InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Kinderen die alleen reizen met het vliegtuig

Kinderen die alleen reizen met het vliegtuig

Kinderen die alleen reizen met het vliegtuig Kinderen kunnen in sommige gevallen ook alleen met een vliegtuig vliegen. Aan het vliegen van kinderen in hun eentje zijn echter wel flink wat voorwaarden verbonden. Sommige maatschappijen nemen ook geen kinderen mee die alleen vliegen. Anderen zorgen voor begeleiding van kinderen die alleen met het vliegtuig reizen en dus alleen vliegen.

Kinderen die alleen vliegen

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kunnen kinderen ook alleen op reis. Daar zijn echter wel regels aan verbonden. KLM heeft de leeftijdsgrens voor kinderen die alleen reizen begin september 2009 gewijzigd op internationale vluchten. Mochten kinderen met deze maatschappij tot september 2009 vanaf 12 jaar alleen vliegen zonder begeleiding, deze leeftijd is in 2009 opgeschroefd tot en met 14 jaar.

Unaccompanied minors

Bij KLM heten kinderen die alleen reizen unaccompanied minors, of te wel onbegeleide minderjarigen. KLM zorgt voor die begeleiding als de ouders of verzorgers bij de boeking al aangeven dat hun kind die begeleiding nodig heeft.

De procedure die gevolgd wordt als kinderen alleen een vliegreis maken:

  • Ouders of reisbureau moeten via KLM Reserveringen zelf aangeven dat het kind tot en met 14 jaar alleen reist.
  • Bij de boeking moeten de contactgegevens staan van de mensen die het kind brengen en of ophalen van het vliegveld.
  • Op Schiphol (of op een andere luchthaven) tekent de ouder of voogd een “Handling Advice – formulier”dat bij de reservering of voor vertrek bij de luchtvaartmaatschappij wordt ingediend.
  • Het kind kan dan inchecken, maar alleen onder begeleiding van een volwassene
  • Op Schiphol moeten kind en begeleider zich vervolgens bij de assistance desk melden. Op Schiphol is dat tussen vertrekhal 1 en 2. Het kind wordt dan overgedragen aan een begeleider van KLM. Die brengt de minderjarige vervolgens naar de gate
  • In het vliegtuig zorgt het cabinepersoneel voor het kind
  • Wel moet de begeleider op de luchthaven blijven wachten totdat het vliegtuig is vertrokken.
  • Op de plaats van aankomst zorgt een medewerker er persoonlijk voor dat het kind wordt overgedragen aan het persoon die de alleenvliegende jongere weer komt ophalen. De ouder of het kind wordt alleen meegegeven aan de persoon die door de ouder of voogd is gemachtigd om dat te kunnen doen.

Kinderen van 15 tot 17 jaar die alleen vliegen

Een ouder of voogd die het ook lastig vindt dat een kind van 15 tot en met 17 jaar alleen vliegt, kan de bijzondere service overigens ook aanvragen. De procedure is dan hetzelfde als die bij een kind van tussen de 5 en 15 jaar, het is alleen niet verplicht.

Tarief voor begeleiding alleenreizende kinderen

Voor de dienst wordt overigens wel geld in rekening gebracht.
Kinderen van 5 tot en met 14 jaar betalen allereerst het volwassen tarief.
Daar komt dan nog een toeslag overheen van 50 euro voor een enkele reis non-stop of vluchten met een overstap voor Europese bestemmingen
Voor intercontinentale bestemmingen die non-stop worden uitgevoerd of met een overstap moet 75 euro extra over de normale volwassen ticket worden betaald

Kinderen waarvoor begeleiding niet verplicht is, maar de ouders het wel graag willen

Kinderen in de leeftijdscategorie van 15 tot en met 17 jaar waarvoor de service niet verplicht is:
  1. Betalen ook het volwassen tarief met daarboven op een toeslag van 50 euro voor een enkele reis non-stop vluchten voor Europese bestemmingen
  2. Voor Europese bestemmingen enkele reis met een overstap wordt 65 euro in rekening gebracht
  3. Non stop vluchten naar intercontinentale bestemmingen kosten 75 euro extra aan begeleiding.

