InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Vliegrampen in 21ste eeuw 2011

Vliegrampen in 21ste eeuw 2011

Vliegrampen in 21ste eeuw  2011 In de 21ste eeuw zijn al heel wat vliegrampen te betreuren met vele honderden slachtoffers tot gevolg. Het jaar 2011 heeft een behoorlijk aantal toegevoegd aan de crashes van deze eeuw. Grote en kleine vliegtuigen gingen onderuit door verschillende oorzaken. Weersomstandigheden, technische mankementen en menselijk falen: het speelde allemaal mee en tot slot was er nog de factor pech, die ervoor zorgde dat alle elementen negatief uitpakten en het ongeluk niet meer te vermijden was.

Surgut Airport in Rusland

Het jaar 2011

In 2011 is de eerste grote vliegtuigcrash op Nieuwjaarsdag. In Rusland stort dan een Tupolev neer. De 126 slachtoffers hadden elkaar en hun geliefden net Gelukkig Nieuwjaar gewenst, onwetend van het noodlot dat hen zou raken. Er waren dit jaar (deels) mislukte noodlandingen op een snelweg en op een strand en piloten vlogen onder invloed van medicijnen en drugs die hun reactievermogen nadelig beïnvloedden. Er waren technische storingen en lage bewolking en windshear brak menig piloot op.
In 2011 kwamen er nog al wat vliegtuigen naar beneden. Vrachtvervoer en militaire vluchten zijn buiten beschouwing gelaten.

Vliegtuigcrashes met passagiersvliegtuigen in 2011


27 oktober 2011
Op donderdag 27 oktober 2011 crashte een Beechcraft King Air 100 van Northern Thunderbird Air vlak na de start. De beide bemanningsleden kwamen om, de 7 passagiers overleefden het ongeluk.

De Beechcraft wilde vertrekken van Vancouver International Airport voor een vlucht naar Kelowna Airport, beide in Canada. Na de start zag de crew dat een motor het niet goed deed. Er was iets mis met de oliedruk en de bemanning keerde terug.
Tijdens de afdaling werd gevraagd of er brandweer en reddingsploegen nodig waren, maar dat hoefde niet, zei de piloot. Het vliegtuig rolde plotseling naar links, schuin naar beneden en kwam in botsing met de grond en een auto. Daarna ontstond er toch een brand. Alle passagiers aan boord werden gered, maar de piloot stierf enkele uren later in het ziekenhuis. De co-piloot bezweek twee weken later aan zijn verwondingen.

14 oktober 2011
Op vrijdag 14 oktober 2011 crashte een Cessna 208B Grand Caravan van Moremi Air op de Xakanaka Airstrip in Botswana.
De piloot en 7 van de 11 passagiers vonden de dood. Het toestel wilde vertrekken van Xakanaka Airstrip, een enkele start/ landingsbaan in een natuurgebied, om naar de Pom Pom Camp Airstrip, ook in Botswana, te vliegen. Het vliegtuig crashte onmiddellijk na het opstijgen.

13 oktober 2011
Op donderdag 13 oktober 2011 crashte de Havilland Canada DHC-8-102 van Airlines PNG 20 km van Madang Airport op Papoea-Nieuw-Guinea. De bemanning (3) overleefde de crash maar er verongelukten 28 van de 29 passagiers.

De Havilland Canada DHC-8-102 turboprop vertrok van Lae-Nadzab Airport voor een binnenlandse vlucht naar Madang Airport op Papoea-Nieuw-Guinea. Het toestel zette een steile daling in voor de landing. De propellers draaiden te snel en er ontstond back-driving in de motoren waardoor die beschadigden. Het vliegtuig had daardoor te weinig stuwkracht en moest een noodlanding maken. Het toestel klapte op bomen voor het de grond raakte en de brandstof een brand veroorzaakte. Dorpelingen die getuige waren van het ongeluk snelden toe. Zij konden de vier overlevenden helpen.

4 oktober 2011
Op 4 oktober 2011 crashte de Cessna 208B Grand Caravan van Air Tindi. De piloot en 1 van de 3 passagiers overleefde de crash bij Utsingi Point, Great Slave Lake in Canada. De Cessna was vertrokken van Yellowknife Airport en wilde naar Lutsel K'e Airport, beide in Canada. Gedurende de hele vlucht was er lage bewolking waardoor de piloot laag vloog om de grond te kunnen zien. Soms vloog hij erg laag waardoor hij wisselingen in het terrein te laat opmerkte. De piloot was onder invloed van cannabis.

