InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Leeuwarden – Op weg naar Culturele Hoofdstad van Europa 2018

Leeuwarden – Op weg naar Culturele Hoofdstad van Europa 2018

Leeuwarden – Op weg naar Culturele Hoofdstad van Europa 2018 Europa heeft elk jaar een Culturele Hoofdstad. Voorheen was dat één stad, tegenwoordig mogen twee steden zich Culturele Hoofdstad noemen. Het Europees Parlement kiest de steden. De Friese hoofdstad Leeuwarden had de ambitie om Culturele Hoofdstad 2018 te worden en die ambitie wordt werkelijkheid. Het Leeuwarder bidbook zag er goed uit en de Friese stad heeft er de titel CHvE (ECoC) 2018 mee gewonnen en bereidt zich voor op een feestelijk jaar.

Leeuwarden ambieert de titel Culturele Hoofdstad van Europa

Culturele Hoofdstad van Europa

Elk jaar kiest Europa twee steden die de titel Culturele Hoofdstad van Europa krijgen, European Capital of Culture (ECoC). De Europese Unie wil daarmee de verscheidenheid van de Europese culturen naar voren brengen en de gemeenschappelijke kenmerken laten zien. Het uiteindelijke doel is dat ingezetenen van Europa kennis met elkaar maken. De Europese Unie wil met de verkiezing: “de rijkdom, de verscheidenheid en de gemeenschappelijke kenmerken van de Europese culturen tot hun recht te laten komen en ertoe bij te dragen dat de burgers van de Europese Unie elkaar beter leren kennen.”
De uitgekozen steden organiseren tal van activiteiten binnen het jaar waarvan zijn Culturele Hoofdstad zijn. De activiteiten die georganiseerd worden zijn bedoeld voor de eigen inwoners en voor bezoekers aan de stad. Er moet een Europese component in de activiteiten zitten.

Amsterdam en Rotterdam

Van de twee steden is er één van de oude lidstaten en wordt één gekozen van de pas aangeschoven Unie-staten. Soms wordt er zelfs een stad gekozen van een staat dat (nog) niet lid van de EU. Die eer viel Istanbul in 2010 te beurt. Twee Nederlandse steden waren al eens ECoC: Amsterdam (1987) en Rotterdam (2001). Het Spaanse Barcelona wordt vaak de culturele hoofdstad van Europa genoemd, maar ontving de titel nog niet van de Europese Unie.

Kandidaten

Steden kunnen zich kandideren voor de verkiezing en aan dat voortraject kunnen meerdere steden uit één land meedoen. De landen die de stad leveren voor 2018 zijn dan al gekozen: Malta en Nederland.
In 2012 deden vijf Nederlandse steden mee aan de voorronde voor ECoC:
  1. Eindhoven
  2. Leeuwarden
  3. Maastricht
  4. Den Haag
  5. Utrecht
Tijdens een tussendtijdse verkiezing op 30 november 2012 in Amsterdam gingen de eerste drie steden door naar de volgende ronde. De definitieve keuze voor ECoC 2018 werd in augustus 2013 gemaakt.

Bidbook

De lidstaat kiest een stad uit haar regionen en legt een voordrachtsdossier aan. Een jury bepaalt welke steden worden gekozen.
De stad die ECoC wil worden, maakt een Bidbook, een programma waarin het zichzelf aanprijst en waarin de activiteiten beschreven staan.

Zin in de Toekomst

Een bidbook is niet een boek om te gaan bidden dat jouw stad ECoC mag worden. Bid komt van het Engelse werkwoord To Bid, dat bieden betekent. Het bidbook is een bodbook, een verzameling teksten waarin vol overtuiging een bod wordt gedaan op de titel ECoC om de jury over te halen jouw stad te kiezen. Het bidbook van Leeuwarden werd in de gemeente en provincie enthousiast ontvangen. Het kreeg als ondertitel mee: Zin in de Toekomst en werd huis aan huis in de provincie verspreid.

Leeuwarden

Leeuwarden wil vol energie en enthousiasme en met zijn blik gericht naar de toekomst Culturele Hoofdstad van Europa worden. De Friezen hebben heel veel zin in de ontwikkeling van Leeuwarden en slepen daar de gehele provincie Fryslân in mee. Friesland legt de bescheidenheid af en wil aan de wereld laten zien hoe krachtig het is. Het plan spitst zich toe op Leeuwarden, omdat de verkiezing nu eenmaal om een stad gaat.

