Vliegrampen met passagiersvliegtuigen 2002
Bergen zijn voor vliegtuigen obstakels, die vooral problemen opleveren bij slecht weer. In het jaar 2002 vliegen diverse toestellen tegen een berg aan, waarbij regen en mist het zicht van de bemanningen beperkten. Ook worden vliegtuigen slachtoffer van onweer, miscommunicatie en een kaping. Vluchten met werklui en enkele toeristenvluchten halen de eindbestemming niet. Vliegen is een prachtige manier om van A naar B te komen en bijna alle vliegtuigen komen veilig op hun bestemming aan. Soms gaat het niet goed.
Grote crashes van passagiersvliegtuigen
In 2002 zijn er vele kleine vliegtuigongelukken en een paar grote. Op 25 mei stort een Boeing in zee bij Taiwan met vele slachtoffers.
De vliegtuigbotsing boven Überlingen, op 1 juli, was ook een dramatisch groot ongeluk. Deze vliegtuigramp was een van ergste in de Duitse geschiedenis. Het was een ramp met een grote nasleep en twijfels over de veiligheid, de luchtverkeersleiding en het antibotsingssysteem.
Kinderen
In het toestel uit Rusland zaten kinderen op reis naar Spanje. Ze hadden hun reisje gewonnen met een landelijke wedstrijd. De winnaars hadden niet in dit toestel moeten zitten, maar werden per ongeluk naar de verkeerde luchthaven gebracht. Hoe wrang is dat. Het foutje kostte hun het leven op een reis die een feestje had moeten worden.
Boven Duitsland kwam het toestel een ander toestel tegen. Ze werden door Zwitserse luchtverkeersleiding begeleid en dat ging niet goed. Er kwam te laat een waarschuwing dat de toestellen elkaar naderden.
Verkeersleiding
Bij de verkeersleiding in Karlsruhe werd het gevaar van een botsing wél gezien. Een verkeersleider daar belde meteen zijn collega op de Zwitserse verkeerstoren, maar de telefoon deed het niet. In Zwitserland werd het een minuut later ook gezien en toen gaf men het ene toestel het commando om te klimmen en het andere om iets lager te gaan vliegen. Het TCAS (Traffic alert and Collision Avoidance System) gaf echter andere commandos waardoor er verwarring bij de piloten was en beide toestellen dezelfde beweging gingen maken.
Het was een donkere nacht. Ongeveer vijf seconden voor de botsing zagen de toestellen elkaar, maar toen was het te laat om te ontwijken. Boven Überlingen botsten ze op elkaar.
Doodgestoken
De Zwitserse luchtverkeersleider werd op 24 februari 2004 doodgestoken door de Rus Vitaly Kalojev, die zijn vrouw en twee kinderen verloor bij het ongeluk. Hij werd in 2007 uit de gevangenis ontslagen en in Rusland ingehaald als held. In 2008 werd hij daar tot vice-minister voor architectuur benoemd.
Vliegrampen in de burgerluchtvaart 2002
23 december 2002
Op maandag 23 december crashte een Antonov 140 van Aeromist Kharkiv. Alle zes bemanningsleden en 38 passagiers kwamen om.
Het toestel vertrok van Trabzon Airport in Turkije voor een vlucht naar Iran. De passagiers waren luchtvaartspecialisten op weg naar een testvlucht van een Iraans toestel. Tijdens de daling boorde de Antonov zich in een berg. Iran liet weten dat de piloot een fout had gemaakt.
28 november 2002
Donderdag 28 november crashte een Let L-410UVP-E20 van Eagle Aviation. Een bemanningslid kwam om en de 18 passagiers overleefden. Het toestel vertrok van Musiara Airstrip in Kenia voor een vlucht naar Mombasa-Moi International Airport, ook in Kenya en maakte een tussenlanding om enkele passagiers op te pikken. De piloot zette één motor uit en liet één draaien. Tijdens de herstart stopte een motor er 45 seconden na take-off mee. De crew probeerde te landen maar verloor hoogte. De landing werd hard en de co-piloot werd uit het toestel geslingerd. Hij overleed aan zijn verwondingen en van de passagiers en de rest van de crew raakten velen gewond.
