InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Toerisme Israël: Boven Galilea – omgeving Karmiel en Meron

Toerisme Israël: Boven Galilea – omgeving Karmiel en Meron

Belangrijke toeristische trekpleisters in Boven Galilea. We besteden o.a. aandacht aan het Meron Natuurreservaat (met o.a. het graf van Rabbijn Simeon bar Yochai – auteur van de Kabbalistisch Zohar) en de nieuwe stad Karmiel. Deze dient als industrieel en dienstencentrum voor de hele omgeving. Andere toeristische plekken zijn: Gan Le'oemi Kfar Bar'am, Me'arat Pe'er, Mitspe Hayamim en Horvot Yodfat.

belangrijke wegen rondom Karmiel en Meron

hoofdwegen

  • weg 89
  • weg 85
  • weg 65
  • weg 77

regionale wegen

  • weg 899
  • weg 886
  • weg 864
  • weg 804
  • weg 806
  • weg 805
  • weg 784
  • weg 854

Gan Le'oemi Kfar Bar'am

lokatie: Vanaf weg 899, ten noorden van Tzomet Hiram
beschrijving: Dit betreft de resten van een oude Joodse gemeenschap binnen de grenzen van het verlaten Arabische dorpje Bar'am. Tussen de huizen staat de best bewaarde ruïne van een oude synagoge. Ook ligt hier het graf van Koningin Esther. Joden kwamen hier bijeen om tijdens het Poeriem feest uit de rol van Esther (Megillat Esther) te lezen.

Me'arat Pe'er

lokatie: Vanaf Tzomet Hiram, op het kruispunt van de wegen 899 en 89.
omschrijving: Een klein natuurreservaat met een zinken gat (6-8 meter diameter), omringd door een klein bos van oude bomen en zeldzame planten. Overigens ligt hier vlakbij kibboets Sasa dat in 1949 werd opgericht. Deze ligt op een top van 859 meter boven de zeespiegel en is daarmee de hoogst liggende landbouwnederzetting van Israël.

Har Meron – natuurreservaat – hoogste berg in Israël

lokatie: Vanaf weg 89, ten zuiden van Tzomet Hiram.
omschrijving: Dit is de hoogste berg van Israël (1208 meter boven zeeniveau) in een groot natuurreservaat met karst activiteit, bos en dikke flora met veel dieren. Hier bevindt zich het beroemde graf van Rabbijn Simeon bar Yochai dat de plek is van feesten tijdens Lag Ba'Omer.

Meron staat bekend om zijn bedevaarten. In het centrale gebouw in Meron ligt het graf van Rabbijn Simeon bar Yochai (links) en het graf van zijn zoon Ela'azar (in het midden). Een gedeelte van het graf van Bar Yochai steekt uit in een aangrenzende gebedskamer. Op een houten plank er boven liggen verzoeken aan de heilige Rabbijn om hulp, bijstand en bemiddeling bij God. Rabbijn Simeon leefde in de tweede eeuw van het begin van de gewone jaartelling. Hij streed tegen de Romeinen maar moest samen met zijn zoon Ele'azar vluchten. Hij schuilde in een grot. Hier schreef hij de Zohar, het grote Kabbalistische boek. Aan beide zijden van de grote koepel op het binnenhof, die de top van het graf vormt, staan twee pilaren met een stenen bak. Hierin worden de beroemde Lag Ba'Omer vuren ontstoken. Duizenden mensen uit heel het land gaan naar Meron om Lag Ba'Omer te vieren. Zij hebben zich daarvoor in Safed verzameld en gaan in grote optocht met de Tora die met vlaggen bedekt is, al zingend en dansend door de nauwe straten van Safed. Daarna rijdt men naar Meron waar men bij het graf van Rabbijn Simeon gaat zingen en bidden. De hele nacht blijven de aanwezigen er en drenken hun kleding in olie. De volgende ochtend gooien kleine kinderen hun eerste afgesneden haar in het vuur als offer (als variatie op Deuteronomium 18:3-4: ”Men zal de priester geven de eerste wol van uw schapen”). Ook andere heilige plaatsen en graven in Meron en omgeving worden bezocht.

Een tocht door Meron leidt naar de oude synagoge, het graf van Jochanan Hassandlar, de grot van Hillel, Shammai's monument, en de Troon van de Messias (Kise Hamasiach – hier zal de Messias op de rots zitten en de profeet Elia de trompet blazen om de verlossing van Israël aan te kondigen).

  • In het boek 'Israël – een moderne gids door het land van de Bijbel' van Zev Vilnay kunt u overigens prachtige anekdotes vinden over de Rabbijnen Simeon, Hillel en Shammai.

In het natuurreservaat bevindt zich ook het dorpje Peki'in (oud en nieuw). Het oude Peki'in is een Druzendorpje waar ook altijd Joden gewoond hebben tijdens de Diaspora. Hier staat ook nog een synagoge. In het centrum van het dorp ligt een bron waar bewoners water putten. Vlak hierbij ligt de grot van Rabbijn Simeon bar Yochai waar hij samen met zijn zoon school en de Zohar schreef.

Mitspe Hayamim

lokatie: vanaf weg 866 dichtbij moshav Amirim.
omschrijving: Een uitkijkpost waarbij u in het oosten het Meer van Galilea ziet liggen en in het westen de Middellandse Zee.

Karmiel

lokatie: Vanaf weg 85 tussen Tzomet Karmiel en Tzomet Rama.
omschrijving: Nieuwe moderne stad in 1964 opgericht dat dienst doet als industrieel en dienstencentrum voor de hele omgeving. Bij de ingang van de stad vindt u een beeldentuin. Karmiel betekent overigens “Mijn Wijngaard is van God.” Meer informatie over nieuwe steden in Israël kunt u hier en hier lezen.

Horvot Yodfat (Jotapa)

lokatie: Vanaf weg 784, voorbij de ingang van moshav Yodfat.
omschrijving: Ruïnes van de oude stad Jotbah dat gedurende de Tweede Tempel Periode bekend stond als Yodfat (Jotapata). Het was de plek waar de Zeloten uit Galilea tijdens de Grote Joodse Revolutie in opstand kwamen tegen de Romeinen. De Joodse geschiedschrijver Flavius Josephus gaf zich hier over aan de Romeinen. Aan de voet van de heuvel zijn resten van gebouwen, muren en grotten.

Meer informatie: Startpagina - Toerisme Israël.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Toerisme Israël: Joods religieuze plaatsenIsraël kent 4 heilige Joodse steden: Jeruzalem, Hebron, Safed en Tiberias. Elk op hun eigen wijze zijn ze heilig voor Jo…
Toerisme Israël: Montfort, Ma'alot, Nazareth, e.oBelangrijke toeristische attracties in Galilea in de buurt van het Kruisvaarders kasteel Montfort, Ma'alot-Tarshiha (Joo…
Water in Israël: vechten om elke druppel waterWater in Israël: vechten om elke druppel waterIsraël bevindt zich aan de rand van de woestijn. Daardoor vormt het tekort aan water een belangrijk probleem voor Israël…
Israël-steden en streken 6: Galilea e.o. – cultuurlandschapIsraël-steden en streken 6: Galilea e.o. – cultuurlandschapNoord-Israël bestaat uit bergen en dalen. Het berggebied heet Galilea, de dalen zijn de Jordaanvallei, Harrodvallei, Jis…
Bronnen en referenties
  • Israel – Zev Vilnay
  • Israel touring atlas & easy guide – carta Jerusalem
  • Eigen bevindingen

Reageer op het artikel "Toerisme Israël: Boven Galilea – omgeving Karmiel en Meron"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-03-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!