InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Vakantie verzorgingstypes; een overzicht

Vakantie verzorgingstypes; een overzicht

Eindelijk, het is zo ver: de vakantie kan worden geboekt! Maar gaan we zelf maaltijden verzorgen of willen we alles inclusief? Of misschien een combinatie? Ieder heeft zo zijn voorkeur. In dit artikel een overzicht van alle verzorgingstypes en de belangrijkste kenmerken daarvan.

Een vakantie op basis van logies

Als je op basis van logies verblijft dan maak je alleen gebruik van de accommodatie. Eten kan eventueel zelf worden verzorgd in de accommodatie maar dat is niet altijd mogelijk. Op een hotelkamer is het lastig (bijna onmogelijk) om zelf je eten te verzorgen want voorzieningen om te koken ontbreken vaak. Als je een appartement boekt dan zijn dergelijke voorzieningen vaak wel aanwezig en kan je dus prima je eigen maaltijden bereiden. Mensen die op basis van logies verblijven eten meestal gewoon buiten de deur, bijvoorbeeld in een ontbijtbar of een restaurant in de omgeving.

Kenmerken logies;

  • Logies

Een vakantie op basis van logies en ontbijt

Er zijn mensen die graag buiten de deur willen eten om zo de sfeer van de bestemming optimaal te beleven. Echter, het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag en veel mensen willen zonder een volle maag de deur niet uit. Deze groep kiest dan ook voor een verzorging op basis van logies en ontbijt. Je betaald voor de accommodatie (logies) en je kunt elke ochtend aanschuiven voor het ontbijt. Vervolgens kun je de rest van de dag zelf bepalen waar je gaat eten.

Kenmerken logies en ontbijt;

  • Logies
  • Ontbijt

Een vakantie op basis van halfpension

Halfpension gaat weer een stapje hoger. Je betaald nu voor de accommodatie (logies) , ontbijt, en diner. Zo ben je overdag vrij om te doen wat je wilt. Erg handig voor als je een dagtrip maakt. Je vertrekt na het ontbijt en keert terug voor het diner. Je verzorgt je eigen lunch.

Kenmerken halfpension;

  • Logies
  • Ontbijt
  • Diner

Een vakantie op basis van volpension

Volpension is speciaal voor mensen die hun eigen maaltijden niet willen verzorgen. Kleine versnaperingen en drankjes tussendoor zitten hierbij niet inbegrepen. Als je op basis van volpension verblijft betaal je dus voor accommodatie (logies), ontbijt, lunch en diner. Je hoeft je dus nergens zorgen over te maken, alles staat voor je klaar.

Kenmerken volpension;

  • Logies
  • Ontbijt
  • Lunch(pakket)
  • Diner

Een vakantie op basis van all inclusive

De overtreffende trap van volpension is all inclusive. Je betaald voor logies, ontbijt, lunch en diner en tevens zijn tussendoortjes en drankjes inbegrepen. All inclusive formules verschillen per aanbieder dus informeer goed om verrassingen te voorkomen. Tevens zijn bij all inclusive ook activiteiten inbegrepen zoals bijvoorbeeld een animatie club voor de kinderen, gebruik van wellness faciliteiten, gebruik van strandstoelen en parasols, etc. Alcoholische dranken zijn ook inbegrepen maar vaak niet ongelimiteerd. Dit is afhankelijk van de aanbieder.

Kenmerken all inclusive;

  • Logies
  • Ontbijt
  • Lunch
  • Diner
  • (non) -alcoholische dranken
  • Tussendoortjes
  • Activiteiten, faciliteiten

Een vakantie op basis van ultra all inclusive

Ultra all inclusive is de overtreffende trap van all inclusive en betekent dat je je nergens druk om hoeft te maken. Je kunt gratis gebruik maken van alle faciliteiten die de accommodatie te bieden heeft en tevens gebruik maken van alle maaltijden, (alcoholische) drankjes, tussendoortjes etc. Voor wie graag zijn hele vakantie doorbrengt op en om de accommodatie is een verblijf op basis van ultra all inclusive heel geschikt.

Kenmerken ultra all inclusive;

  • Alle maaltijden
  • Alle faciliteiten
  • Alle activiteiten
  • alle drankjes, tussendoortjes...
  • etc.

Voor het overgrote deel geldt dat de verzorging begint op de dag van aankomst met de avondmaaltijd, en eindigt op de dag van vertrek met het ontbijt. Bij all inclusive begint deze vaak op het moment van aankomst. Dit kan echter verschillen dus is het verstandig om goed te informeren. Voor alle verzorgingstypes geldt: accommodaties kunnen zelf bepalen hoe deze in te vullen dus is het nogmaals zaak om goed te informeren.
© 2011 - 2017 Ledje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vakantie verzorgingstypes; een overzicht"

Infoteur: Ledje
Laatste update: 06-10-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!