InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Met kinderen op vakantie als alleenstaande ouder?

Met kinderen op vakantie als alleenstaande ouder?

Met kinderen op vakantie als alleenstaande ouder? Wat zijn de mogelijkheden voor op vakantie gaan als je als alleenstaande ouder bent, ook wel eenoudergezin genoemd. Uit cijfers van het CBS blijkt dat steeds meer kinderen bij beide ouders wonen, oftewel de ouders zijn niet meer bij elkaar. De traditionele rolverdeling van vader, moeder en kinderen samen in één gezin is niet op iedereen van toepassing, wat ook invloed heeft op de normale dingen van het leven zoals op vakantie gaan. Een groeiende markt zijn de vakanties die zijn gericht op deze eenoudergezinnen.

Inhoud

Wat is een alleenstaande ouder?

In Nederland wordt meestal gesproken over alleenstaande ouderen. Een wat onbekendere term is alleenstaande ouder. Toch is deze term op heel wat mensen van toepassing. Sterker nog, steeds meer mensen behoren tot de groep alleenstaande ouder. Het betreft mensen die bijvoorbeeld hun partner hebben verloren of die van hun partner zijn gescheiden. Toch staan alleenstaande ouders vaak midden in het leven. Vanwege het hebben van kinderen hebben ze ook meestal een zeer druk leven. Alleen een gezin runnen vergt uiteraard veel tijd en energie.

Vakantie voor alleenstaande ouder

Wat is de beste remedie voor een druk leven? Juist, op vakantie gaan! En daar wringt de schoen voor veel alleenstaande ouders. Ze vinden het te zwaar om alleen de verantwoordelijkheden te dragen op vakantie. Sommigen alleenstaande ouders schamen zich ervoor om alleen op vakantie te gaan. Hoewel dat laatste nergens op gebaseerd is, is er toch een oplossing voor alleenstaande ouders: een vakantie speciaal voor alleenstaande ouders. Oftewel een vakantie met 'gelijkgestemden'. In tegenstelling tot de zogenaamde vakantie voor singles is er bij de vakanties voor alleenstaande ouders sprake van het meenemen van de kinderen. De kinderen kunnen vaak lekker samen spelen en de alleenstaande ouders kunnen onderling genieten van de rust, ervaringen uitwisselen en wellicht zelfs een nieuwe levensgezel vinden.

Soorten vakanties voor alleenstaande ouders

Er zijn diverse mogelijkheden voor alleenstaande ouders. Voorbeelden zijn speciale campings voor alleenstaande ouders, maar ook hotels en appartementen behoren tot de mogelijkheden. De reizen worden vaak aangeboden door gespecialiseerde reisbureaus of websites. Er zijn speciale vakanties voor alleenstaande ouders ver van huis in warme landen. Maar ook dichterbij huis (Nederland, België, etc.) zijn er volop mogelijkheden. Die laatste reizen zijn vaak in trek voor alleenstaande ouders met nog jonge kinderen.

Voordelige vakanties voor alleenstaande ouders

Helaas hebben vele alleenstaande ouders niet al te veel geld te besteden. Ze hebben vaak een hypotheek of huursom die ze alleen moeten betalen of ze moeten maandelijks alimentatie betalen. Toch is het ook mogelijk voor deze mensen om een leuke vakantie te hebben. Diverse websites bieden soms vakanties aan met korting. Een bekend voorbeeld hiervan zijn websites waar vakanties worden geveild. Ook het ruim van tevoren boeken van een vakantie kan vaak geld schelen (vroegboekkorting). En wat te denken van het last minute boeken van nog niet verkochte reizen. Door diverse websites goed in de gaten te houden is het prima mogelijk om wat voordeliger op vakantie te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Met kinderen op vakantie als alleenstaande ouder?"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 10-11-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Reizen
Schrijf mee!