InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Voor het eerst vliegen: hoe red je je op Schiphol?

Voor het eerst vliegen: hoe red je je op Schiphol?

Voor het eerst vliegen: hoe red je je op Schiphol? Er komt voor alles een eerste keer. Ook voor vliegen. Daarvoor gaan de meeste mensen nog steeds naar Schiphol. Maar het vliegveld Schiphol is immens groot. Als je bovendien niet weet hoe het gaat met vliegen, kan dat paniek veroorzaken. Lees hier hoe je je weg vindt op Schiphol en waar je moet zijn en wat je moet doen om je eerste vliegreis te maken.

De eerste stap: een vliegreis boeken

Wie wil vliegen, moet natuurlijk wel een vliegreis hebben geboekt. Dat kan in een pakket, waar dan naast de vliegreis ook nog een hotel, appartement of camping is inbegrepen. Vaak is bij zon reis ook de transfer inbegrepen. Dit betekent dat er op het vliegveld waar je aankomt een bus of taxi op je wacht die je naar de plaats van bestemming brengt. Reizen of tickets kunnen heel gemakkelijk via het internet worden geboekt, maar ook via een reisbureau. Kijk wel uit met boeken, want er zijn ook maatschappijen die niet verzekerd zijn tegen faillissement en dergelijke. Kies altijd een maatschappij die zijn aangesloten bij ANVR of SGR.

Hoe kom je op het vliegveld Schiphol?

Het hangt natuurlijk af van de tijd waarop je moet vliegen. Veel charters vliegen op rare tijden. Dan moet je bijvoorbeeld al om 3 uur in de nacht op Schiphol zijn. In veel delen van het land is er dan geen openbaar vervoer meer. Schiphol is per trein namelijk heel goed te bereiken op normale tijden. Maar moet je in de nacht reizen en er is geen vervoer dan betekent dat dus dat je dan een andere manier moet vinden om op het vliegveld te komen. Je kunt je laten brengen door aardige buren of familie. Of je kunt met je eigen auto gaan. In dat geval heb je wel een parkeerplaats nodig voor je auto voor al die dagen. Wie gewoon naar langparkeren rijdt en niet van te voren bijvoorbeeld Smart Parking bespreekt, betaalt de hoofdprijs. Het loont dus zeker om te kijken wat goedkoop is. En soms is het ook lekker om niet midden in de nacht op zon parkeerterrein te staan, maar gebracht te worden door een busje. Er zijn namelijk aanbieders van parkeerplaatsen die ook dat doen. Bovendien zetten ze je voor de juiste vertrekhal af en ook dat is wel prettig.

Drie vertrekhallen op Schiphol

Er zijn drie vertrekhallen op Schiphol. Dit zijn hal 1, 2 en 3 ook wel aangegeven met Departures 1, 2 en 3. Allereerst is het dus belangrijk om te weten welke vertrekhal je moet hebben. Die staan altijd op de ticket of op het schrijven dat daarbij zit. De vertrekhallen liggen wel een stukje bij elkaar vandaan, dus direct naar de juiste vertrekhal gaan bespaart heel wat zenuwachtig heen en weer geloop. Je komt in die vertrekhallen omdat ze op het grote gebouw staan aangegeven.

Je weet wat je vertrekhal is, maar dan?

De 3 vertrekhallen van Schiphol zijn weer opgedeeld in rijen. Veel rijen. Daarom is het belangrijk om eerst op de borden te kijken waar je precies moet zijn. Overal op Schiphol hangen een soort tvs waar informatie op staat over vertrek- en aankomsttijden en waar je moet zijn om in te checken. De informatie is het snelst te zien door je vluchtnummer er bij te pakken. Als je vertrekt, moet je overigens wel kijken naar departures en niet naar arrivals. Vlieg je met de HV103 (fictief) dan kijk je op het bord naar HV103. Daar achter staat waar het vliegtuig naar toe gaat en helemaal achteraan staat waar je moet zijn oom in te checken. Er kan bijvoorbeeld staan: 13. Dan moet je dus naar rij 13. Op de borden op Schiphol staat aangegeven waar zon rij zich bevindt. Volg de gele borden, waar daar staat op waar je moet zijn. De ene keer betekent dat dat je met de lift of de trap naar boven moet, de andere keer dat je nog een verdieping hoger moet.