Stichting Culturele Hoofdstad 2018

Leeuwarden roept een stichting in het leven en formeert een projectorganisatie. De stichting heet Culturele Hoofdstad 2018.
Het stichtingsbestuur bestaat uit:
  • Siem Jansen – voorzitter
  • Rudi Wester – vice-voorzitter
  • Klaas Dijkstra – secretaris
  • Pier Damstra – penningmeester
  • Anje Wester-Koopmans
  • Annemieke Galema

De projectorganistatie bestaat uit:
  • Jocco Eijssen – directeur en projectleider
  • Henk Keizer – artistiek adviseur
  • Patricia Klomp – officemanager
  • Jurjen van de Weg – coördinator, verantwoordelijk voor het onderdeel participatie
  • Metsje Gerlsma – projectleider De Reis
  • Arjen Goodijk – communicatiemedewerker
  • Jildou Tjoelker – productieleider De Reis

Kandidering

  • 2007: De reis voor Leeuwarden begint in 2007. Friese gedeputeerde Jannewietske de Vries oppert het plan. Een jaar later gaan de Provinciale Staten van Friesland akkoord met een visie waarin het plan is opgenomen: Finsters Iepen, heet dat, Ramen Open.
  • 2009: In 2009 gaat de PS akkoord met het programma Kulturele Haadstêd 2018.
  • 2010: In 2010 wordt een projectbureau opgericht dat de kandidatuur moet voorbereiden en in het najaar van 2010 gaan de Provinciale Staten akkoord met de plannen.
  • 2011: In 2011 wordt het project omstreden en beschreven als geldverslingend en vaag. In dat jaar wordt ook Leeuwarden als stad naar voren geschoven. De titel van de plannen verandert: wat eerst Fryslân Kulturele Haadstêd was wordt Leeuwarden Culturele Hoofdstad. In december gaan zowel gemeente Leeuwarden als de provincie akkoord met de plannen. De provincie stelt 2,4 miljoen beschikbaar. Daar moet de stichting het tot en met 2013 mee doen. Dan wordt definitief duidelijk of het Leeuwarden wordt of één van de andere twee Nederlandse steden die nog in de race zijn.
  • 2012: Gemeente Leeuwarden stelt 950.000 euro beschikbaar. Net één dag voor de officiële kandidaatstelling gaat de meerderheid van de Leeuwarder gemeenteraad akkoord met het plan. Op 30 november 2012 hoort Leeuwarden in Amsterdam dat het door is naar de volgende ronde.

Bron: LWD2018Bron: LWD2018

Huisstijl

Grafisch Bureau Barbara Jonker uit Leeuwarden ontwierp het eerste logo Leeuwarden – Ljouwert 2018 en de huisstijl. Ze ontwikkelde het logo in samenwerking met BW H ontwerpers. Opdrachtgever was Gemeente Leeuwarden. De huisstijl maakt gebruik van de speciaal voor dit doel door René Knip ontworpen lettertype Fryslân. (Toen Leeuwarden de titel binnen had werd deze huisstijl vervangen door een strakkere).

Maastricht

Maastricht zet in haar bidbook in op de jongeren generatie in de euregio.

Eindhoven

Eindhoven geeft de naam, maar de stad stelt zich kandidaat in samenwerking met Breda, Den Bosch, Helmond en Tilburg. Eindhoven zet in op het innovatieve vermogen van de regio en de grote wil tot samenwerking tussen steden, sectoren en instellingen.

Leeuwarden

Leeuwarden zet in op ontmoeten en op verschillende aspecten van de stad en de provincie: Wonen, groen, samenleven, stad, water en ruimte: Meet me at Home, Meet me at the Garden, Meet me at the Neighbours, Meet me in the City, Meet me on the Water, Meet me at the Horizon. Elke Meet me is uitgewerkt met een aantal trajecten.
  • Meet me at Home
  • voorbeeld: Vereniging der verenigingen
  • Meet me at the Garden
  • voorbeeld: De Waarde van de Duisternis
  • Meet me at the Neighbours
  • voorbeeld: 500 woorden
  • Meet me in the City
  • voorbeeld: Het Moderne Ambacht
  • Meet me on the water
  • voorbeeld: Europese Waterspelen
  • Meet me at the Horizon
  • voorbeeld: Internationaal Trekvogel Festival

