Reisbureau of reisorganisatie: het verschil!

Reisbureau of reisorganisatie: het verschil! Hoe weet je nu zeker wat je boekt: wie kan je echt informeren over de details van je reis. Wat doet een reisbureau precies en wat doet de reisorganisatie: hier vind je het antwoord. Je vraagt dicht bij zee, en jawel, je hotel ligt dicht bij zee, maar het is wel 200 meter stijl een trap af… Je wil een rustig hotel, en er blijkt naast het hotel een disco te zitten. Heel fijn… en het reisbureau had je nog zo gezegd dat het allemaal in orde was. Wie is daar dan aansprakelijk voor: het reisbureau of de reisorganisatie, wat is nou eigenlijk het verschil?

Het reisbureau

Het reisbureau is het agentschap waar je de reis boekt. Een reisbureau verkoopt de pakketreizen, overnachtingen en vluchten van verschillende maatschappijen. Er zijn duizenden hotels en honderden reizen. Het is dus niet mogelijk voor een reisbureaumedewerker om alle details van alle bestemmingen te weten. Reisbureaumedewerkers gaan wel regelmatig op reis om lokaties te bezoeken, maar ze kunnen natuurlijk niet alle reizen en lokaties bezocht hebben. Hou daar rekening mee als je een reis boekt! Het reisbureau boekt voor u de vlucht, het hotel, de pakketreis, de autohuur en evt. annulerings- en reisverzekering, en zijn alleen verantwoordelijk voor de boekingsgegevens en boekingspapieren (tickets e.d.), NIET voor de vlucht/hotel/reis zelf. Let wel: soms worden autohuur en een pakketreis bij verschillende reisorganisaties geboekt. Check dit! Het reisbureau heeft de plicht om u op de hoogte te stellen van de reisvoorwaarden. Meestal liggen de boekjes met ANVR reisvoorwaarden op de toonbank, en word er tijdens de boeking weinig aandacht aan besteed.

De reisorganisatie

Deze stelt je pakketreis samen. De reisorganisaties organiseren je vlucht, het vervoer van en naar je accommodatie (of autohuur+route van en naar accommodatie), en je accommodatie zelf+ eventueel bijgeboekte excursies. Ook eventuele doorgegeven garanties of preferenties voor accommodatie wordt geregeld dor de reisorganisatie. De betere organisaties hebben op de bestemming een hostess of reisleider die als gastvrouw/gastheer fungeert. Ze voorzien u van informatie over uw bestemming, en kunnen bij allerlei problemen bemiddelen. Niet alle reisorganisaties zij aangesloten bij garantiebedrijven als SGR en ANVR. Deze garanties zijn belangrijk bij eventuele problemen bij de reis.

Hoe weet je nu zeker wat je boekt: tips!

De Toeristiek is een neutrale organisatie die alle hotels bezoekt en daar algemene informatie over samenstelt. Vraag bij het boeken van uw reis om een kopie uit de Toeristiek. Ieder gerenommeerd reisbureau heeft deze beschikbaar.

Lees de brochure woord voor woord

Alle informatie met betrekking tot je accommodatie goed doorlezen. Vraag het reisbureau ook welke andere Nederlandse reisorganisaties in het hotel zitten, en vraag daar de brochure van (twee brochures weten meer dan 1…).

Kijk op internet voor referenties en foto’s van voormalige gasten

Sommige reisorganisaties bieden die service, sommige boekingssites ook.

Vraag bij je reisbureau welke buitenlandse reisorganisaties in je accommodatie zitten

Anders kan je voor verrassingen komen te staan, dat bijvoorbeeld de animatie alleen engels georiënteerd is.

Laat je niet misleiden door het aantal sterren

Het aantal sterren in brochures is de waardering die de reisorganisatie aan een accommodatie geeft, en kan afwijken van het daadwerkelijk aantal sterren. Bovendien is de norm in het buitenland anders dan in Nederland. Vier sterren Spanje is bijvoorbeeld twee of drie sterren in Nederland. Dus 2 sterren Spanje kán inhouden: kamperen in een bungalow.

Check je boekingsgegevens

Met welke reisorganisatie reis je, bij wie is de autohuur gereserveerd, kloppen alle reserveringsgegevens.

Lees de voorwaarden!

Weten waar je recht op hebt als er wel iets fout gaat: Lees de achterkant van je vliegticket voor je rechten (sommige maatschappijen behouden zich het recht om zonder vergoeding of alternatieve vlucht je vlucht te annuleren….), lees de SGR voorwaarden en de ANVR reisvoorwaarden zodat je weet wat je rechten en plichten zijn in geval van problemen en/of klachten.

Bij twijfel: laat je reisbureau bellen met de reisorganisatie om informatie na te vragen

Oftewel: ga voorbereid op reis. Doe zelf extra navraag en vertrouw niet blindelings op wat een boekingsbureau verteld.
© 2011 - 2024 Daniele, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Klachten over je vakantie; wat doe je met vakantieklachten?Klachten over je vakantie; wat doe je met vakantieklachten?Als je vakantie niet is zoals je je die had voorgesteld omdat de accommodatie niet was zoals hij was voorgesteld, het va…
Vakantie: online boeken of via het reisbureau?Vakantie: online boeken of via het reisbureau?Via het internet kunt u redelijk eenvoudig een vakantie boeken, maar u krijgt mogelijk niet alle antwoorden op vragen wa…
Hotel Overboekt? Wat nu?Hotel Overboekt? Wat nu?Je kent het wel...vakantie geboekt, prachtig hotel, mooie omgeving en dan... blijkt het overboekt...! Hoe ontstaan overb…

Vakantie, waar worden we gelukkig van?Vakantie, waar worden we gelukkig van?We weten allemaal dat vakantie goed doet en hoewel we daar niet speciaal voor naar het buitenland hoeven, is een andere…
Het autoverkeer in Mexico: een avontuurlijk gekkenhuisDrempels op de snelweg, vogelspinnen op je dak, afvallende ladingen, fietsers langs de snelweg. Het gebeurt allemaal. De…
Daniele (6 artikelen)
Gepubliceerd: 06-04-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.