29 september 2011
Op donderdag 29 september 2011 crashte een CASA / Nurtanio NC-212 Aviocar 200 van Nusantara Buana Air. Alle inzittenden, 2 bemanningsleden en 16 passagiers, vonden de dood. Het toestel was op weg van Medan-Polonia Airport naar Kutacane-Alas Leuser vliegveld, beide in Indonesië. Het crashte de buurt van Bohorok op Sumatra. Tijdens de vlucht raakte het contact met het toestel verloren en verdween het van de radar. Het wrak werd gespot in een bos op een berghelling op een hoogte van 5055 meter. Op 1 oktober arriveerde er een reddingsteam, maar er waren geen overlevenden.

25 september 2011
Op zondag 25 september 2011 stortte een Beechcraft 1900D van Buddha Air neer in Nepal. Alle inzittenden, 3 bemanningsleden en 16 passagiers, werden gedood. Het toestel maakte een binnenlandse vlucht van luchthaven Kathmandu-Tribhuvan in Nepal. Datzelfde vliegveld was ook de bestemming. De Beech 1900 had een 'Everest Experience' rondvlucht gemaakt. Bij aankomst was het weer bewolkt met zeer lage wolken. Het stortte vlak voor de landingsbaan neer.

22 september 2011
Op donderdag 22 september 2011 crashte de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter 300 van Arctic Sunwest Charters. De 2 piloten kwamen om, de 7 passagiers overleefden het ongeluk, 5 van de 7 raakten gewond.

Het watervliegtuig vertrok van Thor Lake in Canada en wilde naar Yellowknife Waterdrome, ook in Canada. De golven op het meer waren hoog, zodat de piloten een landing dichtbij de kust planden. Ze hadden last van windvlagen. Het toestel stuiterde op het water en de ene piloot maakte een go-around en steeg snel weer op. Daarbij werd echter een elektrische leiding geraakt waardoor het toestel draaide en met de neus naar beneden naar de grond ging. Het stortte naast een flatgebouw neer. Tal van getuigen van het ongeval waren onmiddellijk ter plaatse om te helpen bij de evacuatie van de passagiers. Er was geen vuur, hoewel er wel een aanzienlijke hoeveelheid brandstof werd gemorst.

20 september 2011
Op dinsdag 20 september 2011 crashte een Beechcraft 99A van SALSA d'Haïti. De 2 bemanningsleden en hun passagier kwamen om. De Beechcraft vloog van Port-au-Prince Airport naar Cap Haitien Airport op Haïti en stortte neer in een overstroomd suikerrietveld in de buurt van Milot. Tijdens de dag van deze crash was het weer slecht, met zware regenval.

7 september 2011
Op woensdag 7 september 2011 crashte een Yakovlev 42D van YAK Dienst in Rusland, op ongeveer en kilometer van de startbaan van Yaroslavl Airport. Van de 8 bemanningsleden overleefde 1 de ramp en alle passagiers (37) vonden de dood. Het toestel vloog van Yaroslavl-Tunoshna Airport in Rusland naar Minsk-1 International Airport in Wit-Rusland. Twee inzittenden overleefden de klap, maar de overlevende passagier overleed op 12 september aan zijn verwondingen. In het toestel zaten leden van het Lokomotiv Yaroslavl ijshockeyteam, op weg naar een wedstrijd in Minsk.

Het toestel kreeg niet genoeg hoogte bij de start en raakte een antenne. Daarna rolde het naar links, klapte op de grond en brak op de oever van de Wolga. Als een van de oorzaken werd de gezondheidstoestand van de co-piloot genoemd. Hij zou een geneesmiddel hebben gebruikt dat negatief effect op zijn prestaties als piloot zou hebben gehad. Bovendien waren de piloten niet voldoende opgeleid voor dit type toestel, was de vluchtvoorbereiding niet goed, was er slechte coördinatie tussen de bemanningsleden en werd de standaard procedure niet gevolgd.

6 september 2011
Op dinsdag 6 september 2011 stortte de Swearingen SA227-BC Metro III van Aerocon neer op het vliegveld van zijn bestemming.
De bemanning (2) en 6 van de 7 passagiers vonden de dood. Het toestel maakte een binnenlandse vlucht van Cruz-El Trompillo luchthaven van Santa in Bolivia naar Trinidad Airport. Het stortte neer in de buurt van Trinidad Airport, in de jungle, terwijl het de landing al had ingezet. Het wrak werd op 8 september door reddingswerkers gevonden en zij troffen er één overlevende aan.

20 augustus 2011
Op zaterdag 20 augustus 2011 stortte een Boeing 737-210C van First Air neer. Alle bemanningsleden (4) kwamen om en van de passagiers verloren 8 van de 11 hun leven. De Boeing vloog van Luchthaven Yellowknife Airport naar Resolute Luchthaven in Canada.

Het vliegtuig was vertrokken voor een binnenlandse chartervlucht naar Resolute Bay. De Boeing raakte vlak voor de landing een heuvel op 396 meter boven de zeespiegel en ongeveer 2 kilometer voor de luchthaven, die zelf op 215 voet boven zeeniveau ligt. De bemanning had een go-around ingezet, twee seconden voor de botsing. Het was te laat.

13 juli 2011
Op woensdag 13 juli 2011 crashte een Laat L-410UVP-E20 van Noar Linhas Aéreas in Brazilië. Alle inzittenden, 2 bemanningsleden en 14 passagiers, kwamen om. Het toestel had een binnenlandse vlucht van Recife-Guararapes International Airport naar Natal-Augusto Severo International Airport op het schema staan. Het stortte in de buurt van de startbaan neer. Na de start meldde de piloot dat hij terug wilde keren voor een noodlanding. Dat lukte niet en de piloot probeerde een noodlanding te maken op het strand van Boa Viagem. Die mislukte dramatisch.

8 juli 2011
Op vrijdag 8 juli 2011 crashte een Boeing 727-022 van Hewa Bora Airways in Congo. Van de 7 bemanningsleden verloren 5 hun leven en van de 115 passagiers vonden 77 de dood. Het toestel zou van de internationale luchthaven van Kinshasa-N'Djili Airport in Congo vliegen naar de internationale luchthaven van Kisangani-Bangoka. Het weer was slecht, met zware regen, onweersbuien en slecht zicht en de Boeing 727 crashte tijdens de landing.

20 juni 2011
Op maandag 20 juni 2011 stortte de Tupolev 134A-3 van Rusline en gehuurd van RusAir neer in Rusland. Van de 9 bemanningsleden stierven er 8 en van de 52 passagiers kwamen er 47 om. Het toestel was onderweg van Moskva-Domodedovo Airport in Rusland naar Petrozavodsk Airport en stortte een kilometer voor bestemming neer. De Tupolev kwam voor de landing in de problemen, raakte bomen en maakte een noodlanding op een snelweg. Rusline charterde wegens capaciteitsgebrek een toestel van RusAir. De crew communiceerde slecht met elkaar en de navigator had gedronken. Daarbij braken slechte weersomstandigheden, het was mistig, en verkeerd ingestelde navigatie apparatuur de vliegers op.

18 mei 2011
Op woensdag 18 mei 2011 crashte een Saab 340A van SOL Líneas Aéreas. Alle inzittenden, 3 bemanningsleden en 19 passagiers, vonden de dood. Het was onderweg van Neuquén Airport naar Comodoro Rivadavia Airport in Argentinië. Onderweg vormde zich ijs op de vleugels en dat bemoeilijkte de afdaling. De luchtsnelheid liet het toestel tot stilstand komen en het stortte op 20 km van Prahuaniyeu in Argentinië neer en vloog in brand. De bemanning was zich te weinig bewust van de situatie, de piloot was onvoldoende besluitvaardig en de voorbereiding voor de vlucht was gebrekkig geweest.

7 mei 2011
Op zaterdag 7 mei 2011 stortte een Xian MA60 van Merpati Nusantara Airlines neer. Alle inzittenden, 6 bemanningsleden en 19 passagiers, kwamen om. Het was tijdens een binnenlandse vlucht van Sorong-Dominique Edward Osok Airport naar Kaimana-Utarom Airport in Indonesië dat het noodlot toesloeg.

