InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Vegetarisch eten in Cali, Colombia

Vegetarisch eten in Cali, Colombia

Vegetarisch eten in Cali, Colombia Cali is een stad in Colombia die in 2015 twee en een half miljoen mensen herbergt. Het is geen toeristische stad en er zijn daarentegen enkele werkelijk mooie plekken in deze stad te bezichtigen. Net zoals in de rest van de wereld wordt het in Colombia steeds makkelijker voor vegetariërs om te eten. Er verschijnen her en der vegetarische restaurants. De meeste van deze restaurants worden gerund door enthousiaste vegetariërs. Sommige vegetarische restaurants lopen zeer goed en zitten elke dag vol.

Inhoud

Vegetarisme en gezondheid

Cali is een leuke stad om te bezoeken. Het ligt in het prachtige Valle de Cauca. In Colombiaanse vegetarische restaurants ligt vaak de nadruk op gezondheid. Vrijwel elke Colombiaan die geen vlees eet doet dit of om gezondheidsredenen of om spirituele redenen. Spirituele mensen zoals Hindoes en mensen die de Gnosis, een spirituele beweging opgericht door Samuel Weor, bestuderen, eten vegetarisch. Men adverteert de eetgelegenheid vaak met woorden als ‘green’ of in het Spaans ‘verde’. De logo’s van vegetarische restaurants en eethuizen zijn vrijwel altijd overheersend in de lichtgroene kleur, wat de connectie maakt naar natuur maar ook naar evenwicht en voedsel dat bereid is vanuit het hart en niet met allerlei fabrieksproducten. De mensen die hier eten houden van een gezond maal en drinken vaak gezonde sappen. De Colombiaanse keuken bestaat niet alleen uit gezond eten maar des te meer uit gezond drinken. Van vrijwel elke vrucht kan men een lekkere sap maken. Probeer hier eens lulosap, boomtomaatsap, passievruchtsap of kokosnootsap.

De vegetarische hamburger

Een belangrijk gerecht voor de Colombiaanse vegetariër is de hamburguesa vegetariana oftewel de vegetarische hamburger. Deze zul je in vrijwel elk restaurant tegenkomen. Een hamburguesa wordt gemaakt van champignons, linzen of sojabonen. Soms worden adzukibonen gebruikt. Er zijn andere variëteiten mogelijk. De vegetarische hamburguesa is een prima smakend en gezonde tegenhanger van zijn de hamburgers die worden gemaakt van dode dieren. Vaak gaat het samen met allerlei groenten. Meestal is een hamburguesa rijkelijk belegd. De prijs is ongeveer de helft van een hamburger van een willekeurige fastfoodketen.

Mama-Pancha

Mama-Pancha is een vegetarisch restaurant in de wijk San Antonio, een wijk waar veel mooie huisjes staan en waar veel kunstenaars wonen en werken. Ze noemen zichzelf volledig Mama-Pancha restaurant Veggi panaderia reposteria artesanal. Dat betekent dat ze een restaurant zijn gecombineerd met een ambachtelijke bakkerij voor brood en gebak. Mama-Pancha is één van de weinige plekken in Cali waar je echt 100% zuiver biologisch volkorenbrood kunt kopen. Volkorenmeel gebruiken in tropische gebieden is anno 2015 een zeldzaamheid. Van oorsprong eet men in Zuid-Amerika geen tarwe. De mensen eten in plaats van brood veel maisproducten zoals arepa’s, taco’s en empenadas. Op de menukaart staat zowel gezond hartig eten als gebak. Men heeft bijvoorbeeld aardbeien met slagroom maar ook een mousse van zuurzak, passievrucht en moerbei. Het restaurant ziet er van binnen bijzonder uit. De tafels bestaan uit dikke houten planken die de boomvorm nog hebben; ze zijn niet vierkant gezaagd. Behalve het restaurantgedeelte bestaat er een winkelgedeelte. Hier kun je allerlei handgemaakte voorwerpen kopen zoals droomvangers, die erg populair zijn in Latijns-Amerika. Mama-Pancha bestaat in Cali sinds februari 2015. Het is de tweede vestiging van dit restaurant. De eerste vestiging werd in 2011 in Popayan, een Zuid-Colombiaanse stad, geopend.

