InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Met de auto naar Engeland

Met de auto naar Engeland

Engeland is onder Nederlanders en Belgen een populair land om een weekendje naartoe te gaan. We gaan dan vooral naar Londen maar ook steden als Liverpool, Newcastle, het Schotse Edinburgh worden steeds populairder. Maar ook voor een langere vakantie is Groot-Brittannië aantrekkelijk. Het gevarieerde landschap met oude middeleeuwse steden, uitgestrekte natuurgebieden en prachtige kusten heeft veel te bieden. Alleen hoe kun je het beste op autovakantie naar Engeland? Welke overtocht is geschikt voor jou en hoe kom je het makkelijkste in Schotland of Wales?

Groot-Brittannië

Engeland is één van de landen van Groot-Brittannië. De andere landen in het koninkrijk zijn Schotland, Wales en Noord-Ierland. Schotland en Wales liggen op hetzelfde eiland als Engeland, Noord-Ierland ligt op het eiland Ierland. Hier ligt ook de republiek Ierland, een zelfstandig land. Ten noorden van Schotland bevinden zich nog de Faraoer-eilanden, tussen Engeland en Ierland liggen het eiland Man.

Overzichtskaart Groot-Brittannië

Vanuit het zuidelijkste puntje van Engeland naar het noordelijkste puntje van Schotland bedraagt de maximale afstand ongeveer 1300 kilometer. Vanaf de meest oostelijk punt naar de meest westelijke is de afstand ongeveer 500 kilometer. Engeland, het zuidelijk deel van het eiland, heeft het meest uitgebreide wegennet. Vanaf de oostelijke kustplaatsen Dover en Harwich lopen grote wegen richting Londen. De route vanaf Dover is geheel uitgebouwd tot snelweg, in Engeland aangeduid als M-route, in dit geval de M20. De twee belangrijkste routes van zuid naar noord zijn de M1 van Londen naar Leeds en Newcastle en de M5/M6 van Exeter via Bristol, Birmingham en Liverpool/Manchester door naar Glasgow. Een andere belangrijke snelweg is de 205 kilometer lange M25, de rondweg rond Londen.

Het deel van Schotland ten noorden van de grote plaatsen Glasgow en Edinbrugh is dun bevolkt en ook vrijwel snelwegvrij. De M90/A9 voert via Perth naar Thurso, het meest noordelijke puntje van Schotland. Ook Wales is vrijwel snelwegvrij, alleen langs de zuid- en de noordkust vindt met snelwegen. De zuidelijke snelweg, de M4, loopt via de plaatsen Cardiff en Swansea richting de meest westelijke punt van Wales waar de veren richting Ierland vertrekken. Aan de noordzijde loopt de M55 van Liverpool naar Holyhead waar boten naar onder andere Dublin vertrekken.

Vasteland naar Groot-Brittannië

Groot-Brittannië ligt ten westen van Nederland, België en Frankrijk. Omdat Frankrijk en Engeland op het smalste punt maar 40 kilometer uit elkaar liggen kan het gunstig zijn naar Frankrijk te rijden en van daaruit over te steken. Voor de reiziger naar het noorden kunnen juist de overtochten van Rotterdam naar Hull of IJmuiden naar Newcastle interessant zijn. Alle prijzen zijn vanaf prijzen, prijspeil 2017.

Eurotunnel

De belangrijkste verbinding tussen Groot-Brittannië en het vasteland is de Kanaaltunnel. Deze 50 kilometer lange tunnel verbindt Calais in Frankrijk met Folkstone in Engeland. Het is een treintunnel met twee buizen met elk één spoor. De tunnel wordt gebruikt door doorgaande treinen van Londen naar Parijs en Brussel en door pendeltreinen die auto's en vrachtauto's vervoeren. De treinreis door de tunnel duurt ongeveer 35 minuten maar inclusief de douaneformaliteiten, veiligheidschecks en in- en uitladen van de treinen duurt de reis ongeveer 1,5 uur.

Kosten
De kosten van de overtocht zijn verdeeld in verschillende prijsklassen afhankelijk van de verblijfsduur in Engeland. Elk ticket geldt voor een enkele reis voor een auto met maximaal 9 inzittenden. De prijzen zijn indicaties, hoe vroeger men boekt hoe goedkoper:
  • 1-2 dagen in Engeland € 32,-;
  • tot 5 dagen in Engeland € 83,-;
  • Onbeperkt € 111,-.

Deze varianten gelden alleen voor een vooraf vastgelegde overtocht. Het is dus belangrijk op de juiste tijd bij de tunnel te zijn. Er zijn flexibelere mogelijkheden, deze beginnen vanaf € 230,- voor maximaal 5 dagen en € 300,- voor een reis die zo lang kan duren als je wilt.

De prijzen verschillen uiteindelijk net als bij vliegtickets al naar gelang beschikbaarheid. Vroeg boeken en boeken op minder drukke dagen kan dus een flinke besparing opleveren.

Calais - Dover

Het snelste veer brengt passagiers in 1,5 uur van Calais naar Dover. Deze route wordt uitgevoerd door twee verschillende maatschappijen namelijk DFDS seaways en P&O ferries. De volgende prijzen zijn vanaf prijzen voor een enkele reis met een auto.
  • DFDS seaways € 43,-, 10X per dag, maximaal 4 inzittenden;
  • P&O ferries € 50,-, 23X per dag, maximaal 4 inzittenden.

