InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Tips voor zonbestemmingen in de winter

Tips voor zonbestemmingen in de winter

Tips voor zonbestemmingen in de winter De zomervakantie van 2011 in eigen land is voor veel mensen in het water gevallen. Dat de winterzon lonkt is dan ook niet zo vreemd. Maar waar kun je het beste heen als in Nederland Koning Winter regeert? Zestien korte tips voor vakanties op zonbestemmingen wereldwijd met niet alleen aandacht voor de klimatologische omstandigheden ter plaatse, maar ook informatie over visa, paspoorten, zeden en gewoonten en eventuele dreigingen.

Plus- en minpunten zonbestemmingen

Als het bij ons wintert, is het aan de andere kant van de aardbol volop zomer. Veel landen in Afrika, Azië, het Midden-Oosten en het Caribisch gebied kennen nauwelijks verschil tussen zomer en winter. Qua temperatuur is het er het hele jaar door aangenaam tot (erg) warm en het verschil in seizoenen uit zich in droge perioden, regentijden en maanden met kans op tropische stormen en orkanen.

De periode van november tot en met maart is een prima reistijd voor verre bestemmingen. Minpunten zijn dat je naar deze exotische oorden lang in het vliegtuig zit en flink in de buidel moet tasten. Bestemmingen op zo'n vier tot zeven uur vliegen vanaf Nederland zijn een goed(koper) alternatief. In het voor- en naseizoen hoef je helemaal niet zo ver weg. Met een beetje geluk is het dan rondom de Middellandse Zee ook heerlijk weer.

Verschillen per (ei)land

Grote landen als Mexico, Thailand en Zuid-Afrika hebben diverse landschappen, elk met een eigen klimaat. In de berggebieden is het vaak bewolkter, natter en kouder dan aan de kust. Hoe het vakantieweer is hangt samen met de plaats waar je in een land heengaat. Zo is de zuidkust van Grand Canaria en Tenerife een stuk zonniger en warmer dan het noorden. De bewolking blijft hangen voor en rond de hoge bergen midden op deze eilanden en de regen valt vooral op de noordflanken. Op Kreta is de noordkust juist het droogst.

Zestien zonbestemmingen wereldwijd

  1. Bali: ideaal voor een relaxte vakantie met een vleugje cultuur, tempels en veel bountystranden; er is een kleine kans op natuurrampen zoals overstromingen, aardbevingen en vulkanische uitbarstingen.
  2. Canarische eilanden: prima voor een strand- of wandelvakantie in het verrassend mooie binnenland; aan de noordkust van Grand Canaria, Tenerife, Gomera en El Hierro is de kans op bewolking en neerslag groter dan in het zuiden.
  3. Cuba: een combinatie van van zon, cultuur en couleur locale (karakteristiek voor een bepaalde regio), veel Latino-sfeer, oude Amerikaanse bolides en zang en dans op straat; het orkaanseizoen is van juni tot november; je kunt niet pinnen met Nederlandse bankpassen; neem contante euro's mee en wissel die op het vliegveld of bij een bank om in de voor buitenlanders bestemde pesos convertibles; een visum is verplicht en het paspoort moet nog twee maanden geldig zijn.
  4. Curaçao: goed voor een tropische strandvakantie met snorkelen en duiken in de kleurrijke onderwaterwereld; er zijn voldoende geldautomaten en creditcards worden bijna overal geaccepteerd.
  5. Dominicaanse Republiek: ideaal voor een verblijf in een luxe hotelcomplex aan een wit palmenstrand; van juni tot oktober is er kans op orkanen; voor uitstapjes ben je aangewezen op georganiseerde excursies; wees
    buiten het hotel alert op criminaliteit; het paspoort moet bij vertrek nog zes maanden geldig zijn.
  6. Dubai: uitstekende bestemming voor een luxe vakantie dankzij vijfsterrenhotels, gigantische shoppingmalls en veel rijkdom (zie afbeelding rechts); het hele jaar door zonzeker; pas buiten het hotel je kleding aan; alcohol is alleen legaal in hotels en clubs; tijdens de ramadan zijn de meeste restaurants overdag gesloten; het paspoort moet na verblijf nog zes maanden geldig zijn.
  7. Egypte/Hurghada: Prima locatie voor een duik-, snorkel- en strandvakantie; zon gegarandeerd; unieke tempels en graven uit de oudheid zijn op een (lange) dagtocht bereikbaar; draag buiten het hotelcomplex gepaste kleding en wees voorzichtig met eten in restaurantjes; het ministerie van Buitenlands Zaken adviseert waakzaam te zijn in verband met mogelijke protesten en onlusten; een visum is noodzakelijk en het paspoort moet na verblijf nog twee maanden geldig zijn.
  8. Florida: ideaal voor een strandvakantie in bijvoorbeeld Miami Beach en een bezoek aan de talrijke attractieparken; het orkaanseizoen loopt hier van juni tot november.
  9. Gambia: prima bestemming voor een zonvakantie en een eerste kennismaking met Afrika; Gambia heeft mooie stranden en een rijke flora en fauna; buiten de hotels word je regelmatig aangeklampt door de lokale bevolking; het paspoort moet bij vertrek nog zes maanden geldig zijn.
  10. India/Goa: ideaal voor een strandvakantie met een snufje Indiase cultuur; het moessonseizoen loopt van juni tot september; pas op voor kleine criminaliteit; let op met zwemmen in zee: voor sommige delen van de kust van Goa zijn sterke stromingen; een visum is verplicht en het paspoort moet nog zes maanden geldig zijn; voor India geldt een verhoogd terrorismedreiging.
  11. Kaapverdië: prima voor een zonvakantie met veel couleur locale en Afrikaanse sfeer; het klimaat is er milder dan op het Afrikaanse vasteland; een visum is vereist en bij aankomst te koop.
  12. Maleisië: uitstekend voor een combinatie van een strand- en natuurvakantie; het paspoort moet bij vertrek uit Maleisië nog zes maanden geldig zijn.
  13. Marokko: ideaal voor een trip naar de Koningssteden of een strandvakantie in Agadir; aan de kust bij Essaouira is er een vrijwel constante stevige wind uit het noordwesten; check de veiligheidsprocedure van het hotel.
  14. Mexico: goed voor een strand- en cultuurvakantie, snorkelen en duiken; de imposante Maya-tempels in het binnenland zijn vanaf de kustplaatsen via een dagtocht bereikbaar; het orkaanseizoen is van juni tot november en kan zowel de Pacifische kust als de Atlantische kust treffen; er is veel criminaliteit in Mexico.
  15. Thailand/Phuket: ideaal voor een tropische strandvakantie en jungletochten door het gevarieerde achterland; tijdens de moesson kan in zee zwemmen gevaarlijk zijn; hevige regenval kan overstromingenn veroorzaken.
  16. Zuid-Afrika: optimale bestemming voor een safari in de prachtige wildparken; bezoek ook de uitgestrekte wijnlandgoederen en Kaapstad; van november tot maart is Kaapstad het warmst en droogst; in de townships van de grote steden is veel criminaliteit; het paspoort moet tot 30 dagen na het verblijf geldig zijn.