Het Xian MA60 passagiersvliegtuig stortte in zee bij Kaimana Airport. Het vliegveld heeft één baan die parallel aan de kust loopt. Tijdens de vlucht verslechterde het weer en kwamen er steeds meer wolken. Door het slechte weer en slechte zicht werd de landing gestaakt en het landingsgestel weer ingetrokken. Het toestel rolde naar links en de snelheid was danig toegenomen. Het toestel stortte daarna in de ondiepe zee. Verschillende factoren speelden een rol bij deze crash, waaronder de onervarenheid van de crew met dit type vliegtuig.

4 april 2011
Op maandag 4 april 2011 crashte een Canadair CL-600-2B19 Regional Jet CRJ-100er van de Verenigde Naties. Het toestel werd gehuurd van Georgian Airways. Alle bemanningsleden (4) en 28 van de 29 passagiers vonden de dood.

Het CRJ-100er passagiersvliegtuig steeg op van de internationale luchthaven van Kisangani-Bangoka in Congo en had als bestemming Kinshasa-N'Djili Airport. Het toestel maakte een rondvlucht voor de Verenigde Naties. Boven Kinshasa was het zwaar weer. Het vliegtuig naderde het vliegveld bij hoge snelheid en de co-piloot had slecht zicht op de baan. Er waren rukwinden en regenbuien en de bemanning besloot een go-around te maken. Het toestel klom weer en maakte een rondje, kreeg last van windshear en dook met de neus naar beneden. Het toestel stortte ondersteboven neer.

16 maart 2011
Op woensdag 16 maart 2011 ging het mis met een Beechcraft 200 Super King Air van Carde Equipment Sales LLC. Het had een binnenlandse vlucht van Long Beach Municipal Airport in Amerika naar de internationale luchthaven van Salt Lake City op het programma staan.

De Beech Super King Air 200 verloor controle tijdens het opstijgen en knalde met de neus recht naar beneden op de grond.
De piloot en 4 passagiers raakten dodelijk gewond, een vijfde passagier raakte ernstig gewond. Het vliegtuig werd door de klap en brand verwoest. Het vermoeden is dat er water in de brandstoftank was gekomen tijdens een oefenvlucht die voor uitval van de motor zorgde, waarna de piloot de macht over het toestel verloor.

14 februari 2011
Op maandag 14 februari 2011 verongelukte een Laat L-410UVP-E20 van Central American Airways. Alle bemanningsleden (2) en passagiers (12) kwamen om. Het toestel vertrok van San Pedro Sula-Villeda Morales Airport in Honduras met als bestemming Tegucigalpa-Toncontin Airport in hetzelfde land en crashte in de buurt van El Espino. De piloot week zonder verklaring af van de route, naderde de baan uit een niet geplande richting en moest in de buurt van de landingsbaan de landing afbreken. Op ongeveer 12 km afstand van het vliegveld kwam het toestel plots tot stilstand en crashte in bebost gebied.

10 februari 2011
Op donderdag 10 februari 2011 verongelukte een Swearingen SA227-BC Metro III van Manx2. Het toestel was gehuurd van Flightline. De 2 bemanningsleden kwamen om en 6 van de 10 passagiers verloren het leven.

Het toestel had een vlucht van Belfast City Airport naar Cork Airport in Ierland op het schema staan. Tijdens de landing bij Cork ging het mis, er werd een doorstart gemaakt en de landing werd nogmaals ingezet. Het was slecht weer met slecht zicht. Het vliegtuig rolde tijdens de landing van links naar rechts waarna een vleugeltip de landingsbaan raakte. Het vliegtuig rolde over de kop en klapte op de landingsbaan waarna er brand uitbrak.

4 februari 2011
Op vrijdag 4 februari 2011 verongelukte een Raytheon Hawker 850XP van Sky Lounge Services. Bij de crash kwamen 4 bemanningsleden en 7 passagiers om. Het toestel vertrok van International Airport Sulaymaniyah in Irak en wilde naar Ankara-Esenboga Airport in Turkije. Het ongeluk gebeurde in Irak op het vliegveld. Voordat er voldoende snelheid was bereikt tijdens de take-off kwam het toestel tot stilstand en sloeg te pletter tegen de grond. Aan boord waren technici en aandeelhouders van het Iraakse mobiele telefoonbedrijf Asiacell. Er zat voor de start sneeuw op de bovenkant van de vleugel en de bemanning had geen opdracht gegeven dat te verwijderen.