In de rij voor het inchecken

Het hangt van de maatschappij waarmee je vliegt af, of je online kunt inchecken of dat je dat op Schiphol moet doen. Online inchecken betekent dat je al thuis bepaalt op welke (beschikbare) plaats je wilt zitten. Het betekent bovendien dat je als aanwezig wordt aangemerkt en dat men je plaats dan niet weg kan geven (tot een bepaald tijdstip vanzelfsprekend). Maar in dat geval moet je bagage nog wel worden ingecheckt. Dat kan soms ook gewoon aan een loket. Wie thuis al incheckt moet een instapkaart uitprinten. Daarop staan de rij waar iemand zit en de stoel. Het hangt van de grootte van het vliegtuig af of er A,B.C.D, E en F stoelen zijn of dat het gaat tot G,H en I. In dat geval zijn er dus 3 rijen met stoelen naast elkaar. Welke stoel iemand heeft staat in het vliegtuig overigens boven de stoelen zelf aangegeven bij het bagagerek.

Het inchecken zelf op vlieghaven Schiphol

  1. Wie nog moet inchecken op Schiphol zelf, levert bij de desbetreffende balie (dat kunnen er overigens meer zijn, want vaak hebben maatschappijen meerdere incheckbalies naast elkaar. Sommige lowbudget airlines hebben dat niet en dat betekent lang in de rij staan) zijn ticket in en zijn paspoort. Ook moet dan de bagage op de band worden gezet. Een weegschaal geeft daar het gewicht van de bagage aan. Meestal mag er 20 kilo meegenomen worden, soms is dat minder, soms ook meer. Maar dat staat in de voorschriften. Wie bij vertrek te veel kilos heeft, moet soms bijbetalen.
  2. De grondstewardess die helpt bij de balie vraagt vaak of iemand voorkeur heeft voor een bepaalde zitplaats. Dat betekent aan het gangpad (kun je snel naar de wc en je hebt meer het overzicht over het hele vliegtuig wat voor mensen met vliegangst vaak wel goed is) of een raamstoel. Dan zit je dus bij het raam. Degene die op geen van beide zit, zit dus op de middenplaats, dus tussen twee mensen in.
  3. Als de bagage is gewogen, het paspoort is bekeken en het ticket is ingevoerd, krijgt de reiziger een instapkaart. Die moet goed bewaard worden, want daarmee kun je het vliegtuig in. Bovendien staat op de instapkaart hoe laat iemand bij de gate moet zijn en bij welke gate. Vaak wordt dit nog even omcirkeld door de grondstewardess. Staat er Gate G, dan vertrekt het vliegtuig dus vanaf slurf G. Is de tijd 14.30 uur, dan moeten de passagiers om 14.30 uur bij die Gate zijn. De gele borden in het gebied waar alleen de reizigers zelf mogen komen geeft aan waar de Gate is. Pas wel op, want een Gate is soms nog heel ver lopen. Houdt daar rekening mee bij het plannen aan inkopen doen.
  4. De grondsteward of stewardess plakt vervolgens een bagagelabel op het paspoort of instapkaart van de reiziger. Raakt de bagage zoek, dan kan het daarmee getraceerd worden. Het is bovendien het bewijs dat de bagage is ingecheckt en op Schiphol op de bagageafdeling terecht is gekomen. Scheur dit bagagelabel dus niet af, maar bewaar het goed.

Door de paspoortcontrole op Schiphol

Als al deze zaken zijn afgehandeld, is het tijd voor de paspoortcontrole.
  • Iemands paspoort wordt alleen gecheckt in de vertrekhallen 2 en 3. Dit zijn vluchten naar niet-Schengen landen en intercontinentale vluchten dus vluchten naar andere werelddelen.
  • Bij de paspoortcontrole wordt ook altijd gevraagd naar de instapkaart. Houd die dus ook klaar.
  • De Marechaussee kijkt vervolgens naar het document en checkt zonodig de gegevens Als het paspoort terug wordt gegeven, mag de reiziger doorlopen.
  • Wie vanuit vertrekhal 1 vertrekt (dus een Schengenvlucht) wordt wel gecontroleerd (securitycheck, maar gaat niet door de paspoortcontrole. Op die vluchten wordt de securitycheck gedaan bij de gates. Dat is dus vlak bij het vliegtuig.
  • De security scan (of die nu direct na de paspoortcontrole of vlak bij de gate gebeurt, bestaat overal uit een poortje met metaaldetectie en een band waarop de handbagage moet worden gelegd. Die gaat dan door een scanner en wordt bekeken door een beveiligingsbedrijf dat valt onder de verantwoordelijkheid van Amsterdam Airport Schiphol. Vloeistoffen moeten overigens in een plastic zak worden verpakt en aparte in een bakje worden gelegd zodat de marechaussee kan zien wat er in ziet. Grote hoevveelheden vloeistoffen mogen trouwens niet mee het vliegtuig in. Neem dus geen grote flessen met make-up, parfum of dergelijke mee van huis, want die moeten worden ingeleverd. Ook flesjes met frisdrank gaan de bak in.
  • Als het detectie poortje afgaat, dan moet iemand soms zijn laarzen uittrekken en nog eens door de poort. Anders wordt het lichaam onderzocht. Bij mannen gebeurt dat door een man, bij vrouwen door een vrouw. De beveiliging gaat dan met de handen over het lichaam om te zien of er iets verborgen is op het lijf dat niet het vliegtuig in mag. Vaak blijkt dan dat er metaal in schoenen zit. Om die reden wordt vaak al direct gevraagd om de schoenen en laarzen uit te doen en om riemen af te doen en in het bakje te leggen.

