InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Zandkastelen op het strand

Zandkastelen op het strand

Zandkastelen op het strand Het strand is bij uitstek geschikt voor het maken van zandkastelen. Er is ruimte en zand in overvloed. In de zomer worden er op het strand van de Waddeneilanden dagelijks vele zandkastelen gebouwd. Je ziet er geen grote zandsculpturen en dat is niet voor niets, want het Noordzeestrandzand van Nederland is mooi en fijn, maar minder geschikt voor grote sculpturen. Een krokodil, zeemeermin of een zandkasteel, dat lukt wel.

Het zandkastelen strand van Ameland

Zandkasteel in Ballum - Foto in het boek Ballum 25 jaar Ambachtelijke dag / Bron: Ameland Pers UitgeverijZandkasteel in Ballum - Foto in het boek Ballum 25 jaar Ambachtelijke dag / Bron: Ameland Pers Uitgeverij

Zandkastelen in het dorp

Het strand is bij tijd en wijle bezaaid met zandkastelen. Kuilen met torens en monsters met grote bekken. Soms verhuizen de zandkastelen naar het dorp. De Cultureel Ambachtelijke Dag in Ballum had zandkastelenbouwers uitgenodigd om tijdens de Ambachtelijke Dag middenin het dorp een zandkasteel te maken. Op de brink in Ballum werd zand gestort en de bouwers gingen aan het werk. Ze maakten het slot van de Cammingha’s.

Zandkasteel

Je hebt zandkastelen en zandsculpuren. Zandkastelen maken is kinderspel waar ook volwassenen zich uren mee kunnen vermaken. Met een zandtoren en een slotgracht wacht de bouwer in de buurt van de waterkant op het opkomende water. Met de vloed stroomt ook
Zandkasteel op het strand van Ameland / Bron: Persbureau AmelandZandkasteel op het strand van Ameland / Bron: Persbureau Ameland
de slotgracht vol. Bij nog hoger water verdwijnt het zandbouwwerk langzaam in de golven. Heel anders is dit met de zandsculpturen.

Zandsculptuur

Een zandsculptuur wordt op een plaats gebouwd waar de zee geen vat op het bouwwerk kan krijgen. Professionele sculptures worden voorafgegaan door schetsen en vaak door een team bouwers gemaakt.

Zand

Het zand op de stranden langs de Nederlandse kust en op het strand Ameland is zeer geschikt om zandkastelen mee te bouwen. Je kunt er mooie figuren mee maken en spannende bouwwerken, maar het is minder geschikt voor hoge zandkastelen met fijne detaillering, omdat de zandkorrels rond zijn geworden van het schuren tegen elkaar in het water. Ronde korrels plakken niet zo goed aan elkaar. Voor grote zandsculptures is strandzand niet geschikt.

Rivierzand

De samenstelling van het zand en de grootte van de zandkorrel bepalen mede hoe gedetailleerd de zandsculpture gemaakt kan worden. Professionals zweren bij zand dat gewonnen is uit de bedding van de Maas en de Waal. Dat zand heeft de structuur van dobbelsteentjes: de korrels passen goed in en op elkaar. Voor de echt grote bouwwerken wordt dat zand eerst gezeefd en gewassen en wordt het slib verwijderd. Dit bewerkte zand wordt Beeldenzand genoemd. Met dit zand kunnen huizenhoge beelden gemaakt worden die gedetailleerd kunnen worden uitgewerkt.

Bekisting

Voor heel grote beelden wordt een bekisting gebruikt waar machines het zand in storten. In de bekisting wordt het zand aangestampt en pas als dat klaar is wordt de bekisting verwijderd. Dit aanstampen wordt compacten genoemd.
Het resultaat is een blok zand.

Blok

Een zandkasteel begint als een blok zand. Dat blok ontstaat door steeds zand met water toe te voegen aan een bult zand. Het water perst uit het zand en de bult wordt steeds hoger en steviger. Het bouwen van dit blok zand is een secuur karwei, want zonder stevig blok kan er geen stevig beeld gemaakt worden. Uit het blok zand wordt de vorm gesneden. Het snijden gebeurt van boven naar beneden. Tijdens het werk spuiten de zandsculptuurbouwers, de carvers, het zand vochtig met een plantenspuit.
Als het beeld eenmaal klaar is uitdrogen geen probleem.

Regen

Een gewone regenbui brengt geen schade aan het zandbeeld aan. Het zand neemt het water op en als het droog wordt verdampt het water weer. Alleen bij zware slagregens en hagelbuien wordt er schade toegebracht aan het beeld.

Wind

Bij de grote zandsculptures wordt het eindresultaat ingespoten met een soort lijm dat het zandbeeld moet beschermen tegen de wind. Een zandbeeld is niet gemaakt voor de eeuwigheid. Een goed gebouwd beeld kan een storm van windkracht 7 verdragen, maar het beeld slijt door voordurende invloed van de wind, of door het werk van de vogels en soms zijn het mensen die het zandbeeld vernielen.

Gereedschap

Bron: MrsBrown / PixabayBron: MrsBrown / Pixabay
  • kraan
  • shovel
  • verschillende vormen bekisting van hout zonder bodem
  • mal van plastic
  • emmer
  • schep
  • tools (metseltroffels en stucspanen)
  • fooitjes (spatels en paletmessen)
  • keukenmesje
  • kwasten
  • rietjes

Zandacademie

Nederland heeft sinds 1991 een Zandacademie, de World Sand Sculpting Academy in Den Haag. Daar worden mensen opgeleid tot zandsculptuurbouwer en de academie zendt bouwers uit voor projecten.
In Kijkduin heeft de Zandacademie een Sand Gallery.

Kampioenschappen en festivals

  • Bredene (België) - zandkastelen kampioenschappen
  • Zandvoort - Nederlandse of Europese kampioenschappen
  • Garderen - jaarlijks zandsculpturenfestijn
  • Scheveningen - International Sand Sculpture Festival

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Heren van Ameland en Christa Van CamminghaHeren van Ameland en Christa Van CamminghaDe Van Cammingha’s waren ooit Vrij- en Erfheren van Ameland, zoals Koningin Beatrix Vrij- en Erfvrouwe van Ameland was e…
Ballum – Dorp op AmelandBallum – Dorp op AmelandAmeland heeft vier dorpen en een buurtschap. De dorpen zijn Hollum, Ballum, Nes en Buren en het buurtschap heet Kooiplaa…
Zandsculpturen: Van eeuwenoude ambacht tot hedendaagse kunstZandsculpturen: Van eeuwenoude ambacht tot hedendaagse kunstZandsculpturen zijn meters grote zandkastelen. Deze imposante kustwerken van zand worden gemaakt van speciaal rivierzand…
Veldrit Bredene 2011Op donderdag 29 december 2011 wordt de internationale veldrit van Bredene verreden. De officiële naam van deze wedstrijd…
Koningin Beatrix – Erf- en Vrijvrouwe van AmelandKoningin Beatrix – Erf- en Vrijvrouwe van AmelandKoningin Beatrix vierde op 31 januari 2013 haar 75e verjaardag. Sinds haar kroning in 1980 is zij Erf- en Vrijvrouwe van…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ivabalk / Pixabay
  • www.zandacademie.nl
  • www.sculpture-events.com
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Ameland Pers Uitgeverij
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 3: MrsBrown / Pixabay

Reageer op het artikel "Zandkastelen op het strand"

Infoteur: Sjaanfanameland
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Strand
Schrijf mee!