InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Milieusticker Duitsland

Milieusticker Duitsland

Rijdend door Duitsland valt het op hoe veel Nederlanders niet op de hoogte schijnen te zijn van de verplichting op de auto een milieusticker te hebben. Sinds 1 januari 2008 is deze regeling in diverse stedelijke gebieden van kracht geworden. Nu is de milieusticker bijna in elk stedelijk gebied verplicht.

Waarom een milieusticker?

Door auto'te weren die niet aan bepaalde normen voldoen, hoopt men in stedelijke zones in Duitsland de concentraties fijnstof te verminderen. We moeten hierbij denken aan stadscentra, verkeersknooppunten en enkele (zeer) drukke verkeerswegen. Alle auto's, ongeacht op welke brandstof ze rijden: benzine, diesel, aardgas, lpg of zelfs hybride uitvoeringen, dienen te voldoen aan de classificatie die voor dat gebied (de Umweltzone) geldt. Deze gebieden kunnen we ook wel "fijnstof gevoelig" noemen.

Herkenbaarheid Umweltzone

Deze gebieden zijn te herkennen aan een bord dat u waarschuwt dat u een dergelijke zone binnenrijdt. Het is een vierkant, wit bord met zwarte rand. Daarin afgebeeld een rond bord met rode rand. Daarin staat: Umwelt. Onder het ronde bord staat het woord "zone". Op een kleiner bord daaronder bevestigd staan de stickers afgebeeld van de toegestane classificaties.

Verplicht

Of u een sticker op de voorruit wil plakken, moet u zelf weten. U kunt dan echter de hieboven genoemde gebieden met de auto nite in. Ook al voldoet die auto aan de geldende normen. Deze verplichting geldt niet alleen voor auto's met een Duits kenteken. Ook auto's die in het buitenlands geregistreerd staan, moeten voorzien zijn van een milieusticker.
Als de milieusticker niet zichtbaar achter de voorruit (rechtsonder bij de passagiersplaats) is geplakt, riskeert u een boete van 40 euro.

De verplichting geldt bijvoorbeeld niet voor motorvoertuigen ten behoeve van mensen met een beperking. Het voertuig moet dan echter wel als zodanig herkenbaar zijn. Indien u dan ook nog in het bezit bent van een Europese Gehandicaptenparkeerkaart dan heeft u vrijstelling van de milieusticker.

Eveneens is er vrijstelling voor oldtimers. Om te weten of u met een in Nederland geregistreerde oldtimer de Umweltzones in mag, kijkt u eenvoudig naar uw kentekenplaat. Als die blauw is met witte letters, dan is de datum van eerste toelating vóór 1 januari 1978. U ronkt dan gewoon een Umweltzone in; vervuiler of niet: geen vuiltje aan de lucht.

Aanvragen Umweltplakette of milieusticker

In Nederland kunt u terecht bij het kantoor van TüV NORD Nederland B.V. in Apeldoorn. Als u daar met uw kentekenbewijs komt, wordt u direct voorzien van de benodigde sticker en een attest waarin verklaard wordt voor welke emissieklasse uw auto in aanmerking komt. Ook kunt u de sticker aanvragen bij elk Anwb-kantoor. Dan duurt het ongeveer vijf dagen voor u in het bezit bent van de benodigde papieren. De sticker wordt bedrukt met het kenteken van uw auto.

Classificatie

Er worden twee groepen onderscheiden:
  1. Personenwagens en lichte bedrijfswagens uitgevoerd met een dieselmotor.
  2. Personenwagens en lichte bedrijfswagens uitgevoerd met een hybride/benzine- of LPG-motor.

In de eerste groep worden vier emissieklassen onderscheiden:
  1. Tot deze groep behoren voertuigen die voldoen aan de emissienorm Euro-1 of ouder. Deze klasse krijgt geen sticker.
  2. Hiertoe behoren voertuigen die voldoen aan de emissienorm Euro-2. Voeruigen met een datum van eerste toelating na 31 december 1996 en voor 1 januari 2001. Zij krijgen een rode sticker.
  3. Tot deze emissieklasse behoren voertuigen die voldoen aan de Euro-3 norm. Voertuigen van na 31 december 2001 en voor januari 2006. Gele sticker.
  4. In de vierde emissieklasse vinden we voertuigen die voldoen aan de Euro-4 of Euro-5 norm. Dit zijn auto's met een datum van eerste toelating van na 31 december 2005. Groene sticker.

De tweede groep is verdeeld in twee emissieklassen:
  1. Voertuigen die voldoen aan de emissienorm volgens Euro-1 of ouder. Auto's van voor 31 december 1992. Geen sticker
  2. Hiertoe behoren auto's die voldoen aan de emissienorm Euro- 1, 2, 3 of 4. Datum eerste toelating na 31 december 1992. Groene sticker

Umweltzones

Hieronder volgen de Umweltzones per 1 januari 2010:

De rode, gele en groene stickers geven toegang tot:
Augaburg, Bochum, Bonn, Bottrop, Duisburg, Düsseldorf, Essen, Freiburg, Gelsenkirchen, Heidelberg, Heilbronn, Herrenberg, Ilsfeld, Karlsruhe, Leonberg, Ludwigsburg, Mannheim, Muelheim, Mühlacker, München, neu-Ulm, Oberhausen, Osnabrück, Pfinztal, Pforzheim, Pleidelsheim, Recklinghausen, Regensburg, Reutlingen, Schwäbisch Gmünd, Stuttgart, Tübingen, Ulm, Wuppertal.

De gele en groene stickers geven toegang tot:
Bremen, Dortmund, Frankfurt a. M., Keulen, Münster.

De groene sticker geeft toegang tot:
Berlijn, Hannover.

De autosnelwegen die door deze gebieden lopen zijn uitgezonderd.
© 2011 - 2014 Bvell, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Milieusticker voor steden in DuitslandMilieusticker voor steden in DuitslandNederlandse toeristen die in Duitsland bepaalde steden willen bezoeken hebben daarvoor een speciale milieusticker (Umwel…
Milieusticker, milieuvignet Duitsland, UmweltplaketteMilieusticker, milieuvignet Duitsland, UmweltplaketteDuitsland vakantie land! Prachtige natuur, mooie steden. Echter, om deze steden te betreden heb je steeds vaker een mili…
Welke milieusticker nodig voor steden in Duitsland?Welke milieusticker nodig voor steden in Duitsland?Om met de auto in Duitse steden te mogen is steeds vaker een milieusticker nodig. Er zijn 3 kleuren milieustickers: groe…
Verkeer - Milieuzone in Nederland en DuitslandVerkeer - Milieuzone in Nederland en DuitslandEr is de laatste tijd veel te doen om de luchtkwaliteit in en om de steden. Een aantal steden zijn inmiddels overgegaan…
Vakantie met de auto: alles over de tolwegen en autovignetVakantie met de auto: alles over de tolwegen en autovignetTolwegen en het autovignet 2013 en 2014. Wie door Europa reist, weet dat hij zijn portemonnee vaak moet trekken voor all…
Bronnen en referenties
  • ANWB; TüV, ADAC

Reageer op het artikel "Milieusticker Duitsland"

Reactie

D. Blank, 10-04-2013 12:48 #1
Het hoofdstuk "classificatie" zou ook duidelijk moeten maken wat de verschillende Euronormen in houden. En een relatie met concrete auto's zou het artikel vervolmaken.
H. gr., D. Blank

Infoteur: Bvell
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!