InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Met een cruiseschip op vakantie

Met een cruiseschip op vakantie

Met een cruiseschip op vakantie Een cruise maken wordt steeds populairder, lees hier hoe een boordrekening werkt en alles over het eten, drinken en vermaak aan boord van een cruiseschip.

Met een cruiseschip op vakantie

Cruisen wordt de laatste jaren steeds populairder. Waar cruisen vroeger voornamelijk voor oudere mensen was, zie je de laatste tijd steeds meer jongeren en gezinnen het gemak en comfort van een cruisevakantie ontdekken. Er zijn diverse rederijen die cruisevakanties aanbieden. Sommige rederijen vertrekken vanuit Amsterdam, Rotterdam of IJmuiden. Dit betekend dat je in Nederland kunt inschepen en ook weer van boord kunt gaan.

Boordrekening

De meeste cruiseschepen maken gebruik van een boordrekening. Dit wil zeggen dat je aan boord van het schip met een pasje kunt betalen en je dus geen contant geld nodig hebt. De bedragen die je uitgeeft in de bars en winkels en restaurants worden op je rekening gezet. Na afloop van de cruise kun je de rekening betalen. De meeste rederijen willen dat je bij inscheping je creditcardgegevens afgeeft, op deze manier zijn zij er zeker van dat de rekening betaald wordt. In de praktijk kun je ook gewoon met contant geld betalen. Op deze boordrekening wordt bij de meeste rederijen ook elke dag een bedrag aan service charge geboekt. Dit is een soort verplichte fooi voor het personeel, meestal is dit een paar euro per dag.

Bestemmingen

Een cruiseboot bezoekt meestel meerdere havens. In de havens kun je dan van boord gaan en de stad verkennen. Vaak is het zo dat een cruiseschip aanmeert in een industriële haven omdat dit veel goedkoper is. Dit betekend voor de passagiers dat ze afhankelijk zijn van bussen of een taxi. De cruisemaatschappij regelt over het algemeen het busvervoer. De buskaartjes kun je dan van tevoren aan boord van het schip kopen en de bussen rijden ook weer terug naar het schip. De meeste rederijen verdienen op deze wijze extra geld omdat zij gemakkelijk tien tot twintig euro per buskaartje vragen. Als je zelf met de taxi op pad gaat is het zeer belangrijk om op tijd weer terug te zijn in de haven omdat een cruiseschip stipt op tijd vertrekt.

Eten aan boord van een cruiseschip

De meeste cruiseschepen hebben verschillende restaurants aan boord. Het eten wordt meestal in buffetvorm aangeboden. De buffetten zijn over het algemeen afwisselend en zien er prachtig uit. Het mooie van een cruisevakantie is dat het eten aan boord inclusief is. Meestal moet er voor de drankjes apart worden betaald. Soms hebben cruiseschepen ook een specialiteiten restaurant waar wel voor het eten betaald moet worden. Over het algemeen is er bijna altijd wel een mogelijkheid om iets te eten aan boord, doordat er vaak meerdere gratis buffetten zijn.

Vermaak aan boord van een cruiseschip

Cruiseschepen staan bekend om het vermaak aan boord. Op de meeste schepen is de hele dag door wel iets te doen. Vaak zijn er shows en is er een entertainment team aanwezig om de gasten te vermaken. Ook zijn er vaak zwembaden, beautysalons en kappers aanwezig. Ook gala avonden komen op cruiseschepen regelmatig voor, het is dus belangrijk om gala kleding mee te nemen. Lees dus voor dat je vertrekt de kledingeisen door van de rederij waar je de cruise gaat maken.
© 2011 - 2017 Bastiaan271, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Met een cruiseschip op vakantie"

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 14-09-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!