InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Turbulentie, vervelend of gevaarlijk?

Turbulentie, vervelend of gevaarlijk?

Turbulentie, vervelend of gevaarlijk? Wie vaker een vliegreis heeft gemaakt, heeft het wel eens ervaren: het vliegtuig komt terecht in turbulentie en begint te schudden en te zwabberen.

Wat is turbulentie?

Turbulentie is onstabiele lucht, een wervelende luchtstroom. Turbulentie komt vaker voor in gebieden met onstabiel weer. Je kunt bijvoorbeeld een vlucht hebben zonder iets van enige turbulentie te merken. Het kan ook zijn dat je een vlucht hebt waarbij je de hele tijd last hebt van turbulentie. Of een reis waarbij je met het vliegtuig in zwaar weer terechtkomt.

Wat merk je van turbulentie?

Meestal is de turbulentie redelijk gering. Je voelt dat het vliegtuig wat schokkeriger vliegt, alsof het lichtjes stuitert. Wordt de turbulentie erger, bijvoorbeeld wanneer het vliegtuig in een onweersbui vliegt, dan kan het vliegtuig behoorlijk schudden. Je kunt wat misselijk worden en wat last van reisziekte krijgen, wanneer je gevoelig bent voor veranderende bewegingen. In het vliegtuig zal een lampje gaan branden dat de stoelriemen vastgemaakt moeten worden en zal er omgeroepen worden dat er sprake is van enige turbulentie. Soms kun je voelen dat het vliegtuig ineens een aantal meter omlaag “valt”. Dit gevoel kan sommige mensen verontrusten. Echter, deze mate van turbulentie kan absoluut geen kwaad. Wanneer de turbulentie erg heftig is, zullen de stewardessen ook op een zitplaats gaan zitten en even geen eten of drinken ronddelen. Wat ook kan is dat de rommel na het eten erg snel wordt opgehaald, omdat men al weet dat er een gebied aankomt met veel turbulentie.

Wanneer is turbulentie gevaarlijk?

Een enkele keer komt een vliegtuig onverwachts in heftige turbulentie terecht. Af en toe horen we verhalen dat mensen tijdens de vlucht gewond zijn geraakt, doordat het vliegtuig plotsklaps meters omlaag viel. Dit gebeurde recent nog met een verkeersvliegtuig uit Australië. Het vliegtuig moest een noodlanding maken nadat zo’n 40 mensen (waaronder baby’s die bij de ouder op schoot zaten) gewond waren geraakt, doordat ze letterlijk tegen het plafond van het vliegtuig werden gesmeten. Turbulentie kan dus zeer gevaarlijk zijn. Gelukkig zijn dit slechts incidentele gebeurtenissen. Een hoop ellende kan worden voorkomen door in het vliegtuig altijd de stoelriem vastgemaakt te houden tijdens de vlucht. Natuurlijk moet je af en toe lopen, of naar het toilet, maar bij het zitten op de vliegtuigstoel is het goed om de riemen vast te hebben.

Vliegangst

Een aantal mensen kan niet goed tegen de ervaring van turbulentie in een vliegtuig. Zij houden vliegangst over aan de vervelende ervaring. In principe is het goed om te weten dat een vlucht met het vliegtuig tientallen keren veiliger is dan een rit met de auto. Wanneer je echt onoverkomenlijke vliegangst hebt of hebt gekregen en toch wilt vliegen, zoek dan hulp bij een speciaal in vliegangst gespecialiseerde psycholoog. Met behulp hiervan kun je leren weer in een vliegtuig te stappen zonder in angst te zitten dat je naar beneden valt.

Conclusie

Turbulentie is meestal niet gevaarlijk. Incidenteel kan turbulentie zo heftig zijn dat er gewonden vallen. Voorkom problemen door bij het zitten in de vliegtuigstoel altijd je riem om te hebben en ook een kind op schoot de gordel om te doen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Turbulentie, vervelend of gevaarlijk?"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 08-10-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!