Kinderen die alleen vliegen met Martinair

Ook bij Martinair moeten kinderen van 5 tot en met 11 jaar begeleid worden door iemand van de luchtvaartmaatschappij. Kinderen jonger dan 5 jaar moeten altijd begeleid worden door iemand van 17 jaar of ouders. Ook bij Martinair geldt dat de kinderen moeten worden gehaald en gebracht door een volwassene. Bij het boeken van de ticket moet worden aangegeven dat het om een alleenreizend kind gaat.

Alleenreizende kinderen vallen ook bij Martinair in twee leeftijdsgroepen:

  • Kinderen van 5 tot en met 11 jaar betalen het volwassen tarief. Verder worden er geen kosten in rekening gebracht voor de begeleiding.
  • Kinderen van 12 tot en met 17 jaar, mogen bij deze vliegtuigmaatschappij zonder begeleiding reizen. Willen ouders toch dat hun kinderen onder toezicht staan, dan wordt 60 euro per enkele reis in rekening gebracht.

Uitzonderingen bij Martinair

Voor de bestemmingen Canada, Mexico en de Dominicaanse Republiek gelden andere bepalingen voor kinderen die alleen reizen in de leeftijdscategorie tot 16 jaar.

Arke-Fly

Ook bij Arke-Fly kunnen kinderen begeleid worden. Dit moet dan wel worden aangevraagd. Kosten zijn onbekend.

Low budget maatschappijen

Low budget maatschappijen zoals Easy Jet laten kinderen jonger dan 14 jaar niet alleen reizen. Ook bieden zij geen begeleiding. Ook Ryanair laat kinderen jonger dan 16jaar niet alleen vliegen en heeft ook geen service voor deze groep.
© 2009 - 2014 Singalees, gepubliceerd in Diversen (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het voorkomen van pijn in oren bij vliegenHet voorkomen van pijn in oren bij vliegenVliegen is voor veel mensen geen pretje. Dat komt, omdat veel mensen last hebben van pijn in hun oren wanneer het vliegt…
Familiepark DrievlietFamiliepark DrievlietOp de grens van Den Haag en Rijswijk, aan de rivier de Vliet, vind je het gezellige familiepark Drievliet. Begonnen als…
Walibi pretparkWalibi pretparkElke persoon heeft wel een zin om eens rond te trekken met de familie. Sommige trekken naar een pretpark om zich te amus…
Kinderen met dyscalculie in het reguliere onderwijsKinderen met dyscalculie in het reguliere onderwijsAls er wordt gesproken over dyscalculie in het reguliere onderwijs dan gaat het over kinderen die moeite hebben met reke…
Gordels achterin de auto - regelsGordels achterin de auto - regelsHet is vaak onduidelijk wat nu precies de regels zijn voor het gordels dragen achterin de auto. Er worden vragen gesteld…
Bronnen en referenties
  • KLM Martinair Ryanair Easyjet Arke-Fly

Reageer op het artikel "Kinderen die alleen reizen met het vliegtuig"

Reacties

Z., 05-10-2014 00:27 #24
Hoi ik wil in de zomervakantie voor 6 weken naar turkije vliegen met turkish airlines. Ik ben 15 jaar dus ik wou weten of ik wel alleen mag reizen Reactie infoteur, 05-10-2014
Altijd even navragen bij de vliegmaatschappij zelf.

Eline, 27-09-2014 15:43 #23
Bedankt voor de informatie!
Ik ben al een tijdje aan het sparen om naar Washington te gaan en daar bij vrienden te verblijven. Als ik 15 ben, ik ben nu 14.
Dit is misschien een domme vraag, maar mijn ouders weten het niet dus mijn enige vraag die ik nog heb is-
Als ik een ticket koop, is het dan gelijk betaald voor retour of moet ik voor de terugreis een apart ticket kopen? Reactie infoteur, 05-10-2014
Ik weet niet of het verstandig is om te vliegen zonder je ouders in te lichten. Dat lijkt me wat raar. Tenzij er een dringende reden voor is natuurlijk. Als je een retourticket koopt betaal je heen- en terugreis. Dus dan hoef je niet nog daar weer een ticket te kopen.

