InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Israël werkvakantie: kibboets Mashabei Sadeh

Israël werkvakantie: kibboets Mashabei Sadeh

Israël werkvakantie: kibboets Mashabei Sadeh Het is al weer een tijd geleden dat ik in kibboets Mashabei Sadeh heb gewerkt. Het was in de jaren '80. Uiteraard is de kibboets behoorlijk veranderd, zoals de meeste kibboetsiem. Het socialistische karakter van 'eerlijk zullen we alles delen' is nagenoeg verdwenen. Industrie en toerisme hebben Mashabei Sadeh veranderd in een echte onderneming. Desondanks is de kibboets nog steeds een aantrekkelijk plek voor vrijwilligers om er een tijdje te bivakkeren.

Kibboets Mashabei Sadeh

De kibboets is in 1947 opgericht in de Negev-woestijn, zo'n 30 kilometer ten zuiden van Beer Sjeva. De gemeenschap is vernoemd naar Jitschak Sadeh, de leider van de Palmach, de elite-eenheid van de Hagana (voorloper van het Israëlische leger), die een paar jaar daarvoor was overleden. Momenteel bestaat de kibboets uit zo'n 270 leden en kandidaat-leden. Hierbij zijn de kinderen niet meegerekend, die uit meer dan 270 personen bestaan. De leden komen uit Israël, Noord-Afrika, Europa, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika en recentelijk uit de voormalige Sovjet Unie.

De kibboets richtte zich oorspronkelijk op landbouw-activiteiten. Ze moest zich zien te redden met het schaarse water dat aanwezig is in de Negev. Gaandeweg heeft de kibboets leren omgaan met brakwater dat aanwezig is in de Negev-woestijn. De boomgaarden worden besproeid met zoutwater. Ook heeft de kibboets sinds niet al te lange tijd een zoutwater intensieve visfarm, met zowel agrarische als toeristische mogelijkheden. Vanwege de beperkte watermogelijkheden vinden de landbouw-activiteiten ver buiten de kibboets plaats. Wel is er een grote kippenfarm en melkboerderij. De melk opbrengst per koe is het hoogste in heel Israël. De kibboets heeft voor zijn melkactiviteiten de prestigieuze Kaplan Prijs gewonnen in 1991. Ook heeft de kibboets een fabriek (Sagiv-industrie) die koperen bal kleppen en fittings maakt voor gebruik in de industrie, landbouw en huis. Ook is de gemeenschap actief op het gebied van toerisme. De kinderhuizen zijn omgebouwd tot vakantiewoningen.

Mijn tijd in Mashabei Sadeh

In de jaren '80 kwam ik voor het eerst in Israël aan. Samen met een vriend wilde ik een tijd in een kibboets blijven. Zijn moeder vond het onverantwoord om in Noord-Israël een kibboets uit te kiezen vanwege de situatie in Libanon. Op het hoofdkantoor van de kibboetsiem in Tel Aviv kregen we daarom een kibboets in het zuiden aan gewezen. We konden kiezen uit Reviviem, een hele grote kibboets met veel vrijwilligers, of Mashabei Sadeh met veel minder vrijwilligers. Onze keus was toen snel gemaakt. Het werd Mashabei Sadeh.

Het was wel wennen zo de eerste keer in een gemeenschap waar iedereen op je lip zit. Van privacy was nauwelijks sprake. Maar naar een paar dagen zat je al helemaal in het ritme en benauwde het me nog nauwelijks. En goed, wat maakte het uiteindelijk uit. We bleven daar maar zo'n zes weken en voor ons was het 'vakantie'. Het werk was redelijk. Werk in de keuken, kippenhok en in de fabriek viel reuze mee. Alleen het in elkaar zetten van buizen wat ik een paar dagen moest doen was een pittig en vermoeiend werkje. Ik was blij dat ik al snel in de keuken kon werken. Natuurlijk waren het geen hoogstaande karweitjes. Maar wanneer je met een stel andere buitenlanders werkt waarmee je leuk kan kletsen dan zijn zelfs de meest saaie klusjes te doen. En voordat je het wist was het al weer middag waarbij heerlijk gerelaxt kon worden bij het zwembad of je ging naar Beer Sheva om er even tussen uit te zijn. 's Avonds kwamen de volunteers meestal bij elkaar om te drinken in de bar en lol te maken. Het ontmoeten van vele buitenlandse vrijwilligers is natuurlijk een ervaring op zich. Vaak hou je er leuke contacten aan over en kan je elkaar later nog eens in elkaars land opzoeken.

