InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Waar....? Weetjes

Waar....? Weetjes

Waar....? Weetjes Waar was de Tuin van Eden en waar de Goudkust? Waar kun je een Maori tegenko-men? Waar ligt de Via Appia of Shangri La? Waar ligt De Verboden Stad? Waar gaat het Oosten plots over in het Westen? Waar is het Dak van de Wereld? Waar kun je een billabong vinden of een dingo? Waar vind je de toendra's? Waar zijn de Grote Meren? Waar liggen de Duizend Eilanden? Waar ligt het stadje met de lang-ste naam van de wereld (58 letters)? Waar lag Constantino-pel en hoe heet het tegenwoordig?

Weetjes: waar-vragen

Waar is Shangri La?

Shangri La is de naam van een ideale plaats waar alles perfect verloopt. Deze plaats bestaat niet in werkelijkheid, maar komt uit het door de Britse auteur James Hilton geschreven boek Lost Horizon (Verloren Einder).

Waar is de Via Appia?

De Via Appia is een beroemde Oud-Romeinse weg in Italië. Deze loopt van Rome naar de haven van Brindisi. De weg werd omstreeks 300 v.Chr. aangelegd, en delen ervan zijn nog steeds in gebruik.

Waar was de Goudkust?

De Goudkust was in Afrika en was de naam van een Britse kolonie die in 1957 deel werd van Ghana.

Waar vind je de Toendra's?

De toendra is een gebied in de Noordpoolstreek, waar de begroeiing laag is. Als je ver genoeg naar het noorden trekt, waar het te koud wordt voor bomen om nog te kunnen groeien, kom je in een gebied met lage struikbegroeiing. Dit noemt men de toendra.
Bron: Raphael / Wikimedia CommonsBron: Raphael / Wikimedia Commons

Waar was de Tuin van Eden?

Volgens de Bijbel plaatste God Adam en Eva in de Tuin van Eden - het Paradijs. Mensen die geloven dat Adam en Eva hebben geleefd, menen dat de Tuin van Eden zich bevonden zou kunnen hebben tussen de rivieren Eufrat en Tigris (Tweestromenland) in het huidige Irak.

Waar lag 'De Verboden Stad'?

Lhasa, de hoofdstad van Tibet (tegenwoordig deel van China), droeg deze naam, daar haar Boeddhistische leiders niet toestonden dat mensen uit het Westen de stad betraden.

Waar is het Dak van de Wereld?

Deze naam kreeg een deel van Centraal-Azië, waar de Himalaya en verscheidene andere hoge bergketens bijeenkomen. Het Dak van de Wereld bevindt zich aan de grenzen van Rusland, China, India, Pakistan en Afghanistan.

Waar liggen de Duizend Eilanden?

De Duizend Eilanden is een groep van circa 1500 kleine eilanden in de St.Lawrence-rivier. Deze rivier ligt precies op de grens tussen de Verenigde Staten en Canada.

Waar kun je een Maori tegenkomen?

Als je in Nieuw-Zeeland bent, loop je de kans een Maori tegen te komen. De Maori's zijn de mensen die al in Nieuw-Zeeland leefden, voordat de eerste kolonisten uit Europa daar aankwamen.

Tegenwoordig wordt niet meer dan 8% van de bevolking van Nieuw-Zeeland nog door Maori's gevormd.

Waar bevinden zich de Grote Meren?

De Grote meren is een groep van vijf grote meren die zich bevindt aan de grens van Canada en de Verenigde Staten. Lake Superior (het Bovenmeer) is het grootst. Daarna volgt het Hudsonmeer, het Michiganmeer, het Eriemeer en het Ontariomeer.

Waar gaat het Oosten plots over in het Westen?

Op de meridiaan van Greenwich op 0 graden geografische lengte, gaat het Oosten in het Westen over. Deze meridiaan is een lijn op een kaart of wereldbol (globe) die het oostelijk en westelijk halfrond van elkaar scheidt. Wanneer je over deze denkbeeldige lijn loopt, dan loop je opeens van Oost naar West, of omgekeerd. De lijn wordt Meridiaan van Greenwich genoemd, daar deze door Greenwich in Londen loopt.

Waar kun je een Billabong vinden of een Dingo?

Een billabong kun je in Australië vinden. Het is een inheemse naam voor een zijtak van een rivier, in het bijzonder een kreek die een poel vormt, welke kan opdrogen. De uitdrukking is bekend geworden door de vermaarde song 'Waltzing Matilda', die begint met: "Er kampeerde eens een vrolijke zwerver bij een billabong".
Dingo
Ook een dingo kun je in Australië vinden. Dingo is de Australische naam voor een halfwilde hond.

Waar ligt het Stadje met de langste naam (58 letters) ter Wereld?

Het stadje met de langste naam, maar liefst 58 letters is...Hou je vast en haal diep adem, want het is een bekkenbreker: Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwilllandysiliogogogoch ....!

Kwam het er in één keer uit? Hoewel de naam groot is, is dit stadje in Wales klein. Deze langste plaatsnaam van de wereld betekent 'Plek van de heilige Mariakerk in een bos van witte hazelaars bij een draaikolk en de St.-Tysiliokerk bij het rode gat.

Gelukkig voor de inwoners en bezoekers wordt deze naam van het stadje gewoonlijk ietsje afgekort, namelijk: Llanfair P.G.

Waar lag Constantinopel en hoe heet het tegenwoordig?

Constantinopel was ooit de hoofdstad van Turkije, genoemd naar Constantijn de Grote. Tegenwoordig heet deze stad Istanboel en de hoofdstad van Turkije is nu Ankara.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van de MaoriDe Maori is een volk dat in Nieuw-Zeeland woont. In dit artikel zal de Maori geschiedenis beschreven worden en wat de hu…
CD recensie: Shangri-La - Mark KnopflerShangri-La is de vierde soloplaat van Mark Knopfler. Het album is in 2004 uitgebracht. Het is een rustig voortkabbelende…
Nieuw-Zeeland, het Noorder- en ZuidereilandNieuw-Zeeland, het Noorder- en ZuidereilandNieuw-Zeeland is een land in de Stille Zuidzee en bestaat uit twee grote eilanden en een paar kleinere. Het land is zeer…
De Maori, Een GeschiedenisDe Maori, Een GeschiedenisDe geschiedenis van de Maori is van oudsher een orale geschiedenis, tot de komst van de blanken maakten de Maori geen ge…
Bestaat Shangri-La echt?Bestaat Shangri-La echt?Shangri-La is geen vakantieparadijs. Het is ook geen eldorado. En het is beslist niet het equivalent van het goudland va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chillingo / Pixabay
  • Hastings, L. Worldwide Historical Events. York Beach: Samuel Weiser Inc.
  • Blooming, W.A. Science and scientific facts. London: Kingfisher Books Limited
  • Afbeelding bron 1: Raphael / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Waar....? Weetjes"

Infoteur: Sila
Gepubliceerd: 24-09-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!