InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Regels voor het meenemen van handbagage in het vliegtuig

Regels voor het meenemen van handbagage in het vliegtuig

Regels voor het meenemen van handbagage in het vliegtuig Als je bijvoorbeeld naar Londen vliegt kun je in veel gevallen alleen handbagage meenemen. Misschien ga je wel naar een andere bestemming. Er zijn een aantal regels voor handbagage. Het is belangrijk om van tevoren goed te informeren, want het is zonde als jouw spulletjes straks worden weggegooid.
Veiligheid is in het vliegverkeer erg belangrijk. Tegenwoordig zijn er steeds meer regels en strengere controles. Je mag geen stoffen en voorwerken meenemen die een gevaar kunnen veroorzaken voor de passagiers en de bemanning. Dit alles heeft te maken met veiligheid. Bereid je dus goed voor op je reis, want als je je niet aan de regels houdt, kunnen er eventueel spullen in beslag genomen worden of je moet extra betalen. Dat is zonde.

Algemeen

In de regel wordt één stuk handbagage toegestaan. Vooral bij drukke vluchten wordt hier streng op gecontroleerd. Bij rustigere vluchten is het soms wel toegestaan om nog een extra trolley of een laptoptas mee te nemen als handbagage, vooral in de Business Class of First Class is dit het geval. Naast een tas of een trolley mag iedere passagier een jas, een paraplu of wandelstok, een camera en leesmateriaal meenemen.

Afmetingen

De adviesafmeting voor handbagage is: lengte + breedte + diepte = 115 centimeter totaal. Iedere maatschappij hanteert zijn eigen regels betreffende de afmetingen. Ook dit heeft weer te maken met de drukte van de vluchten of de opbergruimte in het vliegtuig. De afmetingen zijn vaak inclusief wielen en handvaten.

Gewicht

Het gewicht voor handbagage verschilt per maatschappij. Bij de ene maatschappij mag je 5 kilo meenemen aan handbagage, terwijl de andere maatschappij een maximum heeft van 10 kilo. Het is handig om van tevoren te kijken op de website wat toegestaan is bij de maatschappij waar jij mee vliegt. Je kan ook een telefoontje plegen.

Gewicht besparen

Bij de aanschaf van een tas of een trolley moet je er rekening mee houden dat deze zo licht mogelijk is. Op deze manier kun je meer dingen meenemen als handbagage. Eventueel kun je tijdens het inchecken nog wat zwaardere spullen in je zakken stoppen, maar het handigste is toch wel om te proberen om zoveel mogelijk in je koffer te doen.

Verboden handbagage

Er zijn een aantal dingen die je absoluut niet mee mag nemen als handbagage. Door de EU is een lijst samengesteld, deze lijst heet Lijst Verboden Goederen Handbagage. De controleurs van de handbagage kunnen altijd spullen weigeren, deze zullen dan in beslag genomen worden. Onder verboden handbagage kun je onder andere denken aan messen, scharen, nagelschaartjes, nagelvijltjes, enzovoorts. Raadpleeg de Lijst Verboden Goederen Handbagage voor de exacte artikelen.

Vloeistoffen

Voor het meenemen van vloeistoffen gelden ook weer aparte regels. Zo mogen de verpakkingen maximaal 100 ml zijn. De verpakte vloeistoffen zitten een doorzichtig plastic zakje van 1 liter. Per persoon mag maar één zo'n zakje worden meegenomen als handbagage. Eventueel zijn medicijnen en babyvoeding toegestaan, maar dit moet wel aantoonbaar zijn.

Uitzonderingen

Het kan soms gebeuren dat je met kostbare of kwetsbare artikelen reist. Misschien heb je iets breekbaars gekocht in het buitenland en wil je dat liever niet in het bagageruim hebben? Je kan altijd overleggen met het personeel of je dat artikel mee mag nemen in de cabine. Meestal wordt daar niet moeilijk over gedaan, maar vraag het altijd wel eerst.
© 2013 - 2017 Linda1986, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat neem je mee op vakantie?Wat neem je mee op vakantie?Het is altijd een heerlijk vooruitzicht als je bijna op vakantie gaat. Maar wat mag je en kan je nou eigenlijk allemaal…
Hoeveel bagage mag ik meenemen op reis?Op reis gaan doen de meeste mensen met plezier, u wilt dan ook niet voor onverwachte verrassingen op het vliegveld komen…
Samsonite koffers zijn sterk en goed te herkennenSamsonite koffers zijn sterk en goed te herkennenWie op reis gaat zal een koffer of tas meenemen voor zijn of haar bagage. Koffers en tassen zijn er in vele soorten en m…
Prettige vliegvakantie zonder gesjouw met zware koffersPrettige vliegvakantie zonder gesjouw met zware koffersElke vliegvakantie opnieuw blijkt dat we veel onnodige spullen mee sjouwen in onze koffer. Je kunt daarom vaak beter met…
Een reiskoffer kopen: Hoe kies je de juiste?Het is de nachtmerrie van iedere vakantieganger: Je komt aan bij de bagageband om je koffer op te halen, zie je tot je g…
Bronnen en referenties
  • www.schiphol.nl

Reageer op het artikel "Regels voor het meenemen van handbagage in het vliegtuig"

Reacties

Cherinne Bikker, 24-04-2015 12:06 #2
Mag een dichte zak chia zaad in handbagage, 250g?

Marleen, 30-12-2014 17:24 #1
Vraag in de handbagage, mag je kruiden meenemen bv 700 gram peperkorrels (wit) en 1 kg zeezout?

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 11-04-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!