InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Wat is Halfpension? Half pension / Vol pension boeken hotels

Wat is Halfpension? Half pension / Vol pension boeken hotels

Wat is Halfpension? Half pension / Vol pension boeken hotels Wat is Halfpension (HP)? Wat houdt dit nu eigenlijk in en hoe verhoudt het zich tot een vol pension? Bij het boeken van hotels wordt deze mogelijkheid vaak aangeboden. Hier kun je de betekenis van half pension vinden en lees je ook waar je rekening mee moet houden en hoe het in het buitenland heet. Het is erg onprettig als je later door hebt dat je liever een volpension had willen boeken. Hier alle informatie, voordelen en nadelen van een halfpension op een rij

Wat zal ik boeken: halfpension of vol pension?

Voor deze keuze wordt de reiziger redelijk vaak gezet. Toch heeft niet iedereen even goed door wat beide termen nu precies in houden. Het onderscheid is erg makkelijk, maar toch lijkt niet iedereen dit altijd te kunnen maken. Verder is het ook nog in praktisch opzicht een lastige keuze. Dit komt natuurlijk voornamelijk neer op de vraag hoe belangrijk je comfort vindt in tegenstelling tot het laag houden van de kosten.

Wat is halfpension: betekenis

Letterlijk betekent half pension overnachting in een hotel, inclusief ontbijt en avondmaaltijd. Dit betekent dus dat er geen lunch bij inbegrepen is. Op de aankomst dag zal het hotel personeel een diner verzorgen en 's ochtends bij het wakker worden kun je genieten van een ontbijt.

Waar moet je rekening mee houden als je een halfpension boekt?

Ten eerste is het van groot belang dat je op tijd aankomt op de plek van bestemming. Hotels bieden vaak halfpension aan op gezette tijden. Dus als bij late aankomst kun je helaas niet meer rekenen op de bij de prijs inbegrepen maaltijd. Daarnaast hoef je er ook niet op te rekenen dat je geld terug zal krijgen. Bij de meeste hotels is restitutie niet mogelijk. Sommige reizen bieden standaard inbegrepen maaltijden aan. Ook hier is het vaak niet mogelijk om korting te krijgen wanneer je liever helemaal je eigen maaltijden verzorgt. Het is dan een beter idee om een andere reis te boeken, want het kan soms een behoorlijke som geld schelen.

Hoe werkt en heet halfpension in het buitenland?

Ook in het buitenland zoals in Duitsland en Oostenrijk, Frankrijk, Spanje Engeland en eigenlijk alle Westerse landen wordt het concept half pension gehanteerd. Bij het boeken is het natuurlijk wel van belang dat je de buitenlandse woorden hier voor kent. Vaak zal er op de betreffende website en uitleg worden gegeven. Desalniettemin is het handig om te weten wat de buitenlandse termen zijn.
Halfpension in het Engels: half board of partial board
Halfpension in het Duits: halbpension
Halfpension in het Spaans: Media Pensión
Halfpension in het Frans: demi-pension

Wat is vol pension: betekenis

Volpension betekent letterlijk een overnachting in een hotel, inclusief ontbijt, lunch en avondmaaltijd. Op de dag van aankomst zul je dus rond lunchtijd een maaltijd voorgeschoteld krijgen in het restaurant van het hotel. En op de dag van vertrek krijg je alleen ontbijt. Vol pension moet je niet verwarren met all inclusive: drankjes en hapjes zijn niet inbegrepen.

Waar moet je rekening mee houden bij een volpension?

Het prijsverschil tussen halfpenson en vol pension kan in sommige gevallen behoorlijk aanzienlijk zijn. Ook als je van stad naar stad reist, kan het soms prettig zijn om voor de lunch tijd alweer te vertrekken. In de praktijk kan het dan ook vaak voorkomen dat de extra lunch helemaal niet zo heel goed uitkomt. Net zoals met het half pension moet je met het volpension er rekening mee houden dat al het eten op gezette tijden is en als je te laat bent dat is dat erg jammer. Ook hier zal vaak geen restitutie mogelijk zijn.

Hoe werkt en heet vol pension het buitenland?

Ook het vol pension concept is niet onbekend in het buitenland. Dus je kunt met een gerust hart er vanuit gaan dat ze aan het zelfde denken wanneer je het over volpension hebt. Echter is het wel handig om te weten hoe het in andere landen genoemd wordt.
Vol pension in het Engels: full board
In de andere talen wordt deze term niet echt gebruikt. Het is daarom van belang om te bekijken of er dus niet alleen ontbijt en avondeten wordt aangeboden, maar ook een lunch.
© 2011 - 2014 Euromark, gepubliceerd in Diversen (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afkortingen in hotelwezenAfkortingen in hotelwezenAl eens een hotelkamer geboekt? Dan is het u vast opgevallen dat in de reserveringen afkortingen voorkomen. XP of SM, EP…
Vakantie verzorgingstypes; een overzichtVakantie verzorgingstypes; een overzichtEindelijk, het is zo ver: de vakantie kan worden geboekt! Maar gaan we zelf maaltijden verzorgen of willen we alles incl…
Stalling voor je paard: weide, manege, aan huisStalling voor je paard: weide, manege, aan huisEr zijn talloze stallingsmogelijkheden voor paarden: een weide met schuilstal, paarden aan huis, je paard op een pension…
All inclusive hotelvakantie: wat zijn de voor- en nadelen?All inclusive hotelvakantie: wat zijn de voor- en nadelen?Sommigen houden er helemaal niet van, anderen vinden het helemaal geweldig: all inclusive hotels hebben voor- en tegenst…
Goedkope vakanties zelf plannen: naar het buitenlandGoedkope vakanties zelf plannen: naar het buitenlandIn Nederland moeten we het elk jaar weer doen met maar bar weinig zonuren. Een goedkope vakantie naar het warme buitenla…

Reageer op het artikel "Wat is Halfpension? Half pension / Vol pension boeken hotels"

Infoteur: Euromark
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!