InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Israël werkvakantie: kibboets Kfar Blum

Israël werkvakantie: kibboets Kfar Blum

Israël werkvakantie: kibboets Kfar Blum Kibboets Kfar Blum was mijn vierde verblijf in een kibboets. Tweemaal daarvoor had ik gezeten in kibboets Hulda en de allereerste keer in kibboets Mashabei Sadeh. Zo had ik in Zuid-Israël, Midden-Israël en nu dus Noord-Israël gezeten. Een mooi evenwicht om het gehele land te verkennen. Kfar Blum was een mooie uitvalsbasis om Galilea en de Golan Hoogvlakte te bezoeken. Ik was er in 1990 toen de dreiging van de Golf Oorlog voelbaar was nadat Irak Koeweit was binnengevallen.

Kibboets Kfar Blum

De kibboetsvrijwilliger c.q. -volunteer

Vele jongeren (zowel Joden als niet-Joden) vanuit de hele wereld hebben hun weg gevonden naar de kibboets. Meestal verblijven zij er twee tot drie maanden op een vrijwilligers visa en nemen deel aan allerlei activiteiten van de kibboets (landbouw, keuken, tuinieren, toerisme, fabriek). Ze krijgen voor hun werk gratis kost en inwoning, zo'n 200 shekel (38 euro) per maand zakgeld, en nemen deel aan verschillende sociale activiteiten.

Helaas is door de Palestijnse Intifada het aantal vrijwilligers drastisch afgenomen. Waren er in 1970 zo'n 12.000 vrijwilligers in alle kibboetsiem, in 2001 was er een dieptepunt van slechts 100 vrijwilligers. De daling was overigens mede te wijten aan het feit dat het financieel slecht ging met de kibboetsiem en daarom besloten werd weinig tot geen vrijwilligers toe te laten. Gelukkig neemt het aantal nu toe. In 2007 kwamen ongeveer 1500 vrijwilligers naar Israël. De kibboetsiem hebben het tekort aan werkkracht opgevangen door werknemers uit het Verre Oosten aan te nemen. Sinds 1967 hebben naar schatting 350.000 vrijwilligers in kibboetsiem gewerkt.

Kibboets Kfar Blum

Kibboets Kfar Blum

Kfar Blum is een kibboets in de Choela Vallei dat deel uitmaakt van Boven-Galilea. Het ligt 6 kilometer ten zuidoosten van de stad Kiriat Shemona. De kibboets werd in 1943 opgericht door de Arbeids Zionistische Haboniem Jeugdbeweging. De leden kwamen uit Groot Brittannië, Zuid-Afrika, de VS en de Baltische staten. De naam is afkomstig van de Joods-Franse socialistische premier die slachtoffer werd van een show-proces in 1942 door het Vichy-regime.
De kibboets houdt zich bezig met landbouw (katoen, zuivel, fruit) en lichte industrie (metaal bewerking). De laatste jaren is men zich meer gaan richten op het toerisme. De omgeving is een aantrekkelijk gebied om te wandelen, trektochten te maken, kayak te varen en vogels te kijken. De kibboets heeft een regionale school, een grote sporthal en een hotel. In de sporthal speelt basketbal ploeg Hapoel Galil Elyon, een top basketbalploeg in Israël die in 1993 erin in slaagde om nationaal kampioen te worden. Sinds 1985 organiseert de kibboets het jaarlijkse Voice of Music Festival (Kfar Blum Festival) waar in de zomer kamer muziek wordt gespeeld. Het trekt jaarlijks zo'n 15.000 bezoekers.

