InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Elektronisch visum voor Turkije verplicht vanaf april 2014

Elektronisch visum voor Turkije verplicht vanaf april 2014

Elektronisch visum voor Turkije verplicht vanaf april 2014 Wie op of na 10 april 2014 op vakantie gaat naar Turkije krijgt te maken met een nieuwe regel. Voorheen moest je altijd bij aankomst op het vliegveld een visum kopen. Dit kwam dan in de vorm van een postzegeltje in je paspoort. Deze 'visa on arrival' zal vanaf april 2014 vervangen worden door een elektronisch visum dat voor aanvang van de reis door de reiziger zelf via internet geregeld moet worden. Reisbureau's zijn niet blij met deze verandering.

Voor- en nadelen van het e-visum

Het invoeren van een elektronisch visum voor toeristen die Turkije bezoeken is door het Turkse Ministerie van Buitenlandse Zaken en het Ministerie van Binnenlandse Zaken bedacht en moet bijdragen aan de nationale veiligheid. Bovendien willen de ministeries besparen op personeelskosten en hoopt Turkije meer toeristen te trekken met dit nieuwe beleid. Het e-visum is ook opengesteld voor toeristen uit een zestal landen waarvoor een postzegelvisum in het verleden niet geldig was, waaronder China en Taiwan. Je kunt het proces vergelijken met het ESTA formulier dat verplicht is wanneer je als toerist onder het Visa Waiver Program toegang wilt krijgen tot de Verenigde Staten van Amerika.

Het grote voordeel voor Nederlanders die naar een Turkse kustplaats vertrekken om vakantie te vieren, is dat ze bij aankomst op het vliegveld niet meer in lange rijen hoeven te wachten op hun visum. Voortaan kan dit snel en comfortabel thuis van achter de computer geregeld worden. Mocht er om wat voor reden dan ook een probleem zijn, dan ben je hier snel van op de hoogte en kan dit mogelijk nog voor de reis worden opgelost. Je moet het visum tevens via internet betalen, waardoor het niet langer nodig is contant geld op zak te hebben bij aankomst.

Een nadeel is wel dat dit visum met een credit card betaalt dient te worden, en natuurlijk niet iedereen is in het bezit van een credit card. De credit card waarmee je de betaling doet hoeft overigens niet op jouw naam te staan, je kunt er dus ook een van iemand lenen. Voor mensen met een paspoort uit een aantal (overwegend Afrikaanse) landen geldt een verplicht om het landen binnen te komen via een vlucht van Turkish Airlines. Dit zal op bezitters van een Nederlands paspoort echter niet van toepassing zijn.

Reisbureau's zijn ongerust
Reisbureau's vrezen voor een chaos vanaf 10 april 2014 omdat onduidelijk is wat er zal gebeuren met mensen die vergeten zijn hun visum van te voren thuis te regelen. Vanuit de Turkse regering is geen duidelijkheid gegeven over eventuele coulance in de eerste maanden na invoering. Reisbureau's vrezen dat in het ergste geval toeristen aan de grens kunnen worden teruggestuurd. De ANVR overlegt hierover met het Turkse verkeersbureau.

E-visum verplicht

Sinds begin 2013 was het elektronische visum al aan te vragen, het was echter nog niet verplicht. De Turkse overheid maakte echter in december 2013 bekend dat het postzegel toeristenvisum vanaf 10 april 2014 definitief zal verdwijnen. Het aanvragen van een e-visum via internet zal dan ook voor Nederlanders de enige manier zijn om toegang tot Turkije te verkrijgen. Voor kinderen die in het paspoort van hun ouders zijn bijgeschreven moet een aparte aanvraag worden gedaan. Een van de redenen van de verplichtstelling van het nieuwe visum is het positieve effect dat het heeft op het toerisme in Turkije. Sinds de invoering ervan begin 2013 is het aantal toeristen dat Turkije bezoekt gestegen met 10%. De inkomsten uit de toeristenindustrie stegen zelfs met 22%. Het e-visum is alleen bedoelt door toeristen. Bezoek je Turkije om een andere reden dan dien je een visum aan te vragen via een ambassade of consulaat. Wil je langer in Turkije verblijven dan de maximale geldigheidsduur van het visum toelaat, dan dien je je te wenden tot een politiebureau in Turkije om je aan te melden voor een verblijfsvergunning.

Naar Turkije op een cruise
Doe je Turkije aan als onderdeel van een cruise, dan is een e-visum niet verplicht wanneer je het schip niet verlaat of je niet buiten het afgesloten deel van de haven zult treden. Toestemming om het afgesloten deel van een haven te bezoeken zal worden verleend door de lokale douanebeambten.

Hoe vraag je een e-visum voor Turkije aan?

Het e-visum kun je aanvragen via een website van de Turkse overheid: eVisa Electronic Visa Application System. De website is in het Engels, Frans of Spaans te bekijken. De aanvraag moet tenminste 24 uur voor aanvang van je reis gedaan worden. Geadviseerd wordt echter om de aanvraag tenminste een week van te voren te doen om niet voor verrassingen te komen staan. Om het proces succesvol te doorlopen, zijn drie documenten vereist:
  • Een paspoort dat nog minimaal zes maanden geldig is
  • Een reservering van je vlucht (of document behorende bij een andere vorm van transport)
  • Een credit card (Mastercard of Visa)

Prijs e-visum
Het e-visum koste 15 euro. Dit bedrag is gelijk aan de kosten voor het oude postzegelvisum. Na betaling kan het visum worden gedownload via een link die je in je e-mailbox ontvangt. Wordt je aanvraag geweigerd dan worden ook geen kosten in rekening gebracht.

Aankomst- of vertrekdatum veranderd
Bij je aanvraag moet je ook aangeven op welke dag je in Turkije denkt aan te komen en te gaan vertrekken. Is je reis om wat voor reden dan ook vertraagd dan is dit geen probleem, zo lang je reis maar binnen de geldigheid van het visum valt. Wijzigt de datum van je reis naar een datum die niet binnen de geldigheid van het visum past, dan is het niet mogelijk het visum aan te laten passen. Je moet dan een nieuwe aanvraag doen.

Lees verder

© 2014 Dessal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Visum op tijd aanvragenElk land kent regels voor buitenlanders die het land willen bezoeken. Voor een aantal landen is een geldig paspoort vold…
Het visum voor je vakantieAls je naar het buitenland reist, dan heb je soms een visum nodig. Soms kan je deze kopen op het vliegveld van het land,…
Visum aanvragen voor RuslandEen visum aanvragen voor Rusland kost meer moeite in vergelijking met andere landen. Er moet meestal enkele keren naar D…
Een visum aanvragen voor NederlandIemand die in Nederland wil verblijven, moet soms een visum aanvragen. Wanneer iemand een visum heeft verkregen om een b…
Visum voor TurkijeVisum voor TurkijeHoe vraagt u een visum voor Turkije aan? Voor Turkije is dat heel eenvoudig, u reist naar het land en koopt het visum bi…
Bronnen en referenties
  • EVisa - https://www.evisa.gov.tr/en/
  • Nederlanders in Turkije - http://www.nederlandersinturkije.nl/nieuws/

Reageer op het artikel "Elektronisch visum voor Turkije verplicht vanaf april 2014"

Infoteur: Dessal
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!