InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Is vliegen veilig?

Is vliegen veilig?

Bij iedereen die het vliegtuig neemt spookt het wel door zijn hoofd. Wat als we neerstorten, of als de motoren uitvallen. De laatste tijd hoor je ook geregeld van een vliegtuigramp op tv. Veel mensen hebben er vliegangst door gekregen, of zijn gewoon bang van de grote hoogtes. Maar is dit allemaal terecht?

Vliegangst

Vliegangst is een van de meest voorkomende angsten van de mensheid. Ongeveer 30% van de wereldbevolking lijdt eraan. Toch zijn de meeste mensen die er last van hebben ooit al eens in een vliegtuig gestapt. Is het niet voor het werk dan is het wegens familiale verplichtingen. Deze mensen hebben gedurende de hele reis van intense angsten, zowel voor, tijdens als na het vliegen.

Indien je echt angst hebt om te vliegen, maar toch een vlucht moet nemen, is het nu mogelijk een cursus te nemen om je vliegangst te overwinnen. Specialisten van BIAC, SN Brussels Airlines en de Universiteit Gent ontwikkelden een wetenschappelijk onderbouwde cursus die zoveel mogelijk mensen van hun vliegangst zou kunnen verlossen. Eerst dienen de kandidaten op gesprek te komen voor een diagnostisch intakegesprek bij enkele therapeuten. Mensen die daarna "goedgekeurd" worden om de test af te leggen, zo'n drie van de vier, kunnen daarna een tweedaagse cursus volgen. Deze cursus bestaat uit een dag theorie waarbij een lijnpiloot uitleg geeft over alle technische aspecten, een vliegtuig wordt bezocht en een therapeut uitleg geeft over vliegangst. De tweede dag nemen de deelnemers onder begeleiding van een therapeut een vlucht binnen Europa. Ze worden grondig begeleid en krijgen voor en na de vlucht een briefing. De slaagkans van deze cursus wordt op 98% geschat.

Risico op ongeval

Hoewel je geregeld in het nieuws hoort van een neergestort vliegtuig of een slechte landing, blijft het vliegtuig het veiligste transportmiddel dat er bestaat. Volgens statistieken is het zelfs 250 keer veiliger dan reizen met de auto. Het risico op een vliegtuigramp werd berekend op 1 op 1,6 miljoen. Dit risico vermindert zelfs met de helft in landen die zijn aangesloten bij de EASA (European Aviation Safety Agency).

Een ramp overleven?

Hoe ongelooflijk het ook klinkt, 97% van de mensen die een vliegtuigramp hebben meegemaakt hebben dit ook overleefd. De meeste accidenten gebeuren tijdens het opstijgen en het landen, waardoor de crash niet zo hard is en er vaak slechts enkele lichtgewonden zijn. Ook bij de grotere rampen is er een overlevingskans van 76,6%. Enkele tips om een ramp te kunnen overleven zijn: in de buurt van een nooduitgang gaan zitten, bij het vertrekken en landen uw schoenen aanhouden, geen slippers dragen en goed opletten bij de veiligheidsvoordracht van de stewardessen. Ieder vliegtuig is namelijk anders.

Bliksem

Een blikseminslag wordt vaak gezien als iets gevaarlijks voor een vliegtuig. Vroeger waren vliegtuigen uit grotendeels aluminium gemaakt en werkte het vliegtuig bij een blikseminslag als de kooi van Faraday. Hierdoor kan de elektromagnetische straling van het elektrisch veld niet in het vliegtuig geraken. Daarom zijn tijdens onweer een vliegtuig en een auto de meest veilige plaatsten. Vandaag de dag begint men echter meer en meer kunststof te gebruiken in het maken van een vliegtuig. Dit kan voor het gevaar zorgen dat het effect van de kooi van Faraday wordt opgeheven. Dit wordt echter weer vermeden doordat men supergeleidende aluminiumstrips aan het vliegtuig aanbrengt.

Om de veiligheid in Europa te verbeteren, besliste de Europese Commissie - in samenspraak met de luchtvaartinspectiediensten in de verschillende lidstaten - om luchtvaartmaatschappijen waarvan werd aangetoond dat ze niet veilig zijn, niet langer te laten opereren binnen het Europese luchtruim. Deze luchtvaartmaatschappijen worden opgesomd in een lijst die u kan raadplegen op volgende website.
© 2009 - 2017 Skankalot, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Is vliegen veilig?"

Reacties

Hc Steman, 21-07-2012 12:51 #2
Mijn naam is de Heer steman ik las van ochtend in de telegraaf dat piloten zelf weer
moeten leren vliegen, met n afbeelding van n vliegtuig dat was neergestort.
ik maak me n beetje zorgen, wand ik ga binnekort met vakantie naar rimini.
of maak ik me zorgen voor niets.

met vriendelijke groet de Heer hc. steman.

Kejos, 21-06-2012 15:05 #1
Opgehoffen?

Infoteur: Skankalot
Gepubliceerd: 05-06-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!