InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Vakantiebestemmingen Duitsland: De Romantische Strasse

Vakantiebestemmingen Duitsland: De Romantische Strasse

Vakantiebestemmingen Duitsland: De Romantische Strasse Voortrazend over de Zuid-Duitse autobahn rijd je in drie uur van Würzburg naar de Oostenrijkse grens. Je kunt ook kiezen voor een alternatieve route, de Romantische Strasse. Dit gemarkeerde traject dat dit jaar 60 jaar bestaat, van Würzburg naar Füssen, leidt langs diverse sfeervolle stadjes met talloze musea en monumenten die herinneren aan de middeleeuwen. Voor sportievelingen zijn er veel wandel- en fietsroutes en niet te vergeten, de Frankische wijn. Het landschap is glooiend, met veel bos.

Würzburg: Zuid-Europees karakter

Hoewel nog vrij noordelijk gelegen, heeft Würzburg al een mediterrane uitstraling met een kleurrijk en levendig straatbeeld. Een stadswandeling langs de fraaie kerken, waaronder de
<STRONG>Romantische Strasse</STRONG>
Romantische Strasse
grote romaanse dom en door de steegjes rond de markt, laat je wennen aan de sfeer van de regio. Eén van de belangrijkste attracties is de Residenz, de voormalige bisschopszetel in Zuid-Duitse barokstijl (zie afbeelding links). Het trappenhuis van Balthasar Neumann is volgens kenners een architectonisch hoogstandje. Een ander aanrader is de Festung Marienberg, een schoolvoorbeeld van een middeleeuwse burcht, die op de andere oever van de Main boven de stad uittorent. Hier zijn twee musea gevestigd: het Mainfränkisches Museum, met onder meer een verzameling beelden van de middeleeuwse houtkunstenaar Tilman Riemenschneider en het Fürstenbaumuseum, met veel middeleeuwse meubels en wandkleden en een bisschoppelijke schatkamer met religieuze attributen. Hoewel het getoonde bijzonder is, staat er in beide musea vrij veel van hetzelfde. Vanuit hartje Würzburg en zeker vanaf de Marienberg, zie je de stad omgeven door hellingen met wijngaarden: hier is het centrum van de Frankische wijnbouw. Bij de VVV kun je informatie inwinnen wanneer er rondleidingen en proeverijen zijn, zowel in de stad als verderop langs de Main.

Martelwerktuigen en schandmaskers

Door het dal van de Tauber zakken we langs wat kleinere plaatsen af richting Bad Mergentheim, van oudsher een bekend kuuroord. In de binnenstad, een zeer goed bewaarde, ruim opgezette vesting, staat het prachtige Deutschordenschloss. Het is één van de leukere musea langs de Romantische Strasse. Je vindt er onder meer een forse collectie antieke poppenhuizen, waaruit verrassend veel te herleiden valt over het dagelijks leven in de 18e en 19e eeuw. Verder komt de geschiedenis van de stad aan bod.

Rothenburg ob der Tauber moet je in ieder geval gezien hebben om je een voorstelling te kunnen maken van het leven in de
middeleeuwen. Het is vooral leuk om 's avonds een wandeling te maken, bijvoorbeeld onder leiding van een nachtwacht, uitgedost in middeleeuwse kledij en met een vervaarlijke hellebaard. Centraal in de stad staat het imposante raadhuis in de renaissancestijl. Ook de 14e eeuwse gotische Jacobskerk is een bezoek waard, onder meer vanwege het grote Heilig-Bloedaltaar, kunstig gesneden door Tilman Riemenschneider, mocht je zijn werk in Würzburg hebben gemist. Bijzonder is ook het Kriminalmuseum, met een uitgebreide verzameling objecten uit duizend jaren rechtspraak, althans wat daarvoor door moest gaan. Je ziet martelwerktuigen waarmee boeven tot bekentenissen werden gedwongen en nu lachwekkend aandoende schandmaskers. Misdadigers moesten hiermee de straat op na kleine vergrijpen, zoals slapen tijdens de heilige mis of kwaadspreken.

Jagende valken

Schillingfürst is als plaatsje geen hoogvlieger, maar Schloss Schillingfürst met de Jagdvalkenhof mag je niet missen. Hier worden namelijk van maart tot oktober twee á drie keer per dag voorstellingen met roofvogels gegeven. De valkeniers laten zien hoe valken en adelaars hun prooi verschalken. Iets verder naar het zuiden ligt Dinkelsbühl, een juweel van een stadje, waar de oude en de nieuwe tijd naadloos in elkaar overvloeien. Muren en torens omsluiten de zuurstokkleurige vakwerkhuizen (zie afbeelding rechts). Het stadje is volledig authentiek. Zelfs de kleurstelling van de huizen is geschiedkundig verantwoord en van gemeentewegen voorgeschreven. Aardig is het 3D-museum, met veel foto's, affiches en objecten waarbij gezichtsbedrog een rol speelt.

Nördlingen is een sympathiek ogend vestingstadje, maar ook om een andere reden interessant: hier staan we namelijk aan de rand van wat de best bewaarde meteorietkrater ter wereld heet te zijn. Vijftien miljoen jaar geleden sloeg er een reusachtige steen in met de kracht van 250.000 atoombommen. Na een bezoek aan het Rieskratermuseum weet je alles over deze gebeurtenis en kun je de krater vanaf de stadsmuur goed herkennen.