Mama-Pancha
Carrera 13, calle 3
Open: 09.00-17.00

Dona Maria

Dona Maria is te betitelen als een vegetarisch volksrestaurant. Hier vind je geen mooie, decoratieve attributen maar er staan gewoon 20 tafels met elk vier stoelen waar tijdens de openingstijden van 09.00 tot 16.00 flink gebruik van wordt gemaakt. Dona Maria kent een unieke formule. Er worden elke dag twee soepen, twee hoofdgerechten, twee desserts en twee dranken klaargemaakt. Je kunt van deze vier onderdelen van een menu kiezen wat je wilt. Een menu kost in 2015 6.000 pesos, wat ongeveer gelijk staat aan 2 euro en 20 cent. Daarnaast kun je in dit eethuis losse producten bestellen zoals papa rellena (gevulde aardappel), empenadas en cakes. Dona Maria heeft enkele spirituele teksten aan de muur hangen die een filosofie uitdragen. Wie in de liefde van God gelooft gaat natuurlijk niet Gods creaties van dieren verorberen. Verder maakt de liefde van God geest, ziel en lichaam gezond. De liefde van God wordt door planten omgezet in energie die voor mensen beschikbaar is. Christenen waren van oorsprong vegetariër maar thans eten christenen vlees en zijn het alleen spirituele mensen die een vegetarisch dieet vanzelfsprekend vinden. Er zijn nog maar enkele christenen die in de vastentijd geen vlees eten. In Dona Maria staat altijd de televisie op Animal Planet. Vegetariërs zijn dierenvrienden. Daarom is het logisch om te kijken naar dieren terwijl je vegetarisch eet. Dona Maria ligt niet in het mooiste deel van Cali. Overigens kun je de oude wijk San Antonio als het mooiste deel van Cali benoemen. Dit restaurantje is het makkelijkst bereikbaar van MIO-busstation Don Pascual. Het is gelegen in de calle 15. Alle straten hebben nummers in Cali.

Calle 15, 19-03 (at Carrera 19), Cali, Colombia
Open van 10.00-17.00
8961409

Sanissimo

Sanissimo is het meest hippe vegetarische restaurant van Cali. Hier kun je vegetarisch eten onder begeleiding van moderne dansmuziek. Sanissimmo is voor de Colombiaan relatief duur. Sana betekent ‘gezond’. In de volksmond wordt dit restaurant Carissimo genoemd. Caro betekent ‘duur’. De gerechten in Sanissmo zijn originele gerechten en traditionele gerechten met een vegetarische invalshoek. Er zijn eveneens allerlei supergezonde smooties en sappen verkrijgbaar zoals mangosap met gember en kokosnootmelk. Bijzonder aan Sanissimo is dat ze een uitgebreide collectie hebben aan suikervrije taarten. Deze taarten worden overwegend gezoet met stevia maar ook vruchten en zoete meelsoorten dragen bij aan de zoete smaak. De taarten smaken heerlijk; je mist de suiker echt niet. Sanissimo is niet gelegen in het centrum van de stad; het ligt in de wijk Capri, een zeer groene en relatief ruim opgezette, veilige wijk in Cali, dichtbij station van de MIO. De lijnen E31, E21 en T31 richting universidades doen dit station aan. Als je van lekker en gezond eten houdt is een bezoek aan Sanissimo en absolute must. Het restaurant is gelegen aan een plek waar meer natuurvoedingswinkels gelegen zijn. Sanissimo verkoopt ook enkele losse producten. Een product dat je er kan kopen is cocathee. Dat is thee van cocabladeren. Deze thee is legaal in Colombia en vele andere Zuid-Amerikaanse landen omdat het een massaal gebruikt natuurgeneesmiddel is. In Nederland is het illegaal omdat de autoriteiten de misvatting aanhangen dat cocathee ongeveer hetzelfde is als cocaïne.

