InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Autorijden in Frankrijk vraagt goede voorbereiding

Autorijden in Frankrijk vraagt goede voorbereiding

Autorijden in Frankrijk vraagt goede voorbereiding Wie gaat autorijden in Frankrijk zal op de hoogte willen zijn van de wijzigingen die regelmatig plaatsvinden in de Franse verkeersregelingen.Dit vraagt dus om goede voorbereiding. Zo zijn flitspaalverklikkers in het navigatiesysteem verboden. Daarnaast is men vanaf 1 juli 2012 verplicht om twee alcohol testers in de auto te hebben. Het maximale toegestane percentage alcohol in het bloed is 0,5 promille. De boetes zijn schrikbarend hoog en worden naar uw huisadres gezonden.

Met de auto naar Frankrijk

Iedere zomer zijn er veel Nederlanders die met de auto naar Frankrijk gaan. Ook zijn er vakantiegangers die door Frankrijk heen rijden om het vakantieland Spanje of Portugal te bereiken. Het is van belang om goed op de hoogte te blijven van de wijzigingen in de verkeersregelgeving van Frankrijk. Er worden n.l. steeds hogere boetes uitgereikt en de pakkans is groot. Vroeger werd op de autoroute de Soleil met zeer hoge snelheden gereden maar dit is aan banden gelegd. Het is daarom verstandig goed op de snelheidsborden te letten. Bekeuringen worden naar Nederland doorgestuurd en ze zijn erg hoog.

Radar en snelheidscontrole

In Frankrijk dient men erop te letten dat meteen bij het inrijden in een dorp de 50 km. grens geldt. Nu is dat in geheel Europa zo maar in Frankrijk liggen veel dorpen iets lager. Men komt van de autoroute af en veel automobilisten laten rustig hun gaspedaal los maar rijden dan nog net iets te snel. De politie parkeert vaak direct aan het begin en het eind van het dorp bij het bord 50 km. en de boete is hoog. Op de snelwegen zijn in de afgelopen jaren 400 extra vaste radars geplaatst en er komen er voor het eind van 2012 nog 400 bij. Ook werden er sedert 2012 veel mobiele radars extra ingezet. Kan men de boete niet direct betalen dan is een waarborgsom vereist die even hoog is als de opgelegde boete. Ook mag men in de bebouwde kom geen claxon gebruiken. Overdag alleen lichtflits gebruiken als waarschuwing.

Snelheidscontrole en hoge boetes

Wie in Frankrijk 5 kilometer te hard rijdt in een dorp ontvangt na enige weken een boete thuis die maar liefst 90 euro bedraagt.
Is men toevallig wat langer op vakantie dan kan dit al snel oplopen tot 135 euro. Let daarom goed op uw snelheid. Soms staat er een agent aan de ingang of uitgang van een dorp maar vaak ook wordt er alleen maar geflitst en heeft u dit zelf nauwelijks in de gaten. Het is sedert 2015 mogelijk om de boetes die men in het buitenland krijgt te verzenden naar het huisadres. Dat is een vervelende ervaring om bij thuiskomt te merken dat er nog snel één of meerdere boetes betaald moeten worden. Aan het einde van 2015 heeft de Franse politie gemeld dat de Nederlandse vakantiegangers vaak veel te snel rijden.

Flitspaalverklikker

Als men een flitspaalverklikker in het navigatiesysteem heeft dan kan dat een boete opleveren van maar liefst 1500 euro. Zelfs als men het navigatiesysteem niet aan heeft staan kan de boete worden opgelegd. Dat betekent weer ouderwets met de kaart op schoot zoeken naar de camping of hotel. Niet bij alle navigatiesystemen kan de software van de flitspaalverklikker worden verwijderd. Het is wel van belang dat u voor vertrek zelf controleert hoe dit werkt bij uw systeem. TomTom geeft duidelijk aan bij welke modellen de software wel en niet verwijderd kan worden. Heeft men een ingebouwd navigatiesysteem dan is het wel even zoeken hoe de verklikker moet worden uitgeschakeld.

Alcoholtester in Frankrijk verplicht

Vanaf 1 juli 2012 is men verplicht in de auto twee alcoholtesters te hebben. Deze testers moeten voorzien zijn van het NF keurmerk (Norm Francaise) Voor Nederland is dit ongebruikelijk dus U bent verplicht deze aan te schaffen. Alcoholtesters zijn er in diverse prijsklassen. Sommige kunnen slechts éénmaal gebruikt worden, anderen zijn meerdere malen te gebruiken. Deze alcoholtesters zijn in Nederland te koop bij: alcoholcontrole en in Frankrijk bij tankstations. Bij de ANWB zijn ze voorlopig in beperkte mate verkrijgbaar. Overigens hebben in Frankrijk de horecagelegenheden al sedert 2011 de verplichting om alcoholtesters beschikbaar te houden voor hun gasten. Zo kunt U zelf testen of u de auto nog mag besturen al of niet. De ANWB is het niet eens met deze maatregel omdat zij van mening zijn dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Veel Nederlanders zijn verontwaardigd over deze maatregel maar wilt u door Frankrijk rijden dan zal men deze attributen toch moeten aanschaffen. De Franse minister van binnenlandse zaken heeft de maatregel inmiddels verzacht in die zin dat er voorlopig geen boetes worden uitgeschreven. Men blijft echter wel verplicht de autotesters in de auto te hebben.