Taxfree shoppen en eten en drinken in het reizigersgedeelte van Schiphol

Wie door de controle is en goed is bevonden, mag zich te buiten gaan aan eten, drinken en tax free shoppen. Overigens zijn die zaken wel aan een maximum gebonden en verschillen ze ook per land en per zone. In de tax free shops weten ze hoeveel iemand mee mag nemen aan drank en sigaretten naar een bepaald land. Op Schiphol is in dat gedeelte werkelijk van alles te koop aan souvenirs, boeken, CDs, elektronica, verzorgingsproducten en nog heel veel meer. Om tax free te kunnen kopen, moet de instapkaart worden getoond bij de kassa.
Eten en drinken is er ook voldoende na de douane. Van sushi en noodles tot visgerechten met een glaasje prosecco of champagne tot gewoon een broodje of een warme maaltijd. Ook kan er overal alcohol gedronken worden. Houd wel in de gaten dat alcohol op hoogte er veel erger inhakt dan aan de grond. Bovendien kunnen dronken mensen worden geweigerd in het vliegtuig. Een drankje tegen de stress kan altijd, maar in de lucht zorgt het vaak wel voor hoofdpijn. Veel water drinken in het vliegtuig is eigenlijk veel beter.

Naar de gate op Schiphol

Houd de tijd goed in de gaten om naar de gate te gaan, want wie niet op tijd is, gaat niet meer mee en krijgt zijn geld ook niet terug. Loop naar de gate. Bij de gate kunnen mensen zitten om te wachten tot er geboard kan worden (aan boord gaan). Daar wordt dan wel toe opgeroepen. Bij grote vliegtuigen gebeurt dat vaak per gedeelten van het vliegtuig zodat niet iedereen zorgt voor oponthoud. Houd dus goed in de gaten in welke rij u zit. Is het zo ver om in te stappen dan moet de instapkaart worden overhandigd (dat is dus nog buiten het vliegtuig) en dit gaat dan door een apparaatje die hem scant. Dan begint de wandeling door een slurf naar het vliegtuig zelf. Bij de ingang van het vliegtuig staan altijd stewards en stewardessen te wachten die de reizigers verwelkomen. Zo nodig verwijzen zij ook naar de rij en de stoel. De persoon in kwestie kan op de plaats van bestemming zijn handbagage in het rek boven zijn hoofd leggen. Pak er wel eerst zaken uit die van belang zijn voor de reis. Een boek, een pil om te slapen, lenzenvloeistof, een crème voor het hoofd of warme sokken en een trui. In de meeste vliegtuigen is het namelijk best fris en een lekkere fleece deken of een trui zijn dan geen overbodige luxe.

Telefoon uitzetten in het vliegtuig

Het is geen geintje, maar elektronische apparatuur moet zijn uitgezet in het vliegveld. Er kunnen namelijk rampen door ontstaan. Zet de mobiele telefoon dus uit en niet alleen op stil, want dan pikt het apparaat nog steeds signalen op. Zet hem helemaal uit en doe dat ook met bijvoorbeeld met laptops of Ipads.