11 november 2002
Op maandag 11 november crashte Fokker F-27 Friendship 600 van Laoag International Airline. Een van de vijf bemanningsleden overleefde niet en 19 van de 34 passagiers vonden de dood. Het toestel vertrok van Manila-Ninoy Aquino International Airport voor een vlucht naar de Filipijnen toen het toestel motorpech kreeg. De piloot maakte en noodlanding in zee, maar het toestel brak en zonk meteen.
7 november 2002
Op donderdag 7 november crashte een IRMA/Britten-Norman BN-2A-21 Islander van Dirgantara Air Services. Een bemanningslid en zes van de tien passagiers kwamen om. Het toestel vertrok van Tarakan-Juwata Airport in Indonesië voor een vlucht naar Long Bawan Airport in Indonesië, kreeg motorpech en de piloot probeerde terug te keren naar Tarakan-Juwata Airport. Dat haalde hij niet.
6 november 2002
Op woensdag 6 november crashte een Fokker 50 van Luxair. Een bemanningslid en een passagier kwamen om. Het toestel vertrok uit Berlijn voor een vlucht naar Luxemburg. Bij de daling voor de landing ging het mis. Het toestel boorde zich in de grond en vatte vlam.
25 oktober 2002
Op vrijdag 25 oktober crashte een Beechcraft A100 King Air van Aviation Charter met acht mensen aan boord. Geen van allen overleefde. De Beechcraft steeg op van St. Paul Downtown Airport in Amerika en wilde naar Eveleth-Virginia Municipal Airport, ook in Amerika. Bij de landing ging het mis en twee piloten en zes passagiers vonden de dood. Het toestel werd bij de landing vernietigd en vloog in brand.
7 oktober 2002
Op maandag 7 oktober had de Learjet 60 van American Virginia en harde landing. Een bemanningslid kwam er bij om. Het toestel vloog van Marília-Dr Gastão Vidigal Airport in Brazilië naar Santa Cruz do Sul Airport in Brazilië. De landing moest gemaakt worden in de regen en de crew kreeg het toestel niet op tijd tot stilstand; het rolde van de landingsbaan en botste tegen een obstakel.
28 september 2002
Op zaterdag 28 september crashte de Havilland Canada DHC-3 Otter van Deraps Aviation. Drie inzittenden kwamen om het leven. Het toestel vertrok van Lake de l'Avion in Canada naar Aguanish River. Het was een vlucht met mensen die aan een jachtkamp wilden meedoen. Het crashte ondersteboven in het bos, waarschijnlijk als gevolg van het slechte weer.
30 augustus 2002
Op vrijdag 30 augustus stortte de Embraer EMB-120ER Brasilia van Rico Linhas Aéreas neer voor de landingsbaan. Twintig passagiers kwamen om. Het toestel vloog een binnenlandse vlucht in Brazilië en kwam terecht in een regenstorm.
29 augustus 2002
Op donderdag 29 augustus crashte een Antonov 28 van Vostok Aviakompania. Twee bemanningsleden en 14 passagiers kwamen om.
Het toestel vertrok van Poliny Osipenko in Rusland voor een binnenlandse vlucht naar Ayan Airport. Vanwege het slechte weer mislukte de landing.
22 augustus 2002
Op donderdag 22 augustus vloog de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter 300 Shangri-La Air tegen een berg in Nepal. In het toestel zaten drie bemanningsleden en 15 toeristen. Ze overleefden de klap niet.
27 juli 2002
Tijdens een vliegshow bij Lviv in Oekraïne stortte een Sukhoi Su-27 straaljager neer. Er kwamen 84 mensen om.
