InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > De wereldstekker, in welke landen heeft u deze nodig?

De wereldstekker, in welke landen heeft u deze nodig?

De wereldstekker, in welke landen heeft u deze nodig? Iedereen heeft stopcontacten in huis, het is logisch dat de stekkers in het stopcontact passen. Maar in het buitenland kunt u wel eens tegen het probleem aanlopen dat uw stekker niet in het stopcontact past. Wat moet u dan? De wereldstekker is een uitkomst voor dit soort situaties. In dit artikel leest u meer over de wereldstekker en in elke landen binnen Europa u een wereldstekker nodig heeft.

Wat is een wereldstekker?

Een wereldstekker is een stekker die zorgt dat u in ieder land gebruik kunt maken van elektriciteit In veel landen zijn de stopcontacten hetzelfde als in Nederland en is een wereldstekker dus niet nodig, maar het kan zijn dat u in een land terecht komt waar ze een ander stopcontact hebben dan in Nederland. U kunt dan normaal gesproken uw stekker niet in het stopcontact steken aangezien het aantal volt anders is en de stekker en het stopcontact niet overeen komen, en dus de stekker niet in het stopcontact zal passen. De wereldstekker is een stekker die vele verschillende vormen heeft, zo past deze stekker in ieder stopcontact en kunt u gebruik maken van stroom in het buitenland.

De wereldstekker ziet er als volgt uit:

Waar koopt u een wereldstekker?

De wereldstekker is te koop bij de ANWB, de Hema of de kijkshop. Ook andere reiswinkels of witgoed winkels bieden wereldstekkers aan.

Wat kost een wereldstekker?
De kosten van een wereldstekker liggen tussen de 15 en 20 euro. U kunt hier natuurlijk wel jaren mee doen, en de stekker kan in elk land gebruikt worden. Het is dus een aankoop die lang meegaat.

In welke landen heeft u een wereldstekker nodig?

Hieronder staat een lijst met landen waar u een wereldstekker nodig heeft, hierachter staat het type stekker dat u nodig heeft geschreven, deze landen zijn echter alleen de landen van Europa. Als het land dat u zoekt niet in deze lijst staat kunt u ervan uitgaan dat u geen wereldstekker nodig heeft. Voor de zekerheid kunt u kijken op de volgende website: Wereldstekkernodig

  • Cyprus type G en F ( Griekse deel type G Turkse deel type F)
  • Ierland type G
  • Italië type F en L
  • Malta type G
  • San Marino type F en L
  • Vaticaanstad type F en L
  • Verenigd Koninkrijk type G

Type stekker
Voor de zekerheid is het altijd handig om te kijken op de website die hierboven genoemd is. Het kan zijn dat er bij landen staat dat u geen wereldstekker nodig heeft, maar dat u niet alle soorten stekkers in deze stopcontacten kunt steken. Klik voor de zekerheid dus altijd even op het type stopcontact zodat u weet welke soorten stekkers u wel en niet mee kunt nemen, en of het misschien toch verstandig is om een wereldstekker aan te schaffen. U ziet een afbeelding van hoe het stopcontact van dit type eruit ziet.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wereldstekkernodig.nl

Reageer op het artikel "De wereldstekker, in welke landen heeft u deze nodig?"

Infoteur: Dobel
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!