InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Torremolinos, vakantieparadijs aan de Costa del Sol

Torremolinos, vakantieparadijs aan de Costa del Sol

Torremolinos is ongetwijfeld de populairste badplaats aan de Costa del Sol. Het hele jaar door is er sprake van toeristische bedrijvigheid. In het hoogseizoen zijn het vooral de gezinnen met kinderen die hier hun vakantie vieren en in de wintermaanden komen veel ouderen hier overwinteren.

Inhoud

Geschiedenis

De oudste resten gevonden tijdens archeologische opgravingen in de buurt van Castillo de Santa Clara stammen uit de prehistorie. Latere bewoners waren de Feniciërs, de Grieken en de Romeinen.

Romeinen
De Romeinen legden een weg aan van Málaga naar Cádiz. Deze weg liep door het huidige Torremolinos waar villas en zoutfabrieken werden gebouwd. Tijdens een grote storm in 1881 zijn Romeinse resten van onder andere een badhuis en mozaïekvloeren blootgelegd in de buurt van La Roca. Door de bouwdrift van Torremolinos halverwege de vorige eeuw zijn veel overblijfselen uit de Romeinse tijd verloren gegaan.

Torre de Molinos
Aan het eind van de huidige Calle San Miquel bouwden de Arabieren in de 14e eeuw een verdedigingstoren, Torre de Molinos genaamd, verwijzend naar de vele watermolens in de buurt. Hier dankt Torremolinos haar naam aan.

Toerisme
Torremolinos was tot het begin van de vorige eeuw slechts een gehucht. Maar de bouw van het eerste luxe hotel, Pez Espada, in 1959 bezorgde Torremolinos en de vissersgemeenschappen El Bajondillo en La Carihuela een nieuwe welvarende toekomst. Beroemdheden uit de showbusiness en filmindustrie, belangrijke zakenmensen en buitenlandse politici brachten hier graag hun vakantie door. Zij zetten Torremolinos als vakantiebestemming op de kaart waardoor meer hotels werden gebouwd en vele toeristen volgden.

Zelfstandige gemeente
Eind jaren zestig van de afgelopen eeuw is er al de roep om onafhankelijkheid van de stad Málaga. Pas na het Franco-regime werd de weg voor onderhandelingen hierover vrijgemaakt en werd Torremolinos na jarenlang actievoeren op 27 september 1988 een zelfstandige gemeente.

Feria San Miguel

In de laatste week van september staat Torremolinos in het teken van Feria San Miguel, de patroonheilige van Torremolinos. Op zondag wordt er een romería gehouden. Versierde huifkarren trekken door de straten vergezeld van ruiters en pelgrims in traditionele klederdracht. De tocht eindigt in de bossen van Manantiales waar de rest van de dag gefeest wordt. Duizenden toeristen mengen zich onder de Spanjaarden om niets van dit prachtige schouwspel te missen. Op het feriaterrein is een kermis en gedurende de hele week worden er allerlei activiteiten georganiseerd, zoals een missverkiezing, een voetbaltoernooi en een popconcert.

Vermaak

Aqualand
Het grootste Aquapark van de Costa del Sol. Duizelingwekkende glijbanen, jacuzzi, een Laguna Tropical, een mini park voor de kleinsten en veel meer. Open van half mei tot half september.

Crocodile Park
Meer dan 300 krokodillen en exotische vogels zijn hier te zien rondom een Afrikaans dorp. Er worden rondleidingen en shows georganiseerd.

Dolfijnen spotten
Met Costasol Cruceros kun je vanuit de haven van Benalmádena een boottocht maken en dolfijnen spotten.

El Ranchito
Op woensdag kun je hier de paardenshow Ritmo a Caballo bezoeken.

Flamenco
Andalusië is Flamenco. Taberna Flamenca Pepe Lopez is de plek om te genieten van een Flamencoshow met zang, dans en gitaar.