14 januari 2011
Op vrijdag 14 januari 2011 crashte een Beechcraft B200 Super King Air van Grupo Araguaia. Alle bemanningsleden (2) en passagiers (4) vonden de dood. De Beechcraft vertrok van Brasília-Presidente Juscelino Kubitschek International Airport en had Goiânia-Santa Genoveva luchthaven in Brazilië als bestemming. Het stortte neer in de buurt van Senador Canedo City, terwijl het de luchthaven van Goiânia-Santa Genoveva naderde. Er was zware regen ten tijde van de landing.

9 januari 2011
Op zondag 9 januari 2011 verongelukte de Boeing 727-286 van Iran Air. Tien van de 11 bemanningsleden kwamen om en 67 van de 94 passagiers. Het toestel was op weg van Teheran Mehrabad Airport in Iran naar Urmia in Iran. Op ongeveer 8 km voor de luchthaven van Urmia maakte de piloot een noodlanding die mis ging.

1 januari 2011
Op zaterdag 1 januari 2011 verongelukte de Tupolev 154B-2 van Kolavia. Drie passagiers van de 126 vonden de dood en 32 raakten gewond. Het vliegtuig werd door brand verwoest. De Tupolev vertrok voor een binnenlandse vlucht van luchthaven Surgut Airport in Rusland naar Moskva-Domodedovo Airport. Het toestel was naar de taxibaan gesleept toen er kortsluiting optrad na het starten van de motoren. Er brak brand uit in de achterkant die zich snel door het toestel verspreidde. Aan boord bevonden zich veel leden van popgroepen.

Lees verder

© 2015 - 2017 Sjaanfanameland, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Ierland met Stobart AirGoedkoop vliegen naar Ierland met Stobart AirWie denkt aan vliegen naar Ierland denkt vast aan Aer Lingus. Maar dit is zeker niet de enige Ierse luchtvaartmaatschapp…
Goedkoop vliegen naar Bulgarije met Air VIAGoedkoop vliegen naar Bulgarije met Air VIABoek je een vakantie naar Bulgarije, dan vlieg je mogelijk met Air VIA. De Bulgaarse luchtvaarrmaatschappij richt zich v…
Goedkoop vliegen met Jet2.comGoedkoop vliegen met Jet2.comAls je goedkoop wil vliegen dan kun je jet2.com zeker tot je opties rekenen. Deze Britse low cost maatschappij vliegt na…
Goedkoop vliegen naar Rusland met Aeroflot DonGoedkoop vliegen naar Rusland met Aeroflot DonVliegen naar Rusland, maar niet met Aeroflot? Aeroflot-Don mag dan wel van dezelfde eigenaar zijn, het is weldegelijke e…
Goedkoop vliegen naar Engeland met BMIBabyGoedkoop vliegen naar Engeland met BMIBabyGoedkoop vliegen is mogelijk met low cost maatschappij BMIBaby. Deze dochter van BMI stunt met zeer lage prijzen voor vl…
Bronnen en referenties
  • http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Year=2011&lang=&page=2 geraadpleegd op 28 maart 2015
  • http://flyawaysimulation.com/downloads/files/9997/fsx-central-american-airways-let-410-uvp-e20/ geraadpleegd op 28 maart 2015
  • http://www.tripadvisor.nl/LocationPhotoDirectLink-g316101-d477573-i89477965-Camp_Xakanaxa-Moremi_Game_Reserve_Okavango_Delta_North_West_District.html geraadpleegd op 28 maart 2015
  • http://worldairlinenews.com/2011/01/02/kolavia-tupolev-tu-154b-2-ra-85588-burns-on-taxiway-4-killed/ geraadpleegd op 28 maart 2015
  • http://www.omrekenen.eu/lengte/voet.html geraadpleegd op 28 maart 2015

Reageer op het artikel "Vliegrampen in 21ste eeuw 2011"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 16-04-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Vliegrampen
Bronnen en referenties: 5
Schrijf mee!