Grootstedelijk Augsburg

Over de rand van de krater leidt de Romantische Strasse via Donauwörth naar de enige echte grote stad in het gebied. Het tweeduizend jaar oude Augsburg heeft vele prachtige panden en kerken in gotisiche, renaissance- en rococostijl. Met een stadswandeling langs de belangrijkste bouwwerken ben je enkele uren zoet. Je kunt beginnen bij het centraal gelegen raadhuis met zijn nogal wat protserig versierde 'Gouden Zaal', waar Augsburg trots op is.

We beëindigen de tocht in Landsberg am Lech. De rivier de Lech omarmt de oude binnenstad met zijn torens, muren en vakwerkhuizen. Verscholen op de heuvel, die direct aan het centrum grenst, staat één van de mooiste kerken op de route: de kleine barokke kloosterkerk Heilig Kruis. Grappig is verder de Mutterturm op de andere Lech-oever, met een klein stadsmuseum. Het laatste gedeelte van de Romantische Strasse leidt naar Füssen (zie artikel 'Beierse alpen') om ten slotte te eindigen bij de door Ludwig II gebouwde kastelen Hohenschwangau en Neuschwanstein (zie foto inleiding).

Per auto, op de fiets of te voet

Je kunt de Romantische Strasse per auto of fiets afleggen, maar ook te voet, met dien verstande dat je niet de hele route loopt, maar wel mooi kunt wandelen in de directe omgeving van veel plaatsen.
  • Met de auto: de autoroute is herkenbaar aan de borden. Hoewel het grootste deel van de route door mooie, glooiende en kleurrijke landschappen voert, mag je uit de naam Romantische Strasse niet concluderen dat het gaat om één langgerekt traject over louter landelijke wegen. De Strasse leidt vaak - vooral meer in het zuiden - over drukke, doorgaande wegen. Het mooiste gedeelte ligt tussen Bad Mergentheim en Dinkelsbühl, waar je tussen de wijngaarden doortoert.
  • Met de fiets: Wil je delen van de Romantische Strasse fietsen, schaf dan het boekje 'Radwandern entlang der Romantischen Strasse' aan. Hierin staan diverse etappes tussen Würzburg en Füssen nauwgezet omschreven, inclusief een kaartje en een etappekarakteristiek met de hoogteverschillen. De etappes variëren van 30 tot 55 km. en zijn voor de recreatieve fietser goed te doen. De fietsroute ontwijkt zoveel mogelijk de doorgaande wegen en is gemarkeerd.
  • Te voet: De grotere VVV's hebben in hun regio wandelroutes uitgezet en beschreven. Twee tips: ten oosten van Dinkelsbühl kun je wandelen in de mooie, bosrijke omgeving van de Hesselberg en rondom Augsburg loop je mooi door groene, glooiende weilanden langs idyllische dorpjes. Verder is er in ieder stadje wel een stadswandeling uitgezet.

Lees verder

© 2008 - 2014 Staal, gepubliceerd in Europa (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fuggerei te Augsburg, woonadres van grootvader W.A. MozartFuggerei te Augsburg, woonadres van grootvader W.A. MozartHet aan de romantische Strasse gelegen Augsburg behoort tot de mooiste steden van Duitsland. Haar rijkdom dankt Augsburg…
Richard Tauber, de tenorRichard Tauber, de tenorDe Oostenrijkse zanger Richard Tauber leefde van 1891 tot 1948. Hij wordt gezien als de beste Mozartvertolker van zijn t…
Speelschema Bundesliga 2011-2012Speelschema Bundesliga 2011-2012Speelschema Bundesliga 2011-2012. De Bundesliga is het hoogste niveau waarop clubs in Duitsland kunnen voetballen. De Bu…
Speelschema Bundesliga 2013-2014Speelschema Bundesliga 2013-2014De Bundesliga 2013-2014 zal beginnen op 9 augustus 2013 en de laatste wedstrijden zullen op 10 mei 2014 gespeeld worden.…
Speelschema Bundesliga 2012-2013Speelschema Bundesliga 2012-2013Speelschema Bundesliga 2012-2013. De Bundesliga is het hoogste niveau voor het betaalde voetbal in Duitsland. Het seizoe…
Bronnen en referenties
  • www.wuerzburg.de
  • www.rothenburg.de
  • www.dinkelsbuehl.de
  • www.regio-augsburg.de
  • www.romantischestrasse.de

Reageer op het artikel "Vakantiebestemmingen Duitsland: De Romantische Strasse"

Reacties

Staal (infoteur), 10-12-2009 19:27 #2
De beste Duitse fietskaarten en -gidsen zijn die van de ADAC (Duitse ANWB) en de KOMPASS-reeks (zeer gedetailleerd). Voor meer informatie over goede fietskaarten/-gidsen zie:
http://fvw.valksoftware.nl/?affiliate=0126283&knoopid=343
(Fietsvakantiewinkel - online te bestellen)
Succes!

A. Hippe, 09-12-2009 23:34 #1
Geachte mevouw/mijnheer,

Gaarne informatie over de fietsroute over de romantische strasse.
Bij voorbaat dank.

Vr. groet,

A. Hippe

Infoteur: Staal
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Duitsland
Reacties: 2
Schrijf mee!