Duinkerke - Dover

Duinkerke ligt iets noordelijker dan Calais en is daarom vanuit België en Nederland net iets sneller bereikbaar. De overtocht duurt dan wel 2 uur. Alleen DFDS seaways vaart deze route, de overtocht met een auto met maximaal 4 inzittenden kost minimaal € 39,-.

Zeebrugge - Hull

Deze route, uitgevoerd door P&O ferries, is vooral interessant voor Belgen al is Zeebrugge ook goed bereikbaar vanuit Zeeuws-Vlaanderen, Zuid-Oost Brabant en Limburg. Hull ligt in noord Engeland ter hoogte van Manchester en Liverpool. De overtocht duurt 14 uur en 30 minuten en is altijd inclusief hut. De overtocht kost minimaal € 169,- voor twee personen en een auto en € 179,- voor 4 personen en een auto. Deze boot vaart één keer per dag.

Rotterdam - Hull

De overtocht tussen Rotterdam en Hull in noord Engeland duurt 12 uur. Een hut is verplicht, deze zit dus bij de prijs inbegrepen. Een overtocht met auto inclusief 2 personen kost minimaal € 195,-. Met vier personen kost het minimaal € 227,-. De overtocht vind één keer per dag plaats.

Hoek van Holland - Harwich

De overtocht van Hoek van Holland naar Harwich wordt uitgevoerd door Stenaline en duurt 6,5 uur. Deze boot gaat tweemaal daags naar Harwich. Harwich ligt iets ten noorden van Londen en heeft een rechtstreekse treinverbinding met deze stad. De overtocht kost minimaal € 69,-. Voor de nachtelijke overtocht is een hut verplicht, een tweepersoons hut kost minimaal € 51,-.

IJmuiden - Newcastle

Deze overtocht wordt vanaf april 7 dagen per week verzorgd door DFDS seaways. In de winter is er om de dag een afvaart. De overtocht duurt 16,5 uur. Een overtocht inclusief 2-persoons hut en auto kost minimaal € 153,-.

Overige verbindingen

Hierboven staan de meest gebruikelijke routes voor Nederlanders en Belgen. Er zijn echter nog meer overtochten mogelijk naar Engeland. Vooral vanuit Frankrijk zijn er meerdere routes, deze verbinden bijvoorbeeld Bretagne en zuid Engeland met elkaar. Ook zijn er enkele veerboten naar Spanje, deze worden vooral gebruikt door Engelsen die in Spanje een tweede huis hebben en niet het hele stuk willen rijden.

Tips en tricks

  • De verschillende veerbootmaatschappijen werken tegenwoordig net zo als vliegmaatschappijen, hoe eerder je boekt hoe goedkoper het is. Ook worden de tickets duurder tijdens de vakantieperiodes. Het is zeker interessant de verschillende routes goed met elkaar te vergelijken;
  • Veel reizigers kiezen voor de overtochten in Frankrijk omdat deze het kortst zijn. Als je echter niet in Londen maar meer in Noord-Engeland, Schotland of Wales vakantie wilt vieren dan zijn de overtochten naar Hull en Newcastle ook erg interessant;
  • De boten waarmee wordt gevaren zijn kleine steden zijn waar van alles te doen is tijdens de overtocht. Zo begint de vakantie al in IJmuiden of Rotterdam;
  • Door langer op de boot te zitten bespaar je een overnachting en brandstofkosten. Hou daar rekening mee bij het vergelijken van de prijzen;
  • In Groot-Brittannië rijdt men links!
  • Er zijn vrijwel geen tolwegen in Groot-Brittannië.
© 2014 - 2017 Ekke, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Reizen naar Londen, hoe doe je dat?Reizen naar Londen, hoe doe je dat?Londen is één van de leukste steden van Europa. Veel Nederlanders doen een weekendje of weekje Londen. Op welke manieren…
Vakantie Liverpool, EngelandVakantie Liverpool, EngelandLiverpool is een (haven)stad en tegelijkertijd een district gelegen in het noordwesten van Engeland, Verenigd Koninkrijk…
Groot-Brittannië: de natiesDe officiële naam is ‘Het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland’. Toch is deze term voor Groot-Britt…
Stena Line: overtochten naar EngelandStena Line: overtochten naar EngelandMet de gespecialiseerde Stena Line kan men met de boot naar Engeland. De vaarroute Hoek van Holland naar Harwich is idea…
Kledingmaten omrekenenKledingmaten omrekenenJe bent een op vakantie en gaat een dagje winkelen in Milaan. Gezellig! Maar als je een kledingstuk aanpast, blijkt hij…
Bronnen en referenties
  • http://www.dfdsseaways.nl/
  • http://www.stenaline.nl/engeland
  • http://www.poferries.com/nl
  • http://www.eurotunnel.com/uk/home/
  • http://www.myferrylink.com/

Reageer op het artikel "Met de auto naar Engeland"

Infoteur: Ekke
Laatste update: 16-01-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!