InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Air Miles, wie spaart ze nog?

Air Miles, wie spaart ze nog?

Air Miles, wie spaart ze nog? Het is een tijd lang een rage geweest. Iedereen spaarde Air Miles. Mensen droomden van verre reizen met het vliegtuig, mogelijk gemaakt door het sparen van Air Miles. Alleen duurde het sparen daarvoor langer dan van te voren verwacht. Wie spaart er vandaag de dag nog actief Air Miles? Waar kan je nog Air Miles sparen en wat kan je er mee doen? De hoogtijdagen van Airmilesbedrijf Loyalty Management Netherlands (LMN) waren net na de introductie in 1994. Vanaf 2004 kwam langzaam de klad erin. Het begon met het afscheid van ABN AMRO. Zij wilde meer directe korting aan de klanten zelf kunnen geven. Daarna volgde AH met de mededeling dat er voortaan alleen nog op eigen merk artikelen Air Miles gespaard konden worden. In 2008 volgde Air Miles zelf met de sluiting van zijn vier Air Miles winkels (Amstelveen, Rotterdam, Eindhoven en Utrecht). Toen spaarde nog 46 % van de Nederlanders Air Miles, maar de winkels werden niet meer bezocht. Bestellen deden de spaarders van achter hun pc.

Waar kan je nog Air Miles sparen?

Air Miles spaar je nog steeds bij Albert Heijn (daar kan je ze eventueel koppelen aan je bonuskaart), Dixons, Etos, Gall & Gall, Shell, Praxis en V&D. Je kan je inschrijven via de website van airmiles en sinds 2011 is het mogelijk je saldo te checken met de Air Miles App.

Dag attracties

Waarschijnlijk worden Air Miles het meest gebruikt voor korting op dag attracties. Dierentuin Emmen, Dolfinarium Harderwijk, Duinrell, Efteling, Keukenhof, Madurodam en Walibi geven airmileskorting. Meestal moet je dan wel online de tickets bestellen. Volgens de website van Air Miles zelf is de Air Miles top 3 in 2013:
  1. Keukenhof
  2. Efteling
  3. Dolfinarium Harderwijk

Geschenken

Het is ook mogelijk om voor geschenken te sparen met je Air Miles. Steeds vaker zie je in de airmilesshop artikelen verschijnen voorzien van de sticker Miles only, wat wil zeggen dat je geen korting krijgt maar met alleen airmiles kan betalen. Ook bij V&D (alleen met klantenkaart) en bij Albert Hein zie je soms artikelen met airmileskorting.

Vakantie

Een vliegreis boeken? Check eerst even of je korting met je Air Miles kan krijgen. Hetzelfde geldt (in 2015, let op dit wil wel eens wisselen) voor Landal GreenParks, Efteling Bosrijk en Hotel Specials.

Sport en ontspanning

Wanneer je avontuurlijk bent aangelegd kan je je Air Miles ook gebruiken voor ballonvaarten, Snow World of neem plaats achter de stuurknuppel. Dit laatste kan bij ATLAS Luchtvaartbedrijf, waar je na een uitgebreide uitleg als copiloot mag plaatsnemen in een sportvliegtuig. ATLAS Luchtvaartbedrijf is te vinden in Enschede. Het genoemde aanbod was geldig in 2013. Check voor het huidige aanbod de site van Air Miles.

Goede doelen

Je kan bij Air Miles ook sparen voor goede doelen. Er zijn er vier verschillende te vinden maar één van de goede doelen is Stichting AAP.

Meer vragen over Air Miles?

Air Miles heeft een website met voldoende informatie. Als jouw antwoord daar niet te vinden is, is het ook mogelijk om contact op te nemen met de klantenservice. Telefoonnummer te vinden op de website.

De toekomst van de Air Miles

Volgens hoogleraar Tammo Bijmolt, gespecialiseerd in loyaliteitsprogramma’s is het Air Miles-spaarprogramma een verouderd systeem. Voor klantenbinding heb je kortdurende acties nodig en geen langdurig programma als Air Miles, aldus hoogleraar Tammo Bijmolt. Wel hebben inmiddels 3,3 miljoen Nederlanders een Air Miles kaart.

Misschien komt het ook wel door de crisis. Mensen zijn overgestapt naar goedkopere winkels waar geen airmiles gespaard kunnen worden. In dat geval trekt dit na de crisis weer gewoon aan en wordt er dan weer volop Air Miles gespaard.

Air Miles probeert in ieder geval het tij te keren. In 2013 zijn ze begonnen met een vernieuwing van het spaarsysteem en de in 2015 aangestelde nieuwe directeur Jacques Hoendervangers wil er zorg voor dragen dat Air Miles het aantrekkelijkste spaarsysteem in Nederland blijft.
Gerelateerde artikelen
Airmiles: sparen, inwisselen en spaartipsAirmiles: sparen, inwisselen en spaartipsAirmiles is wellicht het bekendste en populairste spaarsysteem van Nederland. Miljoenen mensen hebben dat blauwe kaartje…
Flying blue - Het airmiles spaarprogramma van KLMBijna alle vliegmaatschappijen hebben wel een frequent flyer program. Een spaarprogramma waarmee je airmiles kunt sparen…
Zakenreizen boeken: airmiles, service of een lage prijs?Zakenreizen boeken: airmiles, service of een lage prijs?U wilt een zakenreis boeken. Bij wie doet u dat? Hoe doen andere bedrijven uit het MKB dit? Onderzoek van een van de top…
Financiele Apps: wat kun je ermee?Financiele Apps: wat kun je ermee?Apps. Ze zijn overal. En nu zijn er ook steeds meer Apps voor je geldzaken. Niet alleen voor je iPhone, ook voor Blackbe…
Voordelig vliegen - Tips en tricksAls je in een vliegtuig stapt en je vraagt wat iedereen heeft betaald voor zijn vliegticket zal bijna iedereen een ander…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Holgi / Pixabay
  • http://www.geldenrecht.nl/artikel/2008-09-04/wat-is-een-air-mile-nog-waard
  • http://www.airmiles.nl

Reageer op het artikel "Air Miles, wie spaart ze nog?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-03-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!