InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Blaastest Frankrijk

Blaastest Frankrijk

Blaastest Frankrijk Reist u in de vakantie naar Frankrijk? Pas op! Met ingang van 1 juli bent u verplicht een blaastest in de auto te hebben. De "Blaastest Frankrijk" heeft al voor veel commotie gezorgd. Drinkebroer of niet; de blaastest Frankrijk moet ieder automobilist bij zich hebben.

Blaastest Frankrijk

Sinds kort is bekend geworden dat iedere automobilist, dus ook de toerist, die zich na 1 juli 2012 op de Franse wegen waagt, in het bezit moet zijn van een blaastest. Kan hij die blaastest bij een politiecontrole niet tonen, dan hangt hem (haar) een bekeuring boven het hoofd. Met de maatregel om in elk voertuig een alcohol blaastest te verplichten, hoopt de Franse regering het aantal verkeersdoden omlaag te krijgen. Afgelopen jaar (2011) verloren 3970 mensen het leven bij verkeersongevallen in Frankrijk.

Alcohol blaastest in iedere auto

Toeristen worden van de nieuwe regel niet uitgesloten. Eveneens geldt die voor vrachtwagenchauffeurs. Voor iedere Europeaan zal het vanzelfsprekend zijn dat hij of zij bij een alcoholcontrole moet blazen. Het blaaspijpje zal dan overhandigd worden door de politieagent. In Frankrijk zal dat dus anders gaan worden. De regering doet dit niet uit zuinigheidsoverwegingen, maar hoopt dat men, bij het kopen van een blaastest zich zal realiseren welke gevaren er kleven aan alcoholgebruik in het verkeer.

Bekeuring

Kunt u de blaastest Frankrijk -om het zo nog maar even te blijven noemen- bij aanhouding niet laten zien, dan volgt er een bekeuring. De politie heeft wel toegezegd de eerste maanden nog niet tot verbaliseren over te gaan, maar het bij een waarschuwing te laten. Per 1 november 2012 zal echter wel overgegaan worden tot het geven van een bekeuring als de blaastest Frankrijk niet in de auto aanwezig is. De hoogte van de bekeuring bedraagt 11 euro.

Aanschaf van de blaastest Frankrijk

Iedere automobilist zal de alcohol blaastest zelf moeten aanschaffen. Dat kan bij benzinestations in Frankrijk. Ook kunt u ze al in Nederland, voor u op reis gaat, kopen. De meeste drogisterijen zijn al overgegaan tot de verkoop ervan. Natuurlijk is de blaastest ook online te bestellen. De prijzen variëren van twee tot vier euro per stuk. Meerder tests tegelijk, in een verzamelverpakking, zijn natuurlijk voordeliger.

Hoeveel blaastests moet u hebben?

We zouden kunnen stellen: één per controle. Maar stel nu eens dat u op weg naar de Franse zuidkust onderweg vier keer wordt aangehouden? En u hebt al die keren moeten blazen! Dan gaat u bij de eventuele vijfde controle voor de bijl. Zo wordt het een duur grapje om in Frankrijk op de weg te zitten. De toltarieven liegen er ook niet om. De prijsvechters bij de luchtvaartmaatschappijen "vliegen" er wel bij!

Hoe en wat van een blaastest

De blaastest bestaat uit de volgende onderdelen:
  1. een blaaspijpje (test)
  2. een mondstukje
  3. een plastic zak (ballon)
Het mondstukje wordt voor het blazen op het pijpje, de eigenlijke test, geplaatst. Mondstukje + blaaspijpje worden tezamen in de plastic zak geschoven. Omdat de plastic zak met adem gevuld wordt, is deze test betrouwbaarder dan wanneer alleen van een blaaspijpje gebruik gemaakt wordt.
Deze test wordt internationaal veel gebruikt en is als zeer betrouwbaar beoordeeld. De totale tijd voor de gehele test is ongeveer twee minuten.
De test moet voldoen aan de Franse NF norm. Of men het in Frankrijk zal accepteren als er anderssoortig genormeerde tests getoond worden door toeristen, is niet bekend.

