10 Nadelen van goedkope vluchten

10 Nadelen van goedkope vluchten Op internet en zelfs op Infonu komen regelmatig artikelen van zogenaamde bijdehante slimmeriken voorbij die denken dat ze mensen kunnen bijmaken met informatie over goedkope vluchten. Er kleven legio nadelen aan vluchten met lowcostcarriers. Een vertraging kan betekenen dat je een dag later pas op de plaats van bestemming bent. Er zijn veel bijkomende kosten. Je bent veel meer tijd kwijt aan de reis die je in de vorm van onbezorgde vakantieuren had kunnen genieten als je met een normale vliegmaatschappij was gaan vliegen. Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.

Inhoud


Er is een naar elkaar toegroeiende ontwikkeling gaande in de luchtvaarsector die het verschil tussen lowcostcarriers en gewone vliegmaatschappijen verkleint. Sommige goedkope vluchtmaatschappijen, zoals Air Berlin, hebben tegenwoordig een spaarsysteem om de regelmatige passagier te belonen voor zijn trouw. Op zich blijven er een grote verschillen bestaan tussen jonge vliegmaatschappijen die goedkope vluchten aanbieden en traditionele maatschappijen. Een goedkope vlucht klinkt mooi; je betaalt immers minder geld. Er kleven echter nadelen aan zoals meerkosten en veel langere reistijd. Hieronder staan de 10 grootste nadelen opgesomd.

1. Tweederangs luchthaven

Een goedkope vlucht met een prijsvechter betekent vrijwel altijd dat je op een vliegveld landt wat ver van de bestemming is gelegen. Hierdoor ben je veel meer reistijd kwijt op de plek van aankomst. Dat kan voor veel frustratie zorgen. In Nederland vliegen lowcost maatschappijen vanaf Eindhoven. Dat betekent voor de meeste Nederlanders dat ze een lange reis moeten afleggen voordat je kunt boarden. Als je net zo´n lange reis moet afleggen op je bestemming dan ben je een complete vakantiedag kwijt aan reizen. Uiteraard kan je doordat je ver van Amsterdam woont juist een voordeel hebben om op een andere luchthaven op te stappen.

2. Je moet overal voor betalen

Er komen meerkosten bij doordat je aan boord van het vliegtuig moet betalen voor een drankje of hapje. Bovendien is het zo dat op de plek van aankomst je verder weg zit van de bezienswaardigheden; je landt immers vaak op een afgelegen vliegveld. Daardoor ben je relatief meer geld kwijt om in die leuke stad of het stadscentrum te komen. Als je een iets duurdere vlucht neemt hoef je geen bedragen neer te tellen voor een kopje koffie en is het goedkoper om in het hotel te komen.

3. Reistijd is langer

Het vliegen duurt veel langer. Je maakt tussenstops wat zeeën aan tijd kost. Vliegen kan een vermoeiende bezigheid zijn, helemaal als je het op zijn allergoedkoopst wilt doen. Je vakantie vier je niet om op luchthavens rond te hangen; dat is noodzakelijk kwaad. Daarom is het heel wat waard om zo kort mogelijk te reizen. Dit wordt extra belangrijk als je maar kort weggaat, bijvoorbeeld 9 dagen of 13 dagen. Als je een goedkope vlucht neemt dan ben je een totale dag kwijt aan reistijd en moet je soms 1, 2 of 3 dagen bijkomen van alle vermoeienissen. Bovendien is de kans groter dat je vermoeid thuis komt.

4. Het is gevaarlijker

Lowbudgetmaatschappijen proberen overal op te besparen. In Nederland wordt streng gecontroleerd of een vliegtuig wel aan de eisen voldoet maar je moet ook weer terug. Veel luchtvaartmaatschappijen die goedkoop vliegen als motto hebben nemen het niet zo nauw met de veiligheidsvoorschriften, of ze zetten hun personeel onder hoge werkdruk zodat er eerder fouten worden gemaakt. lowbudgetmaatschappijen hebben vaker ongelukken maar deze lopen gelukkigerwijs minder vaak dodelijk af. Het is zo dat als een lowcostmaatschappij niet aan de eisen voldoet ze niet meer mogen vliegen op Schiphol of Europa. Enkele jaren gelden mocht de Turkse prijsvechter Onur air niet meer landen op Schiphol. Maar dat gebeurt helaas regelmatig nadat het toestel eens van de baan is geschoten. Met andere woorden: als het kalf verdronken is dan dempt men de put.

5. Minder service aan boord

Je moet overal zelf voor zorgen tijdens een lowcostvucht. Het is op zich best lekker om tijdens een vakantie sommige zaken uit handen te geven. Door het gebrek aan service of het feit dat je moet betalen voor eten en drinken neemt de vakantievreugde zienderogen af. Het is behelpen om in een vol en krap vliegtuig even iets uit je tas te pakken om het op te drinken of eten.

6. Betalen voor overbagage

Er zijn bij vele lowcostmaatschappijen restricties aan de mee te nemen bagage. Je moet overgewicht betalen als je een flinke koffer wilt vervoeren. Betaal je inderdaad voor overgewicht dan blijkt vaak dat je net zo goed met een dure vliegmaatschappij had kunnen gaan; dan was je er nog sneller geweest ook.

