InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Open-jaw ticket om goedkoop verre reizen te maken

Open-jaw ticket om goedkoop verre reizen te maken

Open-jaw ticket om goedkoop verre reizen te maken Gaan we op reis dan vertrekken we en komen we normaal terug op hetzelfde vliegveld. Voor de meesten is dat of Schiphol of Düsseldorf. Omdat maatschappijen bij voorkeur volle vliegtuigen willen hebben, bestaat er de mogelijkheid om een zogeheten open-jaw ticket te nemen. Daarbij komt de reiziger terug op een ander vliegveld, dan van waar men is vertrokken. Deze methode van reizen kan u veel onkosten besparen! Wat houdt een open-jaw ticket in en hoe kunt u daarmee veel geld voor de vakantie overhouden?

Open-jaw ticket

Normale manier van reizen

Boekt u een ticket, dan reist u normaal van vliegveld A naar bestemming B en op de terugreis volgt u exact dezelfde route. Dit kan uiteraard nog met een tussenlanding elders zijn, echter u komt weer op vliegveld A aan. Op basis van het beschikbare aantal stoelen, vliegtuigen, afstand en het seizoen wordt de prijs redelijkerwijs bepaald. Daarbij heeft u als reiziger de keus uit verschillende maatschappijen, zodat u tegen een concurrerende prijs op reis kunt gaan. Om de beste prijs-kwaliteit verhouding te krijgen, vergelijkt u online de aanbieders. Zo kunt u tegen een schappelijke prijs toch ver reizen. Wat houdt een open-jaw ticket in en wat zijn de voordelen daarbij?

Wat houdt deze ticket in?

Normaal boekt u een retourticket, waarbij u op hetzelfde vliegveld vertrekt en terugkomt. Dit wordt een closed-jaw ticket genoemd oftewel een A-B-B-A reis. In het geval van een open-jaw ticket is er sprake van een A-B-B-C reis. De luchthaven van vertrek en terugkomst verschillen dus van elkaar, terwijl er wel sprake is van een retourticket. Het houdt in dat de reiziger mogelijk meer inspanningen moet doen om van en naar huis te geraken. Oftewel men moet met de trein reizen of er moet iemand zijn die de persoon brengt en ophaalt. Indien aan die voorwaarden wordt voldaan, kan men prima via dit ticket reizen en van soms een aanzienlijk prijsvoordeel profiteren.

Waarom doen luchtvaartmaatschappijen het?

Voor een vliegmaatschappij is een vol vliegtuig het meest gunstige uitgangspunt om te vliegen. Des te meer mensen er mee gaan, des te beter het voor de kostendekking is. Daartoe werken meerdere maatschappijen ook samen, zodat de meest gunstige dekking wordt verkregen. Wil men op vastliggende dagen vertrekken en terugkomen, dan kan het voorkomen dat de terugvlucht reeds is volgeboekt. Via een andere luchthaven kan echter nog wel een plek beschikbaar zijn. Om dan toch de ticketverkoop te kunnen doen, wordt de combinatie van verschillende luchthavens geboden. Zo kunnen maatschappijen via verschillende locaties wel een vol toestel behalen. Omdat het voor de reiziger mogelijk lastiger reizen is, wordt er een korting gegeven. Die korting kan bij zeer verre reizen aardig in de papieren lopen. Denk aan een korting van tweehonderd euro of meer bij een vliegticket naar Thailand, waarbij u vertrekt van Amsterdam en terugkomt op Düsseldorf.

Waar bent u gevestigd?

Indien u nabij Schiphol woont dan is het logisch dat u via dit vliegveld naar het verre buitenland gaat. Het kan echter ook zijn dat het qua afstand van uw woonplaats naar verschillende vliegvelden weinig uitmaakt. In dat geval kan het zeer aantrekkelijk zijn om van dit type ticket gebruik te maken. Het maakt u niet uit waar u vertrekt en terugkomt. Door het aanzienlijke kostenvoordeel is het zeer aantrekkelijk om binnen een enkele reis verschillende vliegvelden aan te doen. Denk naast Schiphol aan andere grote nabijgelegen internationale luchthavens zoals Düsseldorf of Brussel.

Handig besparen met vakantie

Geld kunt u maar één keer uitgeven en dus moet u op de prijzen letten. Aantrekkelijke A-B-B-A tickets kunt u zondermeer handig krijgen door online een vergelijk te doen. Maakt het u niet uit waar u vertrekt en weer terugkomt, dan is de open-jaw ticket zeker een aantrekkelijke optie. Het kan op sommige reizen een aanzienlijk voordeel geven, zodat u tijdens de vakantie mogelijk meer kunt besteden. Daarnaast is het een methode om stevig op de reiskosten te besparen.

Let wel er kan ook sprake zijn van een open-jaw ticket, indien men in het land van bestemming landt op en vertrekt vanaf een andere luchthaven. Dan gaat het om het A-B-C-A principe.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://ticketspy.nl/tag/open-jaw/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Open-jaw_ticket

Reageer op het artikel "Open-jaw ticket om goedkoop verre reizen te maken"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 11-07-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Emigratie
Schrijf mee!