De vliegreis kan beginnen

Als iedereen is ingestapt en op zijn plaats zit, zal het cabinepersoneel de reizigers vertellen wat ze moeten doen. Ook worden dan veiligheidsinstructies gegeven die van belang zijn bij calamiteiten. Van groot belang is in ieder geval dat de veiligheidsriemen altijd om moeten bij het opstijgen. En is er veel turbulentie onderweg dan wordt met piepjes en door het personeel ook wel aangegeven dat de riemen weer om moeten. Een vliegtuig taxiet overigens altijd over het terrein van Schiphol om naar de plaats te gaan waar de baan ligt waarvandaan opgestegen moet worden. Dit kan soms geruime tijd duren. Ook moet de vluchtleiding aangeven dat een vliegtuig kan vertrekken. Als die toestemming er niet is, gaat het vliegtuig niet de lucht in. Het duurt soms lang, maar er komt een moment dat de kist echt opstijgt en dan kan de reis gaan beginnen.

Special over vliegangst en alles over vliegen en vliegtuigen

Vliegangst is een angst die vaak met behulp van professionele hulp kan worden opgelost. Maar het is bij vliegangst ook belangrijk om te weten hoe een vliegtuig in elkaar zit, wat turbulentie nu precies is en wat dit betekent, hoe vaak een vliegtuig wordt onderhouden en wat een piloot allemaal moet doen om te mogen vliegen. Lees het allemaal in de special: Vliegangst en alles over vliegen

Lees verder

© 2011 - 2014 Singalees, gepubliceerd in Diversen (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar EgypteGoedkoop vliegen naar EgypteEgypte is een fantastisch vakantieland. Het is alleen jammer dat het zo ver weg ligt. Gelukkig kun je goedkoop vliegen n…
Goedkoop Vliegen vanaf Niederrhein / WeezeGoedkoop Vliegen vanaf Niederrhein / WeezeNiet ver van de grens tussen Nederland en Duitsland ligt het steeds populairder wordende vliegveld Niederrhein / Weeze.…
Goedkoop vliegen naar Sharm el Sheikh in EgypteGoedkoop vliegen naar Sharm el Sheikh in EgypteNaar Sharm el Sheikh kun je goedkoop vliegen vanaf meerdere luchthaven en met verschillende goedkope maatschappijen. Dan…
Goedkoop Vliegen vanaf DusseldorfGoedkoop Vliegen vanaf DusseldorfHet vliegveld of luchthaven van Dusseldorf blijkt een erg goed alternatief te zijn voor Schiphol. In veel gevallen is he…
Goedkoop vliegen naar Luxor in EgypteGoedkoop vliegen naar Luxor in EgypteGoedkoop vliegen naar Luxor in Egypte kan met verschillende low cost maatschappijen en vanaf verschillende luchthaven in…

Reageer op het artikel "Voor het eerst vliegen: hoe red je je op Schiphol?"

Reacties

Gep, 10-07-2013 14:59 #5
Erg nuttige info. Ik was nog benieuwd naar de tijd die je voor vertrek aanwezig behoort te zijn.

M.vr.gr Reactie infoteur, 10-07-2013
Je moet in ieder geval 2 uur van tevoren aanwezig zijn, maar 3 uur is soms handiger en voor bepaalde vluchten ook verplicht. Het is soms heel druk bij de paspoortcontrole, daarom is het raadzaam echt op tijd te zijn. Bovendien is het heel leuk om nog even wat te drinken of te winkelen.

Arnoud, 23-06-2013 12:27 #4
Ik ga binnenkort voor het eerst vliegen. moet voor een sollicitatie gesprek ik Londen zijn.
Dus heb een retour geboekt naar Londen. Als ik bijvoorbeeld al ingecheckt ben en door de paspoortcontrole ben kan ik dan eventueel nog van Schiphol af door bijvoorbeeld via de aankomsthal eruit te gaan? Dat vraag ik omdat als er wat gebeurd in mijn familie die dag dat ik dan snel thuis kan wezen. Want mijn tante is ernstig ziek.
Ik hoop daar een antwoord op te kunnen krijgen. Reactie infoteur, 23-06-2013
Natuurlijk mogen mensen wel weer weg als er iets is waardoor ze niet met het vliegtuig mee kunnen. Dat gebeurt dagelijks.