Golf
De Parador del Golf, op de grens tussen Torremolinos en Málaga, is de oudste aan de Costa del Sol. In 1925 aangelegd als 18-holes baan en in 2004 met 9 holes uitgebreid.

Haven, Puerto Marina
Tussen Benalmádena en Torremolinos bevindt zich de jachthaven van Benalmádena, gebouwd in Moorse stijl. In 1999 uitgeroepen tot de mooiste jachthaven van Europa. Van hier uit kun je boten huren om te vissen of om dolfijnen te spotten. In de haven zijn diverse winkels, barretjes en uitstekende restaurants. Hier vind je rond om de klok vertier.

Markt
Op donderdagochtend is er warenmarkt op het Recinto Ferial (kermisterrein) en op hetzelfde terrein is op zondagochtend een vlooienmarkt.

Strand
Torremolinos heeft een 6 kilometer lang zandstrand, verdeeld in 4 stranden:
  • Playa los Alamos/El Cañuelo
  • Playa El Bajondillo
  • Playa La Carihuela
  • Playa Playamar/El Retiro
Langs een groot deel van het strand loopt de wandelboulevard met barretjes en chirinquitos.

Uitgaan
Het nachtleven is vooral geconcentreerd rond Puerto Blanco en La Nogalera met vele barretjes en discotheken. Club Emporio staat goed bekend bij de bij de internationale homoscene.

Winkelen
Calle San Miquel
Het winkelhart van Torremolinos wordt gevormd door Calle San Miquel. Hier en in de vele zijstraatjes bevind zich een keur aan winkeltjes.
La Carihuela
Veel winkeltjes aan de boulevard en de evenwijdig gelegen straat.

Reizen

Luchthaven
De luchthaven van Málaga ligt zo´n 5 kilometer van Torremolinos. Door de recente uitbreiding van de luchthaven zijn vluchten vanuit Europa naar Málaga sterk uitgebreid. Vanuit Nederland, België en de Duitse grensstreek is er een keur aan goedkope vluchten naar Malaga.

Trein & Bus
Torremolinos heeft een trein- en busstation vanwaar je naar de luchthaven, Málaga of Fuengirola kunt reizen.

Verblijf

Torremolinos heeft een enorme keuze aan hostals, hotels, appartementen en vakantiehuizen. Eenvoudig te vinden via google of informeren bij het reisbureau.

Camping
  • Camping Torremolinos

Eten & drinken
Van Chinees tot Pizzeria, van Marokkaans tot typisch Spaans, Hollandse pot, Kebab- of Hamburgerketen. Aan restaurants is er in Torremolinos geen gebrek. In La Carihuela zijn veel visrestaurants.

Uitstapjes vanuit Torremolinos

Andere badplaatsen aan de Costa del Sol

© 2009 - 2017 Zalomeya, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar MalagaVlieg goedkoop naar Malaga vanaf een dozijn vliegvelden in Nederland en net over de grens. De keuze uit budget vliegmaat…
Fuengirola, populaire badplaats aan de Costa del SolOoit was Fuengirola een rustig vissersdorp maar inmiddels is het uitgegroeid tot een populaire badplaats aan de Costa de…
De costa's in SpanjeDe costa's in SpanjeDe vakantieperiode is bijna aangebroken. Veel mensen zijn op zoek naar een leuke bestemming, voor de hele familie of gez…
Marbella, niet alleen voor de jetset een vakantieoordBij Marbella denk je al snel aan jetset, jaguars en juwelen. Chique hotels en golfresorts. Maar ook de “gewone” toerist…
Benalmadena, strandvakantie in SpanjeEen strand van 10 kilometer, een wandelboulevard en een prachtige haven met veel vertier maakt Benalmádena uitermate ges…

Reageer op het artikel "Torremolinos, vakantieparadijs aan de Costa del Sol"

Infoteur: Zalomeya
Laatste update: 15-03-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!