Bo, 03-08-2014 18:37 #22
Ik ga naar Spanje en dan wil ik een vriendin laten overvliegen uit Nederland. Ze is 15. Is er in Spanje ook een bepaalde leeftijdsgrens? Want ze mag wel erheen vliegen zonder toestemming naar Spanje maar mijn vraag is of het daar ook toegestaan is dat ze daar 'aankomt' zegmaar. Ze gaat gewoon terug met ons met de auto. Reactie infoteur, 27-08-2014
Ze zal alle papieren mee moeten nemen die nodig zijn zoals een paspoort. Maar als je mag vliegen in je eentje, dan word je toch niet geweigerd aan de grens? Dat is tenminste wat ik uit je vraag begrijp.

Eefje, 26-07-2014 22:11 #21
Ik ga binnenkort met mijn 19 jarige vriend op vakantie naar Valencia. Ikzelf ben 17. Heb ik dan een schriftelijk formulier nodig om door de douane te komen in Nederland en Spanje? Reactie infoteur, 27-07-2014
Nee hoor jij mag gewoon zelfstandig vliegen omdat je 17 jaar bent.

Yvonne, 27-04-2014 15:23 #20
Goedendag,

Wij zijn woonachtig in Israel, nu wil ik mijn kinderen van 14 en 10 alleen naar Nederland laten vliegen om familie te bezoeken.
Kunnen zij samen reizen bij elke maatschappij? Wat zijn de kosten?

Met vriendelijke groet,
yvonne Reactie infoteur, 28-04-2014
Dit zult u toch echt zelf bij de maatschappijen aan moeten vragen. Ook de kosten zijn per maatschappij verschillend.

Channah, 04-03-2014 15:18 #19
Hallo,
ik word over 2 weken 14 en ik ben heel hard aan het sparen voor een vliegticket naar San Francisco. Er wonen daar vrienden die ik heel graag weer wil zien.
Nu heb ik van vrienden gehoord dat Amerika inkomen in je eentje als minderjarige best moeilijk is door allerlei regels enzo.
Wat zijn nou de problemen waar ik tegen aan kan lopen? En heb ik als 14-jarige nog begeleiding nodig of niet? Reactie infoteur, 04-04-2014
Dit zou je per maatschappij moeten vragen. Dat weten ze op het reisbureau of bij de maatschappij zelf. Ik weet namelijk niet met welke maatschappij je wilt gaan vliegen naar de Verenigde Staten als 14-jarige.

Achmed, 14-07-2013 17:44 #18
Hallo ik ga binnenkort met een vliegtuig van de royal air maroc alleen reizen ik ben 15 jaar. en heb dit nog nooit eerder gedaan… Ik ben dus best wel gespannen en zenuwachtig mijn ouders zijn natuurlijk op de hoogte ervan dat ik alleen zal reizen. Mag dat gewoon bij royal air maroc en kunt tips geven voor het maar zo te zeggen voor et eerst met een vliegtuig naar een andere continent te reizen.

Alvast bedankt,
Achmed Reactie infoteur, 30-10-2013
Beste Achmed,

Je zult dat zelf moeten vragen bij de vliegmaatschappij. Die hanteren namelijk allemaal andere regels.

A. Broeren, 24-04-2013 09:57 #17
Ik heb dezelfde vraag over vliegen met RyanAir, ik kom er niet uit, mijn 2 zonen moeten terug vliegen van Carcassonne naar Eindhoven. de oudste is 16 plus 5 mnd en de jongste is 14 jaar. in de voorwaarden staat dat een minderjarige (14) alleen terug mag vliegen als er een begeleider OUDER dan 16 jaar bij is. kan ik in dit geval opmaken dat 16 jaar plus 5 mnd OUDER DAN 16 wordt gezien? en dus dat de oudste de begeleider is van die van 14? het staat een beetje dubbel want een kind van 16 mag wel een hulpbehoevende begeleiden. ook staat er dat bv kinderen uit Frankrijk een schriftelijke verklaring van hun ouders nodig hebben, zou dat ook gelden voor Nederlandse kinderen die vanuit Frankrijk naar huis gaan vliegen. ik wil graag boeken maar ik vind het onduidelijk, en gewoon even bellen naar Ryanair? heb je daar een nummer voor? het zijn nummers waar je alleen specifieke vragen mag stellen over een onderwerp.