Davy, 27-03-2013 17:20 #3
Hallo,

Dit was heel duidelijk en zeer nuttige informatie, maar ik vraag me echter nog wel een paar dingen af. Ik ga binnenkort voor het eerst vliegen naar Cebu City te Fillipijnen, maar ik moet overstappen via Hongkong en mijn vliegmaatschappij is dan Cathay Pacfic of zoiets volgens mij. Mijn vraag is dus: Hoe weet ik waar ik moet zijn om naar volgende vliegtuig te gaan, wanneer ik in Hongkong ben? Mijn engels is goed qua schrijven en lezen, maar spreken echter niet. En hoe zit het dan met bagage? Moet ik dat ophalen van de rolband in Hongkong of word die doorgevoerd, tot ik met de volgende vliegtuig mee moet? Ik zag overigens dat ik 9 uren moest wachten op volgende vliegtuig. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 27-03-2013
Op Hongkong hangen allemaal beeldschermen waar je op kunt zien van waar je vlucht verder gaat (net als op Schiphol overigens). Je bagage wordt volgens mij vaak naar het volgende vliegtuig gebracht als je bij dezelfde vliegmaatschappij doorvliegt. Maar dat zou je even moeten navragen als je boekt.

De Vries, 01-02-2013 13:43 #2
Ik heb vervoer nodig naar de gate op Schiphol, waar kan ik dat doen? Nr. 020. 4069809 heb ik gebeld, maar daar had men geen ander nr voor mij. Bij hen kon het niet. Reactie infoteur, 07-02-2013
Axxicom Airport Caddy verleent op Amsterdam Airport Schiphol assistentie aan passagiers met begeleidingsbehoefte.

De mate van assistentie en begeleiding is afhankelijk van uw vraag en specifieke behoefte. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende hulpmiddelen zoals: rolstoelen, rolstoelbussen, schaarwagen, mincars, et cetera.

Het traject is van aankomst tot vertrek te begeleiden, maar ook voor een deel van het verblijf op de luchthaven. Er kan worden geassisteerd als iemand uit de rolstoel in de vliegtuigstoel geholpen wilt worden, bij het inchecken, het passeren van security en de douane.

Axxicom Airport Caddy begeleidt passagiers in opdracht van Amsterdam Airport Schiphol. De begeleiding van begeleidingsbehoefte passagiers is kosteloos. Voor begeleiding van alleenreizende kinderen zal een vergoeding aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappij moeten worden betaald.

Passagiers die afhankelijk zijn van de onderstaande assistentie komen in aanmerking voor begeleiding:

WCHR: Passagier die alleen korte afstanden kan lopen, 20 tot 50 meter.
WCHS: Passagier die geen lange afstanden en trappen kan lopen.
WCHC: Passagier die volledig immobiel is, en daardoor een rolstoel in en uit getild moet worden.
UM: Minderjarige passagier (tussen 5 en 14 jaar), die zonder begeleiding reist. (niet kosteloos). Aan te vragen via de desbetreffende luchtvaartmaatschappij.
Passagier met een visuele handicap.
Passagier met een gehoor handicap / dove passagier.
Passagier met een psychische handicap.

De Luchthaven is verantwoordelijk voor assistentie vanaf de parkeerplaats, de taxi, de bus of van het hotel op Schiphol tot de incheckbalie. Assistentie voor dit traject kan direct bij Axxicom Airport Caddy worden aangevraagd door middel van een speciaal invulformulier, of kan aangevraagd worden via assistentie@airportcaddy.nl, www.schiphol.nl en via telefoonnummer 020 - 406 98 09.
Assistentie moet te allen tijde ook bij het inchecken aangevraagd worden in verband met assistentie voor de plaats van bestemming.

Verder moet u bij het boeken aangeven wat er aan de hand is, zodat daar rekening mee gehouden kan worden.

Sven, 10-12-2011 18:45 #1
Staan een aantal zaken bij het kopje paspoortcontrole die niet kloppen:
-paspoort wordt alleen gecontroleerd in vertrek 2 en 3.
-de securitycheck vindt bij vertrek via hal 2 en 3 bij de gate plaats (niet-Schengen vluchten)
-de securitycheck in hal 1 vindt wel plaats voor de loungehal, maar dus geen paspoortcontrole (Schengenvluchten)
-de securitycheck wordt gedaan door particuliere beveiligers onder verantwoordelijkheid van Amsterdam Airport Schiphol. De Marechaussee is slechts toezichthouder of komt ter plaatse indien tijdens de check strafbare of verdachte zaken worden aangetroffen. Reactie infoteur, 11-12-2011
Dank je wel voor je opmerkzaamheid. Ik heb hier de oude situatie beschreven en omdat ik meestal intercontinentaal vlieg (toevallig vorige week weer eens naar een Schengen land) had ik het fout beschreven. Ik heb de tekst nu aangepast.

Infoteur: Singalees
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Reizen
Reacties: 5
Schrijf mee!