Mijn tijd in kibboets Kfar Blum

Na driemaal in een kibboets te zijn geweest was Kfar Blum mijn vierde ervaring in 1990. De reden dat ik in deze kibboets terecht kwam was tweeërlei. Ten eerste verbleef mijn vriendin daar voor haar grafische studie aan Tel Hai in Kiriat Shemona. Ten tweede was ik op zoek naar in locatie in Galilea waar ik 1,5 jaar later veldonderzoek zou verrichten voor mijn studie geografie. Ik wilde alvast kennis maken met de omgeving en kijken of Kfar Blum een geschikte plek zou zijn om er dan een kamer te huren. Uiteindelijk heb ik daar niet voor gekozen omdat de kibboets te ver weg lag van Haifa waar ik tevens nog andere vakken voor mijn studie geografie zou volgen.
Desalniettemin was mijn verblijf in Kfar Blum een succes. Mijn werkzaamheden betroffen ditmaal de keuken van de kibboets. Ik moest maaltijden klaarmaken. Grappig was een kibboetsnik, een oudere man, er op stond dat ik de wortels in even grote stukken sneed. Zodra hij merkte dat de stukjes verschillend qua lengte waren werd hij kwaad. Ach, ik kon er wel om lachen hoewel hij op den duur een beetje op mijn zenuwen werkte. Er waren in die tijd naast vrijwilligers ook veel nieuwe immigranten uit de voormalige Sovjet Unie die kwamen werken in de kibboets terwijl ze in Kiriat Shemona woonden. Ik ben veel met ze opgetrokken. Voor hen was het natuurlijk een vreemde gewaarwording om in een socialistische kibboets terecht te komen terwijl ze juist verlost waren van het communisme in de Sovjet Unie. Uiteraard bracht ik ook veel tijd door met mijn vriendin Merav en met de andere volunteers. Meestal waren we te vinden op het zwembad, maar we verlieten de kibboets regelmatig om trektochten te maken in de Banias, op de Golan Hoogvlakte. De Golan is één van de mooiste natuurgebieden in Israël. Een verslag hiervan kunt u hier lezen.
Ondertussen deed ik wat voorbereidingen voor mijn veldonderzoek 1,5 jaar later in Galilea. Galilea is een interessant gebied omdat er naast Joden veel Arabieren wonen. Het lag voor de hand dat ik zou kijken naar de relatie tussen Joden en Arabieren. Maar ondertussen had ik ook ontdekt dat Galilea een mooi natuurgebied is. Later besloot ik dan ook te kijken naar de ecologische ontwikkeling van het gebied.

Na de zomer van 1990 ben ik in 1992 nog een keer langs geweest in de kibboets. Alle vrijwilligers die ik destijds had ontmoet waren er nu niet meer. Maar het was wel leuk om oude kibboetsleden opnieuw te zien.

ligging Kfar Blum

Kfar Blum ligt tamelijk geïsoleerd. De enige stad in de buurt is Kiriat Shemona. Verderop lig de mystieke stad Safed. De stad staat bekend om de Kabbala, de Joodse mystiek. Een ander nadeel is de ligging bij de Libanese grens waar het niet altijd rustig is. Zelf heb ik echter geen aanvallen vanuit Libanon meegemaakt. Voordeel van de ligging is de al eerder door mij genoemde mooie natuur van de Golan en Galilea.

situatie Kfar Blum nu

Volgens de officieuze website van Kfar Blum komen er nog steeds vrijwilligers naar Kfar Blum. Ik raad de kibboets zeker aan om er een tijd te gaan werken als vrijwilligers. Mocht u daar geen zin in hebben, dan is het overnachten in het hotel zeker de moeite waard.

Meer informatie: Startpagina - Toerisme Israël.
Gerelateerde artikelen
Websites kibboetsiem: websites van kibboetsen in IsraëlWebsites kibboetsiem: websites van kibboetsen in IsraëlOp deze lijst geven we u de websites van kibboetsiem in Israël. Niet elke kibboets heeft een website, vandaar dat hier s…
Israël werkvakantie: kibboets HuldaIsraël werkvakantie: kibboets HuldaTot tweemaal toe heb ik mijn werkvakantie doorgebracht in kibboets Hulda, in de buurt van Rechovot waar mijn Israëlische…
Israël: een paradijs voor vogels en vogelspottersIsraël: een paradijs voor vogels en vogelspottersElke herfst is de lucht van Israël gevuld met zo'n 500 miljoen vogels die vanuit Zuid-Europa naar warme klimaten in Azië…
Kibboets hotels: Kust, Jeruzalem, Dode Zee, EilatOveral in Israël bevinden zich kibboets hotels. Dit zijn hotels die in een landelijke omgeving liggen. In dit artikel aa…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Israël werkvakantie: kibboets Kfar Blum"

Reactie

Gerda Clevering, 14-06-2015 21:44 #1
Volgens mij heb ik in 1985 hier 6 week in de zomer als vrijwilliger gewerkt. Ik moet wel weer even diep in mijn herinnering graven. Ik vind het bijzonder dat het er zo te zien relatief goed gaat. Ik ging er met een andere groep tegelijkertijd uit Nederland naar toe. Ik herinner mij nog onze uitstapjes naar o.a. Kiriat Shemona en de Banias en we hebben natuurlijk veel gezwommen in hetzelfde zwembad als op de foto. (Misschien is dit wat gemoderniseerd) Verder kan ik mij nog vaag herinneren dat er nog oude mensen uit de "stad" Groningen kwamen, waar ik zelf ook vandaan kwam. Volgens mij heb ik nog Nederlands met ze gepraat. Ik weet niet zeker meer of dit zo was. Een oude man vertelde dat hij aan de Petrus Campersingel gewoond had. Misschien was hij net voor? De oorlog naar Israel vertrokken? Ik denk dat die oudere mensen inmiddels allemaal overleden zijn. Nou ja, het was in ieder geval een bijzondere ervaring. Misschien dat ik nog eens weer terugkom in Israel om rond te kijken. Mvg, Gerda Clevering

Infoteur: Etsel
Laatste update: 30-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!