (West-Finland)
  • Rovaniemi (Lapland)
  • Tampere (West-Finland)
  • Turku (West-Finland)
  • Vaasa (West-Finland)

Godsdienst

Ruim 80% van de Finse bevolking behoort tot de Evangelische Lutherse Kerk. Daarnaast is ongeveer 17% van de Finse bevolking atheïst (zonder geloof).
© 2010 - 2017 Semicolon, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zweden / SverigeZweden is het grootste land van Scandinavië en is onderdeel van de Noordse Raad en de Europese Unie.
Overzicht van alle landen van EuropaEuropa bestaat uit 51 landen. 27 landen uit Europa zijn lid van de Europese Unie. Daarnaast zijn bijna alle landen lid v…
Het kleine woordenboek FinsHet kleine woordenboek FinsFins wordt door ongeveer 6 miljoen mensen gesproken. Naast Zweeds is Fins één van de officiële talen van Finland. Fins i…
De Zweedse taal - De basisZweeds wordt voornamelijk gesproken in Zweden, maar ook indelen van Finland wordt Zweeds gesproken. In totaal wordt door…
WK voetbal 2014: Kwalificatie Europa Groep IWK voetbal 2014: Kwalificatie Europa Groep IVan de 53 deelnemende Europese landen aan de kwalificatie voor het Wereldkampioenschap voetbal 2014 zullen er uiteindeli…

Reageer op het artikel "Finland: algemene informatie"

Infoteur: Semicolon
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!