17 juli 2002
Op woensdag 17 juli crashte in de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter 300 van Skyline Airways in bomen in Nepal. Twee bemanningsleden en vier passagiers kwamen om. Het toestel vloog voor een binnenlandse vlucht van maar 25 minuten, maar 18 minuten na take-off vloog het in de bomen. Het was slecht weer.
16 juli 2002
Op dinsdag 16 juli crashte de Pilatus Britten-Norman BN-2 Islander van Sabang Merauke Raya Air Charter in Indonesië. Twee bemanningsleden en zeven van de negen passagiers overleefden de crash niet. Het toestel vloog in de flank van een berg. Een van de passagiers werd zes dagen na het ongeluk gevonden. Hij overleefde.
Tupolev uit Rusland botst op Boeing
1 juli 2002
Op maandag 1 juli crashte een Tupolev 154M van Bashkirskie Avialinii tijdens een vlucht van Rusland naar Spanje in Duitsland. Alle inzittenden, 9 bemanningsleden en 62 passagiers, kwamen om. Het toestel vloog naar Moskou om daarna door te vliegen naar Barcelona. Boven Duitsland kreeg de crew tegenstrijdige informatie van de toren. Er waren twee toestellen bij elkaar in de buurt, een Boeing en de Tupolev en ze raakten elkaar in vlucht. De staart van de Boeing raakte de zijkant van het Russische toestel en de linker vleugel van de Tupolev vernielde de staartvin van de Boeing. De Tupolev brak onmiddellijk in vier stukken en de Boeing crashte nadat hij beide motoren verloor.
9 juni 2002
Op zondag 9 juni vertrok de Fokker 50 van Ethiopian Airlines voor een binnenlandse vlucht in Ethiopië. Twee passagiers overleefden de crash niet. In het toestel zaten vier bemanningsleden en 42 passagiers. Een paar minuten na vertrek wilden twee passagiers het toestel kapen. Ze hadden explosieven en messen het vliegtuig in gesmokkeld. De beide terroristen werden doodgeschoten door veiligheidspersoneel. Alleen een bemanningslid raakte tijdens het incident gewond.
Wrakstukken in zee
25 mei 2002
Op zaterdag 25 mei stort een Boeing 747-209B van China Airlines neer in zee bij Taiwan. Alle inzittenden, 19 bemanningsleden en 206 passagiers, kwamen om. Het toestel wilde een vlucht maken van Taiwan naar Hong Kong. Niet lang na de start verdween het van de radar. Wrakstukken en lichamen werden in zee gezien, ongeveer 45 kilometer noordoostelijk van Penghu Islands. Het vliegtuig is waarschijnlijk op grote hoogte uit elkaar gebarsten, omdat er in een groot gebied brokstukken werden gevonden.
7 mei 2002
Op dinsdag 7 mei crashte een McDonnell Douglas DC-9-82 van China Northern Airlines in zee bij China. Alle inzittenden, 9 bemanningsleden en 103 passagiers, kwamen om. Het toestel vloog een binnenlandse vlucht, een geplande vlucht van een uur en drie minuten en stortte in zee na een brand in de cockpit. De autoriteiten geven de schuld van de crash aan een van de passagiers, die voor de vlucht zeven polissen had afgesloten en zijn leven voor $ 170.000 had verzekerd.
7 mei 2002
Op dinsdag 7 mei crashte een Boeing 737-566 van EgyptAir. Drie van de zes bemanningsleden en 14 van de 62 passagiers kwamen om. De vlucht ging van Egypte naar Tunesië en maakte een crash-landing op zes kilometers afstand van het vliegveld.
4 mei 2002
Op zaterdag 4 mei 2015 stortte een BAC One-Eleven van EAS Airlines neer in Nigeria op een binnenlandse vlucht. Zeven van de acht bemanningsleden en 64 van de 69 passagiers vonden de dood. Op de grond vielen nog eens 78 doden. Het toestel kwam neer in een dichtbevolkt gebied, vernielde 23 huizen, een school en een moskee. Het bleek dat er motorproblemen waren.