Carrera 101 no. 13-05, Cali, Colombia
57-2-3130305
Maandag-zaterdag: 12.00-21.00

Crepes & waffles

Naast Sanissmo is ‘Crepes & Waffles’ gelegen, een groot restaurant met meer dan 20 vegetarische opties. Deze vestiging van Crepes & Waffles is een mooi open gebouw; het kent maar één muur en een groot ruim dak. Crepes & Waffles is een bekend fenomeen in Latijns-Amerika. De vestigingen van deze restaurantketen zien er heel modern uit. Crepes & waffles is een groot restaurant. Zoals in vele restaurants kun je in het restaurant eten maar het is ook mogelijk om een maaltijd af te halen. Crepes & Waffles spreek je uit als Crepes y Waffles. Y betekent in het Spaans: 'en'. Veel mensen zeggen gewon kortweg 'crepes'. Crepes & Waffles heeft ook vlees op zijn menukaart staan. Maar de vegetarische menukaart is uitgebreider dan in menig ander vegetarisch restaurant.

In Cali zitten drie vestigingen van Crepes & Waffles:
Centro comercial Chipichape Calle 38 N No. 6-35 Local 302-304 | Tel: 57 + 2 4854462
Open: 12.00-22.00

Carrera 101 # 13-10 | Tel: 57 + 1 3738738
Open: 12.00-22.00

Centro comercial Cosmocentro calle 5 #50- 103 L289 | Teléfono 57 + 2 3738777
Open: 12.00-21.00

Vrijdag en zaterdag zijn de vestigingen van Crepes & Waffles een uur langer open.

Tierra verde

Deze winkel en restaurant is gelegen in Capri, een mooie groene wijk van Cali met veel brede wegen en oude, schaduwrijke bomen. Tierre verde betekent groene aarde. Dit is een winkel met een restaurantgedeelte. Het restaurant is echter nooit druk. Het is bijzonder als er iemand zit. Dat komt helaas omdat het eten hier niet bijzonder lekker smaakt. De ingrediënten zijn biologisch en vegetarisch. Op de één of andere manier slaagt de kok er niet in hiermee bijzondere creaties te maken, zoals dat wel het geval is in andere restaurants. Toch kun je hier eens komen kijken om te zien wat voor mooie lokale producten er zijn. Zo kun je een cacaomix met oerzoet of panela, dat is een ongeraffineerd extract van rietsuiker kopen. Ook zijn er chocoladerepen zonder suiker te koop maar met stevia en bosvruchten gezoet. Verder is dit één van de weinige winkels waar je zilvervliesrijst, quinoa, amarant en allerlei andere mooie producten kunt kopen. En je kunt er natuurlijk altijd een kopje biologische koffie drinken.

Carrera 80 no. 10A-15 CC. Plaza 80 Local 2, Cali
3154814490, 3744461
Open: maandag-zondag 8.00-12.30, 13.30-19.00
Gerelateerde artikelen
Waar doen vegetariers en veganisten hun boodschappen?Tegenwoordig hoor je steeds vaker dat mensen besluiten om minder vlees te gaan eten. De redenen hiervoor zijn uiteenlope…
Tips om veganistisch uit eten te gaanVeganistisch uit eten gaan klinkt vaak lastiger dan het is. Het veganisme is nog echt in opkomst en daarom zie je in de…
Vegetarisch eten in ItalieVegetarisch eten in ItalieDe meeste mensen denken wel te weten wat er op vegetarisch gebied te koop is in een Italiaans restaurant. Dat komt omdat…
Hoe kan je je inzetten voor vegetarisme?Door vegetarisch te eten, draag je jouw steentje bij aan het verminderen van dierenleed, milieuvervuiling en een betere…
Bronnen en referenties
  • Bezoek aan alle genoemde restaurants in juni/juli 2015
  • http://www.happycow.net/south_america/colombia/cali/
  • Foto crepes and waffles cali: http://www.panoramio.com/photo/12874367
  • Foto mama pancha: Thomas Dijkman
  • Foto vegetarische hamburger: http://nataliapenchas.com/2014/02/06/hamburguesas-vegetariana/
  • Overige foto´s: Thomas Dijkman

Reageer op het artikel "Vegetarisch eten in Cali, Colombia"

Infoteur: Tom008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!