InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Tips om een fiets te huren, wat kost een fiets huren nu echt

Tips om een fiets te huren, wat kost een fiets huren nu echt

Tips om een fiets te huren, wat kost een fiets huren nu echt Wanneer je op vakantie bent in Nederland of Belgie kan het handig zijn om een fiets te huren. Er zijn veel verschillende aandbieders voor het huren van een fiets. Raadzaam is het om thuis al onderzoek te verrichtten naar de verschillende aandbieders. Wat kost het huren van een fiets? Wat zijn de voorwaarden voor het huren van een fiets. Wie is verantwoordelijk na diefstal van een gehuurde fiets. Stuk voor stuk raadzame tips om bij stil te staan voordat je een fiets gaat huren.

Een fiets huren wat kost het, en waar let ik op?

Gemiddeld gezien kost het huren van een fiets 7,50 per dag. Deze prijs geld dan voor een fiets met 3 versnellingen. Deze prijs is opzich niet duur, maar je dient voor vetrek wel goed uit te kijken. De kwaliteit van de gehuurde fietsen is in Nederland laat soms te wensen over. Wanneer je je fiets wilt gebruiken tijdens de avonduren is het raadzaam gelijk bij vertrek nog je verlichting te testen. Bij een derde van alle verhuurde fietsen blijkt de verlichting niet inorde te zijn waarmee je tijdens je fietstocht niet echt veilig bent en daarnaast nog eens een bekeuring risceert.

En dan het zadel, wanneer je lange tochten gaat fietsen wil je natuurlijk wel dat je fiets goed zit. Om het zadel zelf naar gewenste hoogte te kunnen verzetten is een snelsluiter nodig. Controleer bij vertrek of deze aanwezig is, want in vele gevallen ontbreekt deze snelsluiter of is hij kapot.

Wie is verantwoordelijk als een gehuurde fiets word gestolen?

Het is de grote nachtmerrie van de vakantieganger. Je bent heerlijk op vakantie en hebt een fiets gehuurd. Tijdens een van jullie mooie tochten wordt je fiets gestolen. Je baalt als een stekker, want hoe kom je nu terug op de camping of bij je vakantiebungelow. Zodra je dan toch terug bent gekomen begint de echtte nachtmerrie. In veel gevallen ben jij zelf verantwoordelijk voor de gestolen fiets. Dit betekent dat het bedrag dat jij aan het verhuurbedrijf moet betalen kan oplopen tot 800. Vraag daarom altijd naar de huurvoorwaarden en wie er verantwoordelijk is bij diefstal. Bij sommige verhuurbedrijven kun je tegen een meerprijs het eigen risico afkopen. Andere verhuurbedrijven nemen het eigenrisico altjd voor zich zelf.

Top 3 beste fietverhuurbedrijven

  1. Schepens Tweewielers, Oisterwijk
  2. Profile Adri Mouw, Ermelo
  3. Rijwielhandel de Groot, Terschelling
Bron: ANWB

OV fiets huren

Naast de traditionele verhuurbedrijven is het op vele stations ook mogelijk om een OV fiets te huren. Met deze OV fiets kun je vanaf het station per fiets naar je afspraak, zodat je niet afhankelijk bent van bijvoorbeeld de tijden van de stadsbus. Voor het huren van een OV fiets heb je een OV fiets abonnement nodig die je kunt koppelen aan je NS-abonnement. Met 1 pas kun je 2 fietsen huren die per fiets 3 euro per 24 uur kosten. Op vele stations hebben ze een zelfservice waardoor je snel een fiets kunt gebruiken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.anwb.nl

Reageer op het artikel "Tips om een fiets te huren, wat kost een fiets huren nu echt"

Infoteur: Tekstschrijvert
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!