15 april 2002
Op maandag 15 april crashte een toestel van Air China in Zuid Korea. Acht van de 11 bemanningsleden en 121 van de 155 passagiers kwamen om. Het toestel vloog van Beijing naar Zuid Korea. Tijdens de benadering van het vliegveld in Zuid Korea ging het mis. Het zicht was slecht en het toestel boorde zich in een berg.
14 maart 2002
Op 14 maart crashte een Antonov 2R van Aerotaxi. Alle inzittenden, twee bemanningsleden en 14 passagiers, kwamen om. Het toestel deed een binnenlandse vlucht in Cuba. Tijdens de vlucht knapte de linker vleugel af waarna het toestel in een spin terechtkwam en neerstortte.
9 maart 2002
Op 9 maart crashte een Antonov 2TP van Svedijos Prekés waarbij drie doden vielen. Het toestel had twee bemanningsleden aan boord en één passagier. Het toestel vloog van Hongarije naar Tunesië. De Antonev vertrok van Budapest en vloog in slecht weer tegen de berg Monte Rotondo op.
12 februari 2002
Op dinsdag 12 februari stortte een Tupolev 154M van Iran Air Tours in Iran neer. Alle inzittenden, 12 bemanningsleden en 107 passagiers vonden de dood. Het toestel maakte een binnenlandse vlucht in Iran en crashte tijdens de landing.
28 januari 2002
Op maandag 28 januari stortte de Boeing 727-134 van TAME Ecuador neer. Alle inzittenden, 7 bemanningsleden en 87 passagiers, vonden de dood. Het toestel vertrok van Quito-Mariscal Sucre Airport in Ecuador voor een binnenlandse vlucht naar Tulcán Airport. Tijdens de daling had het toestel te hoge snelheid en boorde zich in de flank van de Nevado el Cumbal vulkaan.
17 januari 2002
Op donderdag 17 januari crashte een Fairchild FH-227E van Petroproduccion - Unidad de Aviacion. Alle vijf bemanningsleden en 21 passagiers kwamen om. Het toestel vertrok vanaf Quito-Mariscal Sucre Airport in Ecuador voor een binnenlandse vlucht naar Lago Agrio Airport. In het toestel zaten mannen die in de Amazone jungle op een olieproductielocatie werkten. Tijdens de landing verdween het vliegtuig in de mist en crashte.
Onweer
16 januari 2002
Op woensdag 16 januari stortte een Boeing 737-3Q8 van Garuda Indonesia Airways neer. Er was één slachtoffer te betreuren, een bemanningslid. Vijf bemanningsleden en 54 passagiers kwamen met de schrik vrij. Het toestel vertrok van Mataram-Selaparang Airport in Indonesië voor een binnenlandse vlucht naar Yogyakarta-Adisutjipto Airport. Het toestel kwam in een onweersstorm terecht en de piloten probeerden tussen twee stormcellen door te vliegen. Door een blikseminslag vielen beide motoren uit. Voor een herstart moet je drie minuten wachten, maar de piloten probeerden de motoren enkele keren na één minuut weer aan de praat te krijgen. Zonder succes. Ze besloten het toestel op de Bengawan Solo Rivier te laten landen. Dat lukte. Een stewardess overleefde die klap niet.
4 januari 2002
Op vrijdag 4 januari 2002 crashte de Canadair CL-600-2B16 Challenger 604 van Epps Air Service op Birmingham Airport. Alle inzittenden kwamen om, drie bemanningsleden en vijf passagiers. Het toestel had een vlucht naar Amerika op het programma. Meteen na de lift-off draaide het toestel naar links en klapte omgekeerd op de grond. De brandstoftanks scheurden en het vliegtuig vloog in brand.
Lees verder