InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Wat kost een paspoort?

Wat kost een paspoort?

Wat kost een paspoort? Een paspoort aanvragen of verlengen voor alle gezinsleden kan flink in de papieren lopen. De tarieven kunnen van gemeente tot gemeente verschillen. U kunt ook kiezen voor een identiteitskaart. Deze kaart is niet wereldwijd geldig, maar is wel iets goedkoper. Een paspoort en een identiteitskaart kunt u in Nederland gebruiken als legitimatiebewijs en daarnaast zijn het ook reisdocumenten. In Nederland bent u verplicht om altijd een legitimatiebewijs bij u te dragen. Een rijbewijs kunt u ook gebruiken om u te legitimeren. Een paspoort is na afgifte vijf jaar geldig waarna u deze dient te verlengen. Tegenwoordig worden er strenge eisen gesteld aan de foto die op het paspoort komt. Deze wordt namelijk opgeslagen in een chip in het paspoort. De grenzen binnen de EU zijn tegenwoordig open, maar toch moet u wel in het bezit zijn van een geldig reisdocument. Een paspoort is in de hele wereld geldig en de identiteitskaart uitsluitend in met naam genoemde landen. Dit zijn de landen binnen de EU en nog een beperkt aantal landen buiten de EU.

Waar moet u uw paspoort aanvragen?

U moet uw paspoort aanvragen bij de gemeente waar u ingeschreven staat.

Wat hebt u nodig voor het aanvragen?

Bij het aanvragen moet u een geldig legitimatiebewijs overleggen en een foto. Voor het bijschrijven van de kinderen op uw paspoort, is het noodzakelijk dat de andere ouder hiervoor mede een handtekening zet. Ook hij of zij moet beschikken over een geldig legitimatiebewijs. De kinderen die op het paspoort moeten komen te staan moeten bij het aanvragen aanwezig zijn. Voor de foto kunt u het beste naar een fotograaf gaan die op de hoogte is van de gestelde eisen voor een paspoortfoto.

Waarom een paspoort en geen identiteitskaart?

De identiteitskaart is goedkoper in aanschaf en geldig voor vrijwel alle populaire vakantiebestemmingen. Voor gezinnen met jonge kinderen is het niet mogelijk dat beide ouders een identiteitskaart hebben in plaats van een paspoort. Op een identiteitskaart kunnen namelijk geen kinderen worden bijgeschreven. Kinderen kunt u een bestaand paspoort bij laten schrijven voor maximaal €20 (2009). Kiest u bij het verlengen om de kinderen bij te laten schrijven, dan kost het u ongeveer €9.

Wat kost een paspoort?

Voor een paspoort moet u €50,90 betalen. Dit is iets duurder dan de identiteitskaart die maximaal € 41,76 kost. Legitimatiebewijs is verplicht vanaf 14 jaar. Jongeren die 14 jaar worden krijgen hun eerste identiteitskaart gratis. Een vereiste is wel dat ze niet eerder een identiteitskaart gehad hebben. Voor een paspoort moet u een professionele pasfoto laten maken. Bij de meeste fotografen betaalt u voor drie pasfoto’s minimaal €10. Voor een gezin met grotere kinderen komen de kosten voor het verlengen op een behoorlijk bedrag. Een paspoort komt namelijk per persoon op €50,90 + €10 = €60,90.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een paspoort?"

Reactie

Piet En Thea Bodewes, 19-03-2014 15:05 #1
Onze paspoorten verlopen in juni wat kost het verlengen?

Infoteur: Juul
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!