InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Champing, de nieuwe kampeertrend

Champing, de nieuwe kampeertrend

In Engeland hebben ze een nieuwe trend ontwikkelt op het gebied van kamperen. De trend wordt champing genoemd. Champing is kamperen in een kerk. Niet met alle faciliteiten zoals je gewend bent op een normale vakantie, maar echt 'back to basic'. In drie kerken in Engeland kun je op dit moment je luchtbed uitrollen en genieten van de serene rust en de prachtige omgeving. The Churches Conservation Trust verzorgt deze overnachtingen in drie van de meest populaire kerken in Engeland. Eén van de bekendste kerken waar je kunt overnachten in een slaapzak is de All Saints' Church in Aldwincle, Northamptonshire. Honderden jaren historie zijn om je heen voltrokken als je gebruik maakt van de trip om te overnachten in één van de drie kerken in Engeland, die daar speciaal voor zijn opengesteld. De drie kerken staan op de mooiste landelijke plekjes van Engeland. Midden tussen de groene natuur met bloeiende bloemen en fluitende vogels. Dit is ook meteen het enige wat je hoort als je overnacht in de kerk. 's Ochtends maken de vogels je wakker met hun getsjirp en hoor je zachtjes de wind ruizen door de struiken. De kerken zijn levende tijdcapsules uit de tijd van de Saksische overheersing. Deze tijd, die 400 jaar na Christus en later was, staat bekend om de vele kerken. Het waren belangrijke plaatsen voor de mensen in die tijd.

Overnachting

Een overnachting in één van de drie kerken bestaat uit twee dagen en één nacht. Tijdens de twee dagen kun je genieten van het landschap en de cultuur rondom de kerk. Gasten krijgen bij aankomst een sleutel van de kerk, zodat zij vrij zijn om de kerk te verlaten en weer te betreden. In de nacht kampeer je in de kerk. Je kunt je luchtbedje gewoon op de vloer van de kerk uitrollen. Met je slaapzak er bovenop ben je helemaal klaar voor de nacht. De kerk wordt 's nachts alleen verlicht door kaarsen, wat een rustige sfeer geeft. Toch zijn er veel mensen die het enorm spannend vinden om de nacht door te brengen in een kerk. Het lijkt hun heel angstaanjagend en eng om vrijwel alleen in zo'n grote kerk te zijn. Na afloop vonden ze echter uit dat het heel rustgevend was om te overnachten in zo'n historisch gebouw. De kerk bezit naast de matrassen met slaapzakken over voldoende stoelen en tafels. Ook is er een waterkoker en thee beschikbaar voor de gasten. Aan sanitair is ook gedacht.

Eten

Voordat de gasten de kerk betreden krijgen ze een avondmaal aangeboden bij een bed and breakfast in de buurt. Dit diner is door de eigenaars van deze bed and breakfast zelfgemaakt. Na de overnachting in de kerk, brengt dezelfde bed and breakfast eigenaar een heerlijk ontbijt in de kerk. Het ontbijt is typisch Engels, bacon en eieren. Ook wordt er gebruik gemaakt van streekproducten om de gasten extra te verwennen.

Activiteiten

Naast de standaard overnachting met diner en ontbijt kun je ook gebruik maken van een arrangement met outdoor activiteiten. Zo worden er wandeltochten aangeboden in de mooie natuur om de kerken. Ook kun je gebruik maken van arrangementen met kanoën of yoga. Iets minder sportief, maar wel heel cultureel, is het arrangement met een verhalenverteller. Kom alles te weten over de kerken en hun geschiedenis tijdens dit arrangement.

Een arrangement in een kerk van twee dagen en één nacht is al te boeken vanaf 60 pond. Als je gebruik wil maken van één van de activiteiten worden de prijzen iets hoger en betaal je 99 pond per persoon. De trip gaat door als er minimaal 4 personen zijn die willen overnachten in de kerk. De minimum leeftijd van deze personen moet 8 jaar zijn. Op dit moment is de website om te boeken nog niet ingericht. Het maken van een 'early bird booking' is al wel mogelijk.
© 2015 - 2017 Anteur, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.dailymail.co.uk/travel/travel_news/article-2721522/Glamping-Try-champing-Latest-holiday-experience-allow-visitors-spend-night-disused-churches-try-raise-funds.html
  • http://www.telegraaf.nl/reiskrant/23615380/__Nieuwe_trend__champing__.html
  • http://www.canoe2.co.uk/champing.php
  • http://www.visitchurches.org.uk/champing/

Reageer op het artikel "Champing, de nieuwe kampeertrend"

Infoteur: Anteur
Laatste update: 03-01-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!