InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Wat te doen als u uw paspoort of ID-kaart kwijt bent?

Wat te doen als u uw paspoort of ID-kaart kwijt bent?

Wat te doen als u uw paspoort of ID-kaart kwijt bent? Het kan iedereen overkomen, eens iets kwijt raken. Iets waarvan u dacht dat u het goed opgeborgen had. Of misschien iets te goed? Is het gestolen? Het zweet breekt u uit en na drie keer uw tas nageken te hebben geeft u het op. Geen indentiteitskaart of paspoort te bekennen, en dus eigenlijk illigaal in een land, wat moet u nu doen? Gelukkig is dit niet het einde van de wereld, raak ook vooral niet in paniek. Dit is wat u het beste kunt doen.

Paspoort of ID-kaart kwijt in Nederland

Als u uw paspoort in Nederland verloren bent of gestolen is dient u zo spoedig mogelijk aangifte te doen bij de politie. De politie maakt dan een proces-verbaal, een ambtelijk verslag, voor u op. Vervolgens krijgt u een gewaarmerkte kopie van dit proces-verbaal mee. Deze moet u mee nemen naar het gemeentehuis in de plaats waar u woont. Hier kunt u een nieuw reisdocument aanvragen.In het gemeentehuis wordt u prima verder geholpen en gaat het allemaal vanzelf. Wel moet rekening gehouden worden met extra (administratie)kosten en een langere aanvraagprocedure.

Het terugvinden van uw paspoort of ID-kaart

Als u uw reisdocument terugvind na het aangeven van de vermissing, moet u dit document verplicht inleveren bij uw gemeente. Als uw paspoort of indentiteitskaart eenmaal is geregistreerd als vermist is dit niet meer terug te draaien. Dit kan anders voor problemen zorgen als u wilt gaan reizen, want gestolen of vermiste documenten worden altijd geregistreerd om misbruik en fraude te voorkomen.

Paspoort of ID-kaart kwijt in het buitenland

Ook als u uw reisdocument in het buitenland kwijt bent dient u zo spoedig moegelijk aangifte te doen bij de plaatselijke politie. U zal bij een Nederlandse ambassade of bij het consulaat een nieuw reisdocument moeten aanvragen of een tijdelijk reisdocument (ook wel noodpaspoort) om mee terug naar Nederland te kunnen reizen. Als u uw paspoort op Aruba of de Nederlandse Antillen bent verloren, kunt u het beste contact opnemen met het Kabinet van de Gouverneur. Eenmaal terug in Nederland dient u eerst weer aangifte te doen bij de Nederlandse politie. Hierna kunt u bij uw gemeente een nieuw reisdocument aanvragen. Ook nu moet er rekening gehouden worden met een langere wachttijd en extra kosten.
© 2009 - 2014 Sapho, gepubliceerd in Diversen (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een paspoort?Wat kost een paspoort?Een paspoort aanvragen of verlengen voor alle gezinsleden kan flink in de papieren lopen. De tarieven kunnen van gemeent…
Paspoort kind 2014 aanvragenPaspoort kind 2014 aanvragenEen nieuw paspoort aanvragen in 2014? Doe dat op tijd. Vanaf 26 juni 2012 is de bijschrijving van een kind in uw paspoor…
Paspoort kwijt? Aangifte en boetePaspoort kwijt? Aangifte en boeteWanneer je je paspoort of identiteitskaart kwijt bent, ben je verplicht hiervan aangifte te doen bij de politie. Voor je…
Spanje: aanvraag van een nieuw NL paspoortSpanje: aanvraag van een nieuw NL paspoortIn Spanje een nieuw Nederlands paspoort of identiteitsbewijs aanvragen, waar, hoe, wat is er nodig, wat zijn de kosten,…
Geen papieren vliegtickets meerGeen papieren vliegtickets meerHerkenbaar? Voordat de vakantie begint behoorlijk wat stress? Inpakken van de spullen, huisdieren wegbrengen, deuren goe…

Reageer op het artikel "Wat te doen als u uw paspoort of ID-kaart kwijt bent?"

Reacties

Kim van der Heijden, 10-05-2013 16:22 #7
Vandaag bij de winkel niet kunnen betalen. Portemonnee zit niet in mijn tas. Thuis alles overhoop, niks. Over 2 weken gaan we op vakantie met vliegtuig. ID van mij en mijn twee kinderen zaten in die portemonnee. Laatste optie is of hij vandaag gevonden wordt bij de IKEA. dat horen we vanavond. Kunnen wij nog op vakantie? Kind moet maandag naar school maar moet ook bij de aanvraag ID aanwezig zijn. Hoe moet ik dit regelen?

Judith, 04-04-2013 20:00 #6
Ik ben mijn ID kaart kwijt en wil aangifte doen bij de politie. Moet ik hiervoor ook een afspraak maken of kan ik gewoon bij een bureau langskomen?

Bente Lucas, 16-04-2012 18:48 #5
Ik ben mijn id-kaart kwijt en heb nog geen aangiften gedaan. Echter gaan we over 16 dagen op vakantie. Is het mogelijk om voor die tijd een nieuwe id-kaart te krijgen? Of moet er dan meer betaald worden?

M. Ragdou, 15-11-2011 12:54 #4
Hallo lieve mensen ik heb en pschaitrie problemen ik ben 2 nl paspoorten kwijt en 1 is vernietigd en ik ben bang dat ik geen nieuwe paspoort krijg ik kan niet meer slaapen enz
ik heb en nederlandse nationallieteit bedankt al vast

Nico van Ormondt, 19-02-2011 13:54 #3
Ik ben mijn paspoort verloren en ik wilde vandaag, 19 februari 2011, aangifte doen bij de politie. Daar werd mij gevraagd of het om een Nederlands paspoort ging. Toen ik deze vraag bevestigend beantwoordde werd mij verteld dat ik dan geen aangifte hoefte te doen, maar dat ik rechtstreeks naar het stadsdeel kon. Ik woon in Amsterdam. Is dit veranderd?

Annemieke Lammers, 27-04-2010 21:09 #2
Vraag: Mijn schoonzoon is voor de derde keer zijn ID bewijs kwijtgeraakt. Heeft aangifte gedaan maar hem is verteld dat de officier van justitie nu eerst moet bepalen of hij een nieuwe krijgt. Iedereen is toch verplicht een ID bij zich te hebben? En mag hij nu op vakantie naar Belgie?

Ameyo, 01-09-2009 16:23 #1
Ik ben id kwijt waar kan ik me sofinummer aan vragen

Infoteur: Sapho
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Schrijf mee!