Degroote V., 22-04-2013 13:51 #16
Kan in mijn dochter van 15j en haar vriendin van 16j samen laten vliegen naar Spanje met de vliegmaatschappij Ryanair? Ik vind terug niet alleen reizen onder de 16j maar kan het dat ze samen vliegen en dan is de 16 jarige eigenlijk begeleider? Hopend op een duidelijk antwoord wacht ok af om te boeken. Reactie infoteur, 23-04-2013
Ryanair vervoert geen minderjarigen zonder begeleiding (onder de 16 ). Kinderen jonger dan 16 moeten altijd worden begeleid door een passagier die ouder is dan 16 jaar. Er zijn GEEN begeleiders of speciale voorzieningen beschikbaar. Daarnaast zijn er voor mensen met een niet-Nederlands paspoort nog andere bepalingen voor een 15-jarige. Ik zou Ryanair zelf gewoon even bellen om te vragen wat er mogelijk is.

Milad, 18-10-2012 15:37 #15
Hallo, ik ben 15 jaar en wordt over 2 maanden 16 Ik woon alleen hier. Ik wil graag 1 week voor de kerst naar Iran en 1 week na de kerstvakantie terug. Daar is mijn ouders. Mijn familie komt out Afghanistan, want ik kan niet naar eigen land. Mijn vraag is kan ik alleen naar Iran, want ik heb niemand hier om met mij te gaan. Wat ik heb nodig om te reizen? Ik wil graag als dat kan mijn antwoord sturen naar mijn e-mail. Reactie infoteur, 29-10-2012
Je zou bij de vliegmaatschappij waar je mee wilt vliegen moeten vragen of je alleen kunt vliegen of dat er iemand mee moet van de maatschappij zelf om je te begeleiden. Dat is namelijk bij alle maatschappijen anders.

Karima, 11-09-2012 11:45 #14
Mijn vraag is ik ben 17 en word over 2 maanden 18. Eind september ga ik naar mijn zus in Spanje. Ik vlieg met Ryanair. Mag ik dan zonder begeleiding of iets reizen? Graag hoor ik van jullie!

D. Somai, 29-07-2012 23:21 #13
Hallo mijn vraag is.Ik heb twee kinderen met Ned. Paspoort in Suriname.beide kinderen komen met vakantie naar Ned. Leeftijd 14 en 15.Kinderen zijn vaker geweest naar Ned.Moet ik als nog begeleiding aanvragen. Kinderen hebben in feite geen begeleiding nodig.wat kan ik bij deze dan doen? Reactie infoteur, 20-08-2012
Alles hangt af van de maatschappij waarmee gevlogen wordt. U zult informatie moeten inwinnen bij de maatschappij waarmee u de kinderen wilt laten vliegen.

Singalees (infoteur), 15-07-2012 13:57 #12
Dat hangt helemaal van de maatschappij af waarmee je vliegt. Je moet het daar navragen als er al geboekt is, want elke maatschappij hanteert zijn eigen regels.

Melih, 14-07-2012 16:35 #11
Ik ga met mijn zusje op vakantie naar turkije, ik ben zelf 17 jaar oud en mijn zusje is 14 jaar oud nu. Onze ouders weten hiervan en mijn vraag was dan ook of mijn zusje met mij mee kan?

Singalees (infoteur), 13-05-2012 22:38 #10
Het hangt helemaal van de maatschappij af welke regels er gelden voor een kind van een bepaalde leeftijd dat alleen reist, of dat gedeeltelijk alleen reist. U zult dat toch echt bij de maatschappij zelf moeten opvragen en dat ook moeten doen voor het kind gaat reizen, anders kunnen er problemen ontstaan.

R. Mulder, 13-05-2012 10:45 #9
Mijn dochter van 15 gaat met een volwassene met twee kinderen naar Turkije. Mijn dochter blijft twee weken, en het gezin 4. Zij moet alleen terug vanuit Turkije. Mag dat, en wat voor formulieren heb ik nodig. Ik ben gescheiden, moet haar vader ook tekenen. Dus vanuit Turkije alleen terug.

