InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Paspoort kind 2017 aanvragen

Paspoort kind 2017 aanvragen

Paspoort kind 2017 aanvragen Een nieuw paspoort aanvragen in 2017? Vanaf 26 juni 2012 is de bijschrijving van een kind in uw paspoort als ouders niet meer geldig. De vakantie 2017 komt eraan en u moet een nieuw paspoort aanvragen. De ouders kunnen hun paspoort blijven gebruiken, maar kinderen moeten een eigen paspoort of identiteitskaart als reisdocument aanvragen, zowel binnen als buiten Europa. Nog snel een paspoort voor uw kind aanvragen dus voordat u in 2017 op reis of vakantie gaat. Het wordt weer druk aan het loket. Wacht dus niet te lang met aanvragen.

Nieuw paspoort in 2017 aanvragen: bijschrijving kind in paspoort sinds 2012 niet meer mogelijk

Veel ouders maken gebruik van de mogelijkheid om hun kind in hun eigen paspoort bij te schrijven. De schattingen lopen wat uiteen, maar het zou om ongeveer 850.000 kinderen gaan die in het paspoort van de ouders zijn bijgeschreven. Het is voor de ouder gemakkelijke en goedkoop. Maar dit alles is veranderd eind juni 2012. Vanaf die datum is een bijschrijving van een kind niet meer rechtsgeldig. Kinderen moeten vanaf 26 juni 2012 beschikken over een eigen reisdocument en dat kost natuurlijk geld.

Geen vingerafdrukken meer in 2017

Nieuw vanaf 20 januari 2014 is dat in bij de aanvraag van een identiteitskaart geen vingerafdrukken meer worden afgenomen. Bij een paspoort twee vingerafdrukken opgenomen in plaats van vier.

Paspoort 2017 of identiteitskaart

Een eigen paspoort of identiteitskaart, betekent voor de ouders extra kosten die per gemeente anders kunnen zijn. Er gelden wel maxima voor de prijzen:
  • Een nieuw paspoort kost 51,46;
  • Een ID-kaart kost 28,63.

Toch is dit niet een nieuwe manier voor de overheid om aan geld te komen. Tot de verplichting om een eigen reisdocument te hebben, werd al in 2009 besloten door de Europese Unie. Ook Nederland moet hieraan uitvoering geven.

Waar vraag ik een paspoort aan?

Een nieuw paspoort vraagt u aan in de gemeente waar u bent ingeschreven bij de afdeling Burgerzaken. Een paspoort is duurder dan een identiteitskaart, maar daar staat tegenover dat een ID-kaart niet in elk land als reisdocument wordt aanvaard. Een paspoort is vijf jaar geldig. U vraagt een paspoort voor uw kind aan door een geldig legitimatiebewijs te overleggen met een recente foto. De foto moet aan allerlei standaardeisen voldoen om geaccepteerd te worden. Per persoon is maar één paspoort mogelijk.

Hoe vraag ik nog snel een paspoort voor mijn kinderen aan?

Zolang een kind nog geen 18 jaar is, moeten beide ouders daartoe schriftelijk toestemming geven dan wel degene die het gezag over het kind heeft. Minimaal een ouder moet ook persoonlijk verschijnen aan de balie. Voor een identiteitskaart is de leeftijdsgrens twaalf jaar.

Waar mag ik met een identiteitsbewijs reizen?

Hoewel een ID-kaart niet overal in de wereld als reisdocument wordt aanvaard, is dat geen probleem in de volgende landen en regio's:
  • De Europese Unie;
  • Andorra;
  • Liechtenstein;
  • Monaco;
  • Noorwegen;
  • San Marino;
  • Turkije;
  • IJsland;
  • Zwitserland.

Paspoort aanvragen, het wordt druk aan de gemeentelijke balie

Vele mensen stellen het aanvragen van een nieuw paspoort uit tot vlak voordat men met vakantie gaat. Dat betekent dat de maanden juni, juli en augustus top maanden zijn voor de aanvraag van een paspoort. Daar komen nu extra aanvragen bij van de kinderen. Om toch op tijd uw reisdocumenten in huis te hebben, wordt aangeraden om de aanvragen ruim op tijd in te dienen. Zo kunt u ongestoord met vakantie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Paspoort vernieuwen. Hoe lang duurt dat?Paspoort vernieuwen. Hoe lang duurt dat?Als uw paspoort verloopt, moet u het laten vernieuwen. Verlengen bestaat niet meer. U kunt uw paspoort laten vernieuwen…
Paspoorten en identiteitsbewijzen voor kinderenPer 26 juni 2012 is een bijschrijving van een kind op een paspoort niet meer geldig. Vanaf die datum moeten alle kindere…
Paspoort kwijt? Aangifte en boetePaspoort kwijt? Aangifte en boeteWanneer je je paspoort of identiteitskaart kwijt bent, ben je verplicht hiervan aangifte te doen bij de politie. Je hebt…
Paspoort op tijd aanvragenReizigers naar het buitenland hebben in veel gevallen meerdere reisdocumenten nodig. Allereerst een pas of in sommige la…
Het visum voor je vakantieAls je naar het buitenland reist, dan heb je soms een visum nodig. Soms kan je deze kopen op het vliegveld van het land,…

Reageer op het artikel "Paspoort kind 2017 aanvragen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-01-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Annuleringsverzekering
Schrijf mee!