Rijstroken en strepen op de weg

Doorlopende strepen mogen echt niet overschreden worden en zelfs niet met de wielen worden aangeraakt. Wordt men betrapt dan kan men rekenen op een boete. Op smalle wegen kan dit lastig zijn. Soms ook wil men uitwijken voor fietsers maar ook dan is het verboden om over de doorlopende streep te rijden.

Telefoneren

Tijdens het rijden is het streng verboden om een mobiele telefoon vast te houden. Handsfree telefoneren is wel toegestaan. Toch is het opvallend om te zien hoe vooral in de steden veel mensen zitten te bellen achter het stuur met de telefoon aan het oor.

Liften

Het is in Frankrijk verboden te liften langs snelwegen, vierbaanswegen en langs wegen zonder voetpaden. Liften is niet meer zo populair onder de jeugd. In de zestiger jaren waren er veel jonge studenten die liftend op vakantie gingen. Met een klein budget probeerden de jongelui dan zo ver mogelijk te komen. Soms werd het budget aangevuld door als druivenplukker te werken. Bij op- en afritten van wegen ontstonden zo gevaarlijke situaties als mensen een lifter op het laatst zagen.

Fietsers

Bij het passeren van een of meerdere fietsers dient u binnen de bebouwde kom 1 meter en buiten de bebouwde kom 1,5 meter afstand tot de fietser te houden. Frankrijk is een land waar heel veel gefietst wordt en op smalle wegen kan dit tot gevaarlijke situaties leiden als de fietsers naast elkaar rijden. Bergafwaarts kunnen fietsers hoge snelheden hebben waar men terdege rekening mee moet houden.

Brandblusser

In Frankrijk is een brandblusser in de auto niet noodzakelijk maar wordt wel geadviseerd. Dit is echter wel het geval in België waar men meestal door zal rijden om in Frankrijk te komen.

Reflecterende hesjes

In bijna alle landen in Europa zijn reflecterende hesjes verplicht voor alle inzittenden die zich buiten de auto begeven langs de weg. Het is daarom verstandig om voor iedereen die mee gaat een hesje aan te schaffen.

Verbanddoos

In veel Europese landen is een verbanddoos in de auto verplicht. Dit is niet het geval in Frankrijk maar alhoewel niet verplicht toch aan te raden.

Gevarendriehoek

In de meeste landen in Europa is de gevarendriehoek verplicht. In Spanje bestaat zelfs de verplichting om twee gevarendriehoeken te hebben zodat er in geval van nood een voor en een achter de auto geplaatst kan worden. Dit is iets wat veel mensen niet weten en u kunt hierdoor toch in problemen komen met de Spaanse politie.

Milieuvignet

Vanaf 1 april 2017 is men in Frankrijk gestart met het milieuvignet. In eerste instantie heeft men een vignet nodig voor de steden Parijs, Lyon en Grenoble. In vijf jaar tijd zal het aantal steden waarbij met een vignet gereden wordt sterk toenemen. Men dient het sticker online aan te vragen bij frans vignet. De Franse politie mag boetes uitschrijven aan mensen die zonder sticker in 'verboden gebied' rijden.

Groene kaart

Een groene kaart voor de verzekering hoeft u niet verplicht mee te nemen voor Frankrijk. Het is echter wel aan te raden deze mee te nemen. Gaat men naar Spanje met aanhanger of caravan dan is een aparte groene kaart hiervoor noodzakelijk.
Gerelateerde artikelen
Snelheidscontrole en correctieSnelheidscontrole en correctieVoor snelheidscontrole bestaan diverse methodes: bij snelheidscontrole via flitspaal, radarauto en lasergun controleert…
Bluetooth headset voor veiliger handsfree telefonerenBluetooth headset voor veiliger handsfree telefonerenTelefoneren in de auto terwijl je als bestuurder aan het rijden bent wordt steeds vaker ontraden. Ook indien het bellen…
Winterbanden en milieuvignet voor een vakantie of dagtripWinterbanden en een milieuvignet voor een vakantie of dagtrip naar Duitsland Wanneer je naar Duitsland gaat voor een vak…
Verkeersboete voor snelheidsoverteding in NederlandVerkeersboete voor snelheidsoverteding in NederlandIedereen kent wel de flitspalen of de verdekt opgestelde surveillance auto's met camera's langs de autowegen in Nederlan…
Waar koop ik een milieusticker voor Duitsland?Waar koop ik een milieusticker voor Duitsland?Ieder jaar worden er weer plannen gemaakt voor de vakantie. Nederlanders blijven niet alleen in eigen land, maar gaan oo…
Bronnen en referenties
  • ANWB site
  • Alcoholcontrole.nl
  • Website tomtom

Reageer op het artikel "Autorijden in Frankrijk vraagt goede voorbereiding"

Reactie

Harm vd Wetering, 05-07-2017 22:44 #1
Goedendag, Als we richting Zuid-Frankrijk gaan, en we gaan door Lyon, moeten we dan ook een milieuvignet hebben? Reactie infoteur, 06-07-2017
Beste Harm,

Als je door de stad Lyon wilt rijden heb je inderdaad een vignet nodig. Neem je de rondweg dan is het niet nodig.
Zie voor het verkrijgen van het vignet:
https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/buitenland/2017/april/wachttijd-frans-milieuvignet
Ik wens je een fijne vakantie.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 01-07-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!