Hicham, 03-05-2012 13:26 #8
Goedendag, ik zou graag aankomende zomer met de vliegtuig naar Marokko willen reizen, daar wordt ik opgehaald door mijn ouders. Ik ben 17 jaar oud. Is dit dus mogelijk? En weet u welke handelingen wij moeten verrichten? Alvast bedankt.

Isabel Leur, 04-01-2012 14:26 #7
Ik ben een meisje van 15 en wil in mijn eentje naar mijn familie in indonesie. Ik ben erg ervaren met het reizen naar indonesie en heb dit dan ook heel vaak gedaan en heb ook gewoon toestemming van mijn ouders, nu is mijn vraag of ik zonder begeleiding mag vliegen en met welke vliegvaart maatschapijen ik dan het beste kan vliegen als ik in singapore of honkong wil overstappen.

Thomas, 23-12-2011 15:30 #6
Ik ben straks 16 in de zomer en wil graag op vakantie gaan in mijn 1tje, maar bij welke maatschappijen mag je boeken dan zonder contact op te nemen?

groetjes thomas,

Lisa, 18-08-2011 20:02 #5
Ik wil alleen reizen naar turkije maar kan dat zonder toestemming van je ouders?
en ik ben 14 jaar mag je dan al alleen gaan en wat zitten er allemaal voor voorwaarden aan vast en regels? Reactie infoteur, 19-08-2011
Nee als je 14 bent mag je niet zonder toestemming van je ouders naar Turkije vliegen. Het is mijn zaak niet, maar waarom zou je als 14-jarige alleen naar dat land gaan en waarom mogen je ouders dat niet weten? Als je op vakantie gaat zouden je ouders daar toch van af moeten weten, lijkt me. Misschien heb je daar wel een vriendje ontmoet, maar bedenk wel dat je op deze leeftijd wel heel kwetsbaar bent als je alleen in een heel ander land bent. Overigens doet dit ook niet terzake, als 14-jarige kun je gewoon niet alleen gaan vliegen als je ouders daar niet de nodige maatregelen voor hebben getroffen.

John, 06-06-2011 17:48 #4
Onze dochter van 15 en zoon van 18 reizen samen met het vliegtuig (trans avia) naar Barcelona. Moeder brengt ze naar airport Eindhoven en vader haalt ze af op airport Barcelona. De vraag is of ze naast haar indentiteitsbewijs en vliegticket nog andere formulieren nodig zijn?

Chris, 22-05-2011 16:51 #3
Mijn dochter gaat met een vriendin op vakantie onder begeleiding van de ouders van de vriendin mijn dochter is 17 moeten wij daar een formulier voor invullen?

C. Baltussen, 23-01-2010 23:33 #2
Mijn dochter gaat komende zomer met een vriendin beide 14 jaar, een broer en vriendin van 16 en 15 jaar samen met ryanair weeze naar venetië. Kan dit zonder begeleiding van ouders of iemand van 18 jaar? Welke maatregelen moeten hiervoor getroffen worden?
Uiteraard worden deze kinderen op het vliegveld opgehaald door één van de ouders.
Graag hebben wij advies hoe we dit moeten begeleiden. Reactie infoteur, 24-01-2010
Ryanair vervoert zelf geen kinderen jonger dan 16 jaar zonder begeleiding en kan die begeleiding ook niet bieden. Het land heeft bovendien voor de verschillende bestemmingen allerlei regels. Het beste is dus om contact op te nemen met Ryan Air om te kijken welke regels van toepassing zijn voor deze specifieke bestemming.

Noyen, 06-12-2009 08:58 #1
Artikel mij niet geheel duidelijk.
Wat zijn bv. de regels en benodigde papieren/toestemmingen voor het reizen naar de USA.
Wat moet bv een 15 jarige die alleen reist naar de USA voor vacantie, buiten een geldig paspoort, aan papieren hebben om binnen te komen
Met vriendelijk groet
A.Noyen

Infoteur: Singalees
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 24
Schrijf mee!