Zonbestemmingen rond de Middellandse Zee in voor- en najaar

Als winterzonbestemmingen zijn de streken en eilanden in Zuid-Europa niet echt geschikt, al kun je natuurlijk geluk hebben. In voor- en najaar is het rond de Middellandse Zee meestal heerlijk lente- of nazomerweer en lekker rustig. Ideaal voor een actieve of culturele vakantie en als het meezit zelfs een echte zonvakantie. In mei en oktober stijgt het kwik overal boven de 20°C, tot 26°C in Tunesië. Madeira blijft in mei wat achter met 18°C. In april bieden Cyprus, Kreta en Tunesië de beste garantie op zon. De berggebieden op Mallorca zijn aanzienlijk koeler, natter en bewolkter dan de rest van het eiland. Door de bescherming van de Sierra Nevada is Nerja in Andalusië qua klimaat een topplek in Europa. Op Kreta en Malta kan er plotseling een woestijnwind opsteken waardoor het ineens bloedheet wordt, zelfs in het voor- en najaar.
© 2012 - 2014 Staal, gepubliceerd in Buitenland (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Armani Hotel in Burj DubaiArmani Hotel in Burj DubaiHet eerste Armani Hotel zal zich in het Burj Dubai bevinden. Giorgi Armani, een Italiaanse modeontwerper zal de gastkame…
Goedkoop vliegen naar DubaiGoedkope vluchten naar Dubai? Inderdaad, die bestaan. Het fenomeen 'low budget vliegen' is er om nooit meer te verdwijne…
Ideale reistijden per landIdeale reistijden per landElk land kent seizoenen, en dus is niet elke tijd van het jaar geschikt om op vakantie te gaan. Vooral het regenseizoen…
Thailand als vakantielandThailand als vakantielandEen vakantiebestemming welke de laatste jaren in populariteit is toegenomen, is ongetwijfeld Thailand. Het aantal reizen…
Biografie: Cara DillonBiografie: Cara DillonIn haar thuisland is deze muzikante al uitgegroeid tot een zeer geliefde artieste. Met haar bijzondere stem blaast zij t…
Bronnen en referenties
  • www.klimaatinfo.nl (klimaatinformatie wereldwijd)
  • www.zonkalender.nl (informatie over beste reistijd voor iedere zonbestemming)
  • www.zonbestemmingen.nl
  • www.landenportal.nl/vakantie/winterzon.htm

Reageer op het artikel "Tips voor zonbestemmingen in de winter"

Infoteur: Staal
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!