InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Soorten zomerkampen voor kinderen

Soorten zomerkampen voor kinderen

Veel ouders kunnen in de zomer niet op vakantie. Vanwege werk, andere verplichtingen of financiën hebben zij niet de mogelijkheid om op vakantie te gaan. Ook kan het voorkomen dat ouders niet op vakantie willen. Omdat dit voor kinderen vaak zeer teleurstellend is, zijn er zomerkampen waar kinderen toch de tijd van hun leven kunnen hebben. Deze kampen zijn er in alle soorten en maten, van avonturenkamp tot kampen om het zelfvertrouwen van kinderen te vergroten. Hieronder staat een overzicht van veelvoorkomende soorten kampen, er bestaan echter nog genoeg andere specifieke kampen.

Avonturenkampen

Qua soort kamp zijn avonturenkampen het meeste aangeboden. Op deze kampen zijn de kinderen zeer actief bezig in de buitenlucht. Deze kampen worden meestal bezocht door kinderen die avontuurlijk, sportief en stoer ingesteld zijn en absoluut niet bang zijn om vies te worden of in een tent te slapen. Voorbeelden van activiteiten die gedaan worden zijn: abseilen, stormbaan lopen, mountainbiken, kano varen, bosspellen, kampvuur maken en alle activiteiten die bij survivallen horen.

Sportkampen

Andere veelvoorkomende kampen zijn sportkampen. Deze kampen kunnen specifiek zijn voor één sport, zoals voetbalkampen, hockeykampen of zeilkampen, maar het kan ook voorkomen dat ze meerdere sporten combineren. Van gecombineerde sportkampen bestaan er enorm veel variaties. Zo zijn er bijvoorbeeld kampen gericht op meerdere watersporten of kampen gericht op teamsporten. Er bestaan zoveel van deze kampen dat er vrijwel voor ieder kind een geschikt kamp tussen zit.

Hobbykampen

Naast kampen specifiek voor bepaalde sporten bestaan er natuurlijk ook kampen specifiek voor bepaalde hobby’s. Te denken valt aan toneel en musicalkampen, computerkampen en modekampen. Ook hiervan bestaan natuurlijk ontzettend veel verschillende variaties. Ook dierenkampen zijn bij veel kinderen zeer geliefd.

Speciale kampen

Speciale kampen zijn gericht op kinderen met speciale behoeften. Zo zijn er veel verschillende kampen voor kinderen met bepaalde ziektebeelden. Hierbij tracht men de kinderen beter om te laten gaan met het ziektebeeld. Gedacht kan worden aan kampen speciaal voor kinderen met autistisch spectrum, ADHD of verstandelijke beperkingen. Ook voor andere aandoeningen zoals lichamelijke beperkingen of overgewicht zijn er speciale kampen ontwikkeld. Laatstgenoemde, kampen voor kinderen met overgewicht zijn in Nederland schaars. In Amerika zijn deze kampen echter veelvoorkomend. Naast al deze kampen zijn er ook kampen gericht op gedragskenmerken van kinderen. Zo bestaan er kampen waarbij weerbaarheidstrainingen gegeven worden aan kinderen die veel gepest worden of die zeer schuchter zijn. Op zulke kampen wordt er veel aandacht geschonken aan het zelfvertrouwen van het kind.

Buitenland kampen

Voor kinderen die zeer avontuurlijk ingesteld zijn, bestaan er vele soorten buitenland kampen. De intensiteit van begeleiding varieert per kamp zodat men kan kiezen waar hij of zij behoefte aan heeft. De activiteiten in het buitenland kunnen lijken op de soorten kampen die hierboven besproken zijn, maar daarnaast bestaan er kampen met activiteiten gericht op het ontdekken van een cultuur of op het leren van een taal.

Er bestaat dus een ruime keuze uit kampen. Ieder kind heeft andere interesses en wensen, dus ga op zoek naar het kamp wat het beste bij het kind past.
© 2012 - 2017 Cvl1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Soorten zomerkampen voor kinderen"

Infoteur: Cvl1
Gepubliceerd: 18-12-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!