InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > West-Europa, Schotland

West-Europa, Schotland

West-Europa, Schotland Schotland spreekt tot de verbeelding. De een lijkt het niks, saai en alleen maar regen. Maar wie er ooit eens is geweest wil graag nog eens heen. Schotland is een ongerept land, met prachtige natuur, weinig mensen en een zee van ruimte. En wat dacht u van alle Bens (bergen) Lochs (meren) en glenns (dalen). Heeft u de gelegenheid, ga dan zeker eens naar Schotland.

Vlag van Schotland

De Schotse vlag is een van de oudste ter wereld. Het stamt uit de 12de eeuw.
Schotland
HoofdstadEdinburgh
ContinentEuropa
TaalEngels
MunteenheidPond Sterling
Aangrenzende regioEngeland
UTC+0, in de zomer +1
GodsdienstenSchotse Kerk (presbyteriaans)
Demografie
Aantal inwoners5 miljoen
Oppervlakte77.925 km
Aantal inwoners per km65
Rang in het landtweede
Levensverwachting78 jaar

Wetenswaardigheden over Schotland

  • Schotland is officieel geen land, al wordt het vaak wel zo genoemd. Het is een regio van Groot Brittannië, samen met Engeland en Noord-Ierland.
  • Schotland is onderverdeeld in 32 districten.
  • De macht is verdeeld onder het Schotse parlement en de Britse Kroon. Zo valt justitie, strafrecht en opvoeding onder het Schotse parlement. En bijvoorbeeld de buitenlandse politiek, verzekeringen en burgerzaken onder de Britse Kroon.
  • De grootste steden zijn Glasgow (578.000 inw.), Edinburgh (448.000 inw.) en Aberdeen (143.000 inw.).
  • Het hoogste punt is de berg Ben Nevis, van 1344 meter hoog.
  • De langste rivier is de Clyde, van 170 km lang.
  • Het grootste meer is Loch Ness, van 65 km.
  • Schotland telt meer dan 800 eilanden, onder andere in de Hebriden, Shetlandeilanden, Orkney-eilanden en het eiland Skye.
  • Schotland heeft verschillende natuurparken, bijvoorbeeld Loch Lomond an d the Trossachs National Park.
  • De Schotse olie wat men in de Noordzee wint, is goed voor 80% van de totale Britse olieproductie. Hiermee kon men de sluiting van de steenkoolmijnen en scheepswerven opvangen.
  • Beroemde bezienswaardigheden zijn Loch Ness, Ben Nevis, Glenn Coe, Urquhart Castle, Inverness en Edinburg. Maar ook verschillende kastelen en forten.
© 2009 - 2017 Coby79, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "West-Europa, Schotland"

Infoteur: Coby79
Laatste update: 17-09-2016
Gepubliceerd: 26-02-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!