InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Dalarna, must voor natuurliefhebber

Dalarna, must voor natuurliefhebber

Dalarna, must voor natuurliefhebber Dwalen in de wildernis? Bootje varen in volstrekte eenzaamheid? Beren zien in hun natuurlijke omgeving of oog in oog staan met een rendier? Pssst... liever niet verder vertellen, maar vooruit dan. Natuur op zijn best vind je in de bosrijke streek Dalarna, gelegen in het midden van Zweden. Een genadeloze leegte in ruige berggebieden, adembenemende meren langs doodstille wegen, klaterende watervallen en naaldbomen tot je er tureluurs van wordt. Natuurliefhebbers mogen Dalarna niet missen!

Frederiksberg (Zuid-Dalarna)

In Frederiksberg ligt het bekende vakantiepark Säfsen Resort, omgeven door een overweldigende natuur die de typisch Zweedse sfeer ademt. Het park is gelegen in een sterk heuvelachtig gebied, aan het Säfsjön-meer, temidden van dichte bossen en wel meer dan 175 heldere meren. Het meer is geschikt om te kanovaren of te zwemmen, en wil je niet meedoen, dan kun je zonnebaden op de grasweide van de nabijgelegen rotskust, of in de schaduw zitten onder een dennenboom. Mountainbikers zitten hier eveneens goed, want maar liefst 300 km mountainbike-routes liggen pal naast het park.

Meer bij Safsen Resort
Meer bij Safsen Resort
Säfsen Resort organiseert allerlei activiteiten, maar zelf het gebied ontdekken heeft natuurlijk ook wel wat. Zo zijn er uitdagende wandelroutes uitgezet - heuvel op, heuvel af -, waarbij enige sportieve achtergrond wel vereist is. Daarnaast kun je er vissen, paardrijden, minigolfen en nog veel meer. Voor een verrassend uitstapje naar een elandenpark waar (door Nederlanders!) rondleidingen worden gegeven:
Adres: Värmlands Älgar & Alpackor Park, Holeberg, 68050 Ekshärad, Zweden.

Orsa (Midden-Dalarna)

In het hart van Dalarna ligt een van de meest geliefde vakantiestreken van Zweden: het Siljangebied. Vakantiepark Orsa Grönklitt is bij Nederlanders het bekendst, en ligt op 500 meter hoogte ten noorden van de plaats Orsa. Het park is verdeeld in diverse delen die zeer ver uit elkaar liggen, en heeft een eigen, sereen meer en een visvijver. Het Siljanmeer en het meer van Orsa zijn in de omgeving de grote trekpleisters, maar daarnaast zijn er diverse populaire attracties. Zo is er het Orsa Berenpark, een voor Europa uniek park waar natuurlijk diverse soorten beren maar ook andere roofdieren te zien zijn. De beren zitten er echter niet in hokken zoals we in Nederland gewend zijn, maar in uitgestrekte domeinen vanwaar de bezoeker ze vanuit verschillende uitkijkpunten kan observeren.
Voor het uitstapje naar het berenpark:
Adres: Orsa Björnpark, Orsa Grönklitt, Orsa, Zweden.

Siljan meer
Siljan meer
Siljanmeer
Het Siljanmeer is niet enkel beroemd om de lieflijke oevers, maar ook vanwege de traditie en historie van het Dalarna paardje. De beroemde beschilderde houten paardjes en het hele fabricageproces kun je met eigen ogen zien in de ateliers in de plaats Nusnäs, zie: Dalarna paardjes, souvenir uit Zweden.
Wie naar het Siljanmeer gaat, moet natuurlijk ook de beroemde plaats Mora zien. Mora ligt aan de noordoever van het Siljanmeer, en is een belangrijk verkeersknooppunt. De plaatselijk bekende kunstenaar Anders Zorn, schilder van het leven in Dalarna, was in Mora geboren. Hij wordt herdacht met Zorngården, zijn huis en tuin, en het Zorn Museum. Sla een wandeling langs de kade van het Siljanmeer niet over.

De streek Dalarna
De streek Dalarna

Idre Fjäll (Noord-Dalarna)

Rendieren...
Rijd je noordwaarts door Dalarna dan merk je dat het landschap verandert. Van diverse boomsoorten in zuidelijker streken, blijft noordelijk enkