InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Toeren met een 'lelijk eendje'

Toeren met een 'lelijk eendje'

Toeren met een 'lelijk eendje' Vakantie? Dagje weg? Goed, maar dan wel op je eigen manier. Per deux-chevaux, ofwel 'lelijke eend'. Een idee dat perfect past in de huidige trend als het om vakantie en uitjes gaat: ongewoon, niet-standaard, niet zoals iedereen.
Wat hebben mensen toch met oude auto's? Van 'lelijk eendje' tot 'snoek', ze hebben hele volksstammen verenigd in hun fanclubs. Een slimme organisatie kwam enkele jaren op het idee om de voorliefde voor auto-classics te combineren met nog zo'n grote trend: de wens om je vakantie op een ongewone manier door te brengen. Zo ontstond het bedrijf 'Huur een eend', inmiddels omgedoopt in '2cvExperience'. De twee oprichters van het bedrijf waren niet zomaar een paar gladde marketeers. Rien en Mark hadden een persoonlijke voorliefde voor de lelijke eend, of wat netter te betitelen als Citroën 2cv, en hadden er al heel wat uurtjes sleutelen opzitten als het ging om het opknappen van oude 'eendjes.' Sterker nog, ze hadden meermalen per 2cv naar Zuid-Frankrijk gereden. Uit het idee dat zij niet de enigen konden zijn die zoiets bijzonder vonden, ontstond hun plan om anderen van deze ervaring mee te laten genieten. Dit goede idee kreeg prompt navolging. Inmiddels zijn er meerdere bedrijfjes die je de kans bieden om er met de eend op uit te gaan - met even zoveel mogelijkheden om je 2cv-ervaring in te vullen.

Waarheen per eend?

Er zijn heel wat binnen- en buitenlandse bestemmingen waar je eend je heen kan brengen. Een grote trekker is de reis die 2cvExperience aanbiedt: een toer langs puur Franse overnachtingsplaatsen, bekend onder de naam 'chambres d'hôtes.' Maar als je bescheidenere plannen hebt, kan dat ook: er zijn meerdere aanbieders die je de kans bieden zelfstandig een eend te huren voor een dagje Nederland, of aan een georganiseerde toer mee te doen. Of je nu langs de Zuiderzee wilt rijden, door Limburg of door het Drentse landschap, het kan allemaal.

Wat gaan we doen?

Wat gaan we doen per eend? Meer dan alleen maar rondtoeren. Wat dacht je van trouwen per eend? Voor bedrijven kan het een dagje teambuilding opleveren dat medewerkers nu een keer wél zal heugen. Er zijn eendjes die getuige zijn geweest van een origineel familieuitje, een vrijgezellendag of een vriendinnendagje weg. Kortom, je hebt het voor het uitkiezen.

Nieuw: Paris par deux-chevaux

Paris par deux-chevaux. Ofwel, als de ware Fransman vanuit Parijs op weg met de lelijke eend. Dit is een nieuw idee van 2cvExperience. Vanaf een punt middenin Parijs gaat deze toer naar het pittoreske Franse platteland. Voor wie de botsauto-taferelen rondom de beruchte Periferique (de rondweg om Parijs) voor het geestesoog ziet opdoemen: ook daaraan is gedacht. Alleen al hiervoor zou je eraan beginnen: wie meedoet, krijgt voor vertrek een zogenaamde 'toeristische rijles.' Je gaat op weg met een gids, uiteraard met de eend, en ziet het mooiste van Parijs terwijl je insider-tips krijgt over het zelf rondrijden in de stad der liefde - die qua rijgedrag voor een argeloze ziel immers net zo gemakkelijk brokken kan opleveren als de liefde zelf... Gewapend met navigatiesysteem én routeboek, kun je vervolgens de eend eigenhandig de stad uit navigeren op weg naar de bezienswaardigheden buiten de stad: van landschap tot kasteel.

Kassa?

Je verwachtte het wellicht al een beetje: een 2cv huren is even iets anders dan zomaar een auto van het verhuurbedrijf. Er hangt een prijskaartje aan. De financiele pijn valt echter mee als je een clubje 2cv-fans bij elkaar weet te sprokkelen. Ook de last-minutes die sommige aanbieders op hun website zetten, leveren vaak een leuke korting op. Vergeet dus vooral niet rond te shoppen bij de diverse organisaties die de 2cv-ervaring op het programma hebben staan. En blijft het allemaal toch een beetje kostbaar? Ach, de rekening vergeet je, maar zo'n ervaring blijft je bij!
© 2010 - 2017 Mariawrites, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbericht 2cvExperience
  • Beeld: 2cvExperience

Reageer op het artikel "Toeren met een 'lelijk eendje'"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 27-04-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!