InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Naakt recreëren op Ameland

Naakt recreëren op Ameland

Naakt recreëren op Ameland Zwemmen en op het strand liggen is een heerlijke bezigheid. Er zijn maar een paar dingen die nog lekkerder zijn en een ervan is naakt recreëren op het strand en naakt zwemmen. In het land zijn diverse locaties waar dat kan en mag. Op Ameland kan het ook al zitten er aan het recreëren zonder kleren wat haken en ogen.

Naaktstrand

Doorgaans lopen we weliswaar schaars gekleed op het strand, als de temperatuur het toelaat, maar dragen we net nog een stukje textiel dat onze edele delen aan het oog onttrekt. Heel veel mensen recreëren juist het liefst zonder de minuscule kledij. Zij zoeken de naaktstranden op om de pubes bloot op het handdoekje te leggen.

Strandovergangen

Niet te dicht bij strandovergangen wordt veelvuldig naakt gelegen, maar het mag niet overal en het wordt niet overal gewaardeerd.

Wetboek

Naakt lopen mag alleen op daarvoor aangewezen plekken. Wie elders naakt loopt, kan een boete aan zijn broek krijgen.
Artikel 430a van het Wetboek van Strafrecht schrijft daarover het volgende:
“Hij die zich buiten een door de gemeenteraad als geschikt voor ongeklede openbare recreatie aangewezen plaats, ongekleed bevindt op of aan een voor het openbaar verkeer bestemde plaats, die voor ongeklede recreatie niet geschikt is, wordt gestraft met een geldboete van de eerste categorie."

Ongekleed

Dit artikel is uitvoerig behandeld in de Tweede Kamer en daaruit is in voortgekomen dat er niet alleen op plaatsen die een gemeente geschikt acht naakt gezonnebaad mag worden, maar dat op alle plaatsen die openbaar zijn en die geschikt zijn voor naaktrecreatie ongekleed mag worden verpoosd. Wat wel en geen geschikte plaats is wordt uiteindelijk door de rechter bepaald. Alleen als het voor iedereen duidelijk is dat een plaats ongeschikt is voor naaktrecreatie, blijft strafwaardigheid aan de orde.

Ameland

Ameland kent enkele gebieden waar het verboden is om zich naakt te bevinden. Daar waar het niet verboden is, mag je naakt recreëren en dus ook zwemmen.
Naakt is taboe op de volgende plekken:
  • tussen palen 1 en 4
  • tussen palen 7 en 9
  • tussen palen 11 en 18

Paal 18

Op Ameland is het strand ter hoogte van Paal 18 en oostelijker een geliefde plek voor naakt recreanten. In de volksmond is dit het officiële gebied voor de zwemmers zonder zwembroek. Het blote gebied concentreert zich rond paal 19.
Er zijn daar geen voorzieningen aanwezig. Twee kilometer westwaarts ligt het Strandhuys, het strandpaviljoen van badstrand Buren. Dat badstrand is een bewaakt strand.

Naturistische wandeling

Het oostelijke gebied is uitermate geschikt voor een naturistische wandeling. Het oostelijkste puntje, de Hon, ligt op ongeveer 9 kilometer afstand. De blootlopers kunnen dan wel tractors met wagens van Hon- en Oerd-excursies tegenkomen.

Paal 9 en 11

Dit deel van het strand, Ameland midden, is geschikt voor naaktrecreatie, maar het wordt minder gebruikt dan het gebied bij paal 18. De Buren van Nes, bij strandopgang Nes, is het dichtstbijzijnde strandpaviljoen. Dat ligt vanaf paal 11 ongeveer twee kilometer oostwaarts.

Paal 4 en 7

Ten noorden van Hollum en Ballum is bij paal 4 en 7 een naaktrecreatie gebied. Bij paal 7 staat het Strandpaviljoen Ballum en daar ligt het Beleefstrand Ballum. Bij paal 4 zijn verder geen voorzieningen aanwezig. Beleefstrand Ballum is een bewaakt strand.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
NL Street Awards en Leukste winkelstraat van AmelandNL Street Awards en Leukste winkelstraat van AmelandLandelijk is een verkiezing uitgeroepen voor de Leukste Winkelstraat van het land. NLStreets Awards organiseert de verki…
Ballum – Dorp op Waddeneiland AmelandBallum – Dorp op Waddeneiland AmelandWaddeneiland Ameland heeft vier dorpen en een buurtschap. De dorpen zijn Hollum, Ballum, Nes en Buren en het buurtschap…
Vermaning in Ballum op Ameland - Doopsgezinde kerkVermaning in Ballum op Ameland - Doopsgezinde kerkHet dorp Ballum op Ameland heeft twee kerken, een hervormde en doopsgezinde, die ook wel Vermaning wordt genoemd. In 201…
Midzomerfeest in het dorp Buren op AmelandMidzomerfeest in het dorp Buren op AmelandIn het midden van de zomer vindt in Buren op Ameland het Midzomerfeest plaats. Dorpsbelang Buren is de organisator van d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Perenvueau Ameland
  • Naaktstrandje.nl
  • Wetboek van Strafrecht
  • Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Naakt recreëren op Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 29-07-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Strand
Schrijf mee!