Nog meer veranderde verkeersmaatregelen

Sinds 5 januari 2012 mag u in Frankrijk geen radarverklikkers aan hebben staan. Een navigatiesysteem met een radardetector is niet verboden, maar de verklikker mag niet geactiveerd zijn. Als dat wel zo is, riskeert u een boete van 1500 euro.
Niet handsfree bellen kost u 135 euro.
Als de autobestuurder een film zit te kijken (?!) bedraagt het boetebedrag 1500 euro.
Ook worden er op de Franse autosnelwegen de komende tijd 400 nieuwe radarcontroleposten geplaatst. Er zal niet meer aangegeven worden, zoals tot nu toe te doen gebruikelijk, dat er gecontroleerd wordt. Ook politieauto's die niet als zodanig te herkennen zijn, zullen snelheidcontroles gaan uitvoeren.
Met al deze maatregelen hoopt de Franse regering de veiligheid te vergroten en zo het aantal verkeersdoden te verminderen.

Op forum gelezen...

"Nog even en we moeten de Franse politie ook onze eigen handboeien kunnen laten zien, voor het geval we gearresteerd zouden worden"

Vakantiebestemmingen in Frankrijk

Voor het geval u naar Frankrijk wil en nog niet weet waar naar toe, klikt u dan eens op de volgende links:

Zuid-Frankrijk
Normandië en Bretagne
Gérardmer en omgeving, vakantie in Frankrijk
© 2012 - 2014 Bvell, gepubliceerd in Buitenland (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De verplichte alcoholtest voor in de auto in FrankrijkDe verplichte alcoholtest voor in de auto in FrankrijkWie met de auto naar Frankrijk gaat, moet vanaf 1 juli 2012 een alcoholtest in zijn/haar auto hebben liggen. Vanaf die d…
Het alcoholslot. Hoe werkt het?Het alcoholslot. Hoe werkt het?Een aantal jaar geleden was er al sprake van het feit dat het alcoholslot zou worden ingevoerd. Inmiddels is het dan ook…
Een blaastest die borstkanker op kan sporenEen blaastest die borstkanker op kan sporenIn Nederland krijgen jaarlijks ongeveer 13.500 mensen de diagnose borstkanker. Door de vergrijzing zal dit getal de kome…
West-Europa, FrankrijkFrankrijk is een populair vakantieland onder de Nederlanders. In de vakantie gaan we massaal met de caravan naar Frankri…
Zeslandentoernooi Rugby 2008Tussen 2 februari en 15 maart zal het Zeslandentoernooi Rugby Union 2008 worden gehouden. Titelverdediger is Frankrijk.…
Bronnen en referenties
  • Waarmaarraar. 10-05-2012
  • De Burgh nieuws

Reageer op het artikel "Blaastest Frankrijk"

Reacties

Wvd, 29-06-2012 13:27 #4
Ik overweeg een blaastest te kopen op www.blaastest.nl - zijn deze ook geschikt of moet ik er eentje van de ANWB hebben?

Pen, 19-06-2012 18:16 #3
Men hoopt dat de kopers van de blaastests na zullen denken over alcoholgebruik in het verkeer?
Als ze dat niet doen als ze alcohol kopen, dan heeft de blaastest ook niet veel nut meer!

S. de Jong, 15-06-2012 12:55 #2
Ik heb een elektrische blaastest. Is deze ook goed in Frankrijk?

Marco Roosendaal, 30-05-2012 16:31 #1
Op de vraag "Hoeveel blaastests moet je hebben?" zou ik willen reageren met:
Gooi een gebruikte blaastest niet weg. Laat eventueel een bewijs van controle overhandigen. Datzelfde gold vroeger in Nederland voor het aantal reservelampen wat je aan boord moest hebben. In de wet stond 2. Maar dat gaf problemen als er een kapotte lamp vervangen was. Dan had je er nog maar 1. Nu is de wet aangepast naar "Er moet tenminste 1 reservelamp zijn" p.v. Marco

Infoteur: Bvell
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 4
Schrijf mee!