7. All-in-prijzen

Sommige lowcostmaatschappijen bieden een goedkoop ticket aan tegen wat geen all-in prijs is. Een nette vliegtuigmaatschappij zoals de KLM biedt alleen all-in prijzen aan. Als je over het goedkope ticket van een lowcostmaatschappij nog luchthaventoeslag, belasting, reserveringkosten, overboekingskosten en wat al niet meer moet betalen dan is het kaartje ineens een stuk minder goedkoop.

Informatiebord vertrekhal Kuala Lumpur / Bron: Kentaro Iemoto from Tokyo, Japan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Informatiebord vertrekhal Kuala Lumpur / Bron: Kentaro Iemoto from Tokyo, Japan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

8. Geen FB miles

De KLM geeft op elke vlucht Flying Blue miles. Daarnaast krijg je extra FB-miles als je met een creditcard betaalt die gekoppeld is aan je FB-nummer. Op deze manier spaar je FB-miles die je kan omzetten in een goedkope vlucht met bijbetaling of een upgrading naar de business.

9. Geen business class

Lowcostmaatschappijen hebben vaak niet eens een business class. In de business class wordt vliegen ineens eeen genot. Al voor je het vliegtuig instapt kun je gebruik maken van een luxueuze businesslounge die voor veel mensen altijd een onbereikbaar walhalla zal zijn vol gratis culinaire hoogstandjes, vers bereide drankjes en fantastische fauteuils. Je krijgt standaard champagne aangeboden als je het vliegtuig instapt, dus nog voor de deuren dicht zijn. Je kunt daarnaast kiezen verse een jus d´orange of water tijdens het instappen. Daarna wordt je de hele vlucht lang in de watten gelegd. Je komt nooit hongerig uit de business class. Je hebt de beschikking over films die pas net in première zijn gegaan, kunt luisteren naar oneindig veel muziek in diverse genres en eventueel zelfs gamen met andere reizigers. Je kunt ook gewoon je stoel in een bed omtoveren zodat je de reis slapend doorbrengt.

10. Slechte doorverbindingen bij vertraging

Als je op internet allerlei goedkope vluchten boekt om zodoende op de plek van bestemming te komen kun je wel eens raar op je neus kijken in het geval van vertraging. Grote vliegtuigmaatschappijen hebben vele samenwerkingsverbanden met andere maatschappijen wat inhoudt dat men verplicht is iemand die vertraging heeft met de eerstvolgende vlucht te laten mee vliegen. Bij lowcostmaatschappijen ontbreekt deze verplichting doordat ze zelden samenwerkingsverbanden aangaan. Daardoor kan het voorkomen dat een vertraging bekent dat je een dag later moet vliegen, als er dan een vliegtuig gaat. In dat geval zit je op het vliegtuig te wachten en is of het begin of je eind van de vakantie finaal verknald.
© 2013 - 2024 Tom008, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Schadevergoeding bij vluchtvertraging of geannuleerde vluchtSchadevergoeding bij vluchtvertraging of geannuleerde vluchtBij vluchtvertraging of een geannuleerde vlucht heb je in een aantal gevallen recht op schadevergoeding. Dit is wettelij…
Hoeveel bagage mag ik meenemen op reis?Op reis gaan doen de meeste mensen met plezier, u wilt dan ook niet voor onverwachte verrassingen op het vliegveld komen…
Flying blue - Het airmiles spaarprogramma van KLMBijna alle vliegmaatschappijen hebben wel een frequent flyer program. Een spaarprogramma waarmee je airmiles kunt sparen…
Marketing Boedapest richt zich op doelgroepenMarketing Boedapest richt zich op doelgroepenVliegtuigmaatschappij Malèv en het Budapest Tourist-Office hebben de handen ineengeslagen. Onder de noemer ‘winterinvita…

Waddeneiland Ameland – Paarden EilandWaddeneiland Ameland – Paarden EilandOp Ameland zie je heel veel paarden. Ze worden hier en daar nog gebruikt voor het boerenwerk en de andere paarden zijn o…
Vlaggen van de wereld: AziëSporters worden gehuldigd met het volkslied en het hijsen van de nationale vlag. Bij internationale conferenties wappere…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • http://lowcostaccidents.wordpress.com/
  • http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/762984/2006/07/19/Weer-ongeluk-met-toestel-van-Onur-Air.dhtml?utm_source=scherm1&utm_medium=button&utm_campaign=Cookiecheck
  • http://www.vliegveldinfo.nl/index.php/low-cost-airlines
  • http://www.larsboom.com/reizen-en-vrije-tijd/de-voordelen-en-nadelen-van-lowcost-airlines
  • http://www.schipholtickets.nl/faq/lijndienst-lowcost/lijndienstvlucht-lowcostvlucht
  • http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2010/10/Vliegtuig-schiet-van-de-baan-op-Schiphol-ELSEVIER277490W/
  • http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/do-lowcost-airlines-cut-corners-on-safety-as-well-as-sandwiches-606489.html
  • Afbeelding bron 1: Kentaro Iemoto from Tokyo, Japan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
Tom008 (1.183 artikelen)
Laatste update: 04-09-2023
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 9
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.