Nederlandse jury

In het najaar van 2013 draagt de Nederlandse jury één van de drie Nederlandse steden voor aan minister Jet Bussemaker van Cultuur (op 6 september 2013 kwam Leeuwarden als winnaar uit de bus). Brussel krijgt dan het advies van de Nederlandse minister doorgestuurd. In het voorjaar van 2014 maken de Europese ministers van Cultuur bekend wie de Cuturele Hoofdstad van Europa 2018 wordt.

Athene

Athene was in 1985 de eerste Europese stad die de titel Culturele Hoofdstad verdiende. De eerste jaren was er telkens één stad. Het jaar 2000 was een bijzonder jaar, toen waren er negen Culturele Hoofdsteden. Sindsdien worden er, met hier en daar een uitzondering, jaarlijks twee steden uitgekozen.
  • 1985 Athene
  • 1986 Florence
  • 1987 Amsterdam
  • 1988 Berlijn
  • 1989 Parijs
  • 1990 Glasgow
  • 1991 Dublin
  • 1992 Madrid
  • 1993 Antwerpen
  • 1994 Lissabon
  • 1995 Luxemburg
  • 1996 Kopenhagen
  • 1997 Thessaloniki
  • 1998 Stockholm
  • 1999 Weimar
  • 2000 Brussel, Helsinki, Avignon, Reykjavik, Bologna, Bergen, Krakau, Santiago de Compostela, Praag
  • 2001 Rotterdam en Porto
  • 2002 Brugge en Salamanca
  • 2003 Graz
  • 2004 Rijsel en Genua
  • 2005 Cork
  • 2006 Patras
  • 2007 Luxemburg en Sibiu
  • 2008 Stavanger en Liverpool
  • 2009 Vilnius en Lidz
  • 2010 Essen, Pécs en Istanboel
  • 2011 Tallinn en Turku
  • 2012 Guimarães en Maribor
  • 2013 Marseille en Košice
  • 2014 Riga en Umeå
  • 2015 Bergen en Pilsen
  • 2016 San Sebastiá en Wrocław
  • 2017 Paphos en Aarhus
  • 2018 Valetta (Malta) en Leeuwarden

Gastlanden

  • 2019 Italië, Bulgarije
  • 2020 Kroatië, Ierland
  • 2021 Roemenië, Griekenland
  • 2022 Litouwen, Luxemburg
  • 2023 Hongarije, Groot Brittannië
  • 2024 Estland, Oostenrijk
  • 2025 Slovenië, Duitsland

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bidbook Leeuwarden Culturele Hoofdstad – Lwd2018Bidbook Leeuwarden Culturele Hoofdstad – Lwd2018Het Bidbook van Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018 belooft wat. Het is een boek vol plannen, die geschreven…
UIT!markt in LeeuwardenUIT!markt in LeeuwardenLeeuwarden organiseert aan het begin van het theaterseizoen een uit-markt, waarin een voorproefje wordt gegeven wat het…
Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa – het nieuwe logoLeeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa – het nieuwe logoLeeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa lanceert in januari 2015 een nieuw logo en een nieuwe website. De organisatie…
LWD2018 - Geheimen uit bidbook Leeuwarden 2018LWD2018 - Geheimen uit bidbook Leeuwarden 2018Leeuwarden heeft de plannen die het heeft voorbereid voor Lwd2018, het jaar waarin de Friese hoofdstad een jaar lang Cul…
Loop LeeuwardenLoop LeeuwardenLoop Leeuwarden is een jaarlijks georganiseerd loopevenement dat wandelend en hardlopend te volbrengen is. Het is het gr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LWD2018
  • Wikipedia
  • Leeuwarder Courant
  • Friech Dagblad
  • 2018.nl
  • Denhaag-2018.nl
  • Reformatorisch Dagblad
  • Dichtbij.nl/Eindhoven
  • Wikipedia
  • Afbeelding bron 1: LWD2018

Reageer op het artikel "Leeuwarden – Op weg naar Culturele Hoofdstad van Europa 2018"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 30-03-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Leeuwarden
Schrijf mee!