Nadeel van Mashabei Sade is haar ligging. Het ligt tamelijk geïsoleerd in de Negev-woestijn en alleen Beer Sheva en Dimona zijn plaatsen om 's middags naar toe te kunnen reizen. En deze ontwikkelingssteden waren nu niet bepaald interessante plekken. Hoewel Beer Sheva toch nog wel wat bezienswaardigheden heeft zoals, een wekelijks een bedoeïnenmarkt van bedoeïenen die in de Negevwoestijn wonen (op donderdag); de "put van Abraham" ligt dichtbij de Nahal Beer Sheva (Beer Sheva rivier); het oude Beer Sheva, Tel Beer Sheva dat is een nationaal park is; een stedelijk museum; een bedoeïenenmuseum in kibboets Lahav, bij Tell Halif, enkele tientallen kilometers noordoostelijk van de stad; het Negev-monument van Dani Karavan ligt in het oosten van de stad op een heuvelrug (Katef Beer Sheva - de schouder van Beer Sheva). Ten zuiden van Mashabei Sadeh ligt tevens kibboets Sde Boker, de kibboets van de eerste premier van Israël David Ben Goerion.
Achteraf gezien hadden we beter naar ook nog naar het toeristische Eilat kunnen gaan, hoewel dat ook nog tamelijk ver weg was om in een middag en avond naar toe te gaan. Tevens hadden we meer trips door de prachtige Negev-woestijn kunnen maken. Dit deden we te weinig. Wanneer we verder weg wilden dan moesten we vakantiedagen opnemen en dat waren er niet veel in de zes weken dat we er verbleven. Eén keer naar Tel Aviv op twee vrije dag en was dan ook een uitzondering. De stad heeft redelijk veel te bieden. Maar wij kwamen voornamelijk voor het strand. We bleven er 's nachts zelf op slapen om de kosten van een jeugdherberg uit te sparen. s' Ochtends werden we na een korte nacht met zand in onze slaapzakken wakker en zagen we bejaarden ochtendgymnastiek doen op het strand. Enthousiast deden we met ze mee. Pas aan het eind van ons verblijf in Israël zijn we een paar dagen naar Jeruzalem geweest. Die plaats wilden we tijdens ons eerste bezoek aan Israël gewoon niet gemist hebben. Bij latere aangelegenheden (ik ben nog vele malen in Israël geweest voor langere tijd, o.a. voor studie) heb ik veel meer van het land gezien.

Hoe de situatie nu in Mashabei Sade is, weet ik niet. Wanneer ik kijk naar de officiële website dan lijkt de plek nog best aantrekkelijk voor volunteers. Met alle toeristische voorzieningen die de kibboets nu heeft en alle trips die georganiseerd worden door de woestijn, lijkt de kibboets een ideale plaats om er langere tijd te verblijven. Bovendien is het redelijk veilig in deze omgeving. Het zuiden kende relatief weinig terroristische Palestijnse aanslagen.

Israëlische studie- en recreatieprogramma in kibboets Mashabei Sadeh (2008)

Kibboets Mashabei Sadeh in de Negev-woestijn presenteert in in de periode 29 juni-24 augustus 2008 een studie- en recreatieprogramma voor volwassenen die Hebreeuws wensen te leren en bekend willen worden met de Israëlische en kibboets cultuur.

De studies zijn voltijds (30 lessen per week). Er worden negen trips georganiseerd (eentje van drie dagen naar het noorden), vier workshops en zes conferenties. Daarnaast wordt er een halve dag per week gewerkt met de kibboets leden.

De kosten van het programma zijn 2500 US$, inclusief accommodatie, maaltijden, studies, trips. Er is toegang tot het zwembad, kibboets activiteiten, sport accommodaties, bibliotheek, club en pub. Niet bij de prijs ingesloten zijn vliegticket, verzekering, reizen van en naar de kibboets, visa en persoonlijke kosten.

Er wordt van tevoren een examen gehouden om te kijken naar het kennisniveau van het Hebreeuws. Er wordt begonnen met niveau A, het beginners niveau.

Adres is:
Kibbutz Program Center
6 Frishman str. Tel Aviv 61030
Tel -972-3-524154/6
Fax -972-3-5239966
kpc@volunteers.co.il

Meer informatie: Startpagina - Toerisme Israël.
Gerelateerde artikelen
Kibboets hotels: Kust, Jeruzalem, Dode Zee, EilatOveral in Israël bevinden zich kibboets hotels. Dit zijn hotels die in een landelijke omgeving liggen. In dit artikel aa…
Websites kibboetsiem: websites van kibboetsen in IsraëlWebsites kibboetsiem: websites van kibboetsen in IsraëlOp deze lijst geven we u de websites van kibboetsiem in Israël. Niet elke kibboets heeft een website, vandaar dat hier s…
Israël werkvakantie: kibboets HuldaIsraël werkvakantie: kibboets HuldaTot tweemaal toe heb ik mijn werkvakantie doorgebracht in kibboets Hulda, in de buurt van Rechovot waar mijn Israëlische…
Israël werkvakantie: kibboets Kfar BlumIsraël werkvakantie: kibboets Kfar BlumKibboets Kfar Blum was mijn vierde verblijf in een kibboets. Tweemaal daarvoor had ik gezeten in kibboets Hulda en de al…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Officiële website Mashabei Sadeh

Reageer op het artikel "Israël werkvakantie: kibboets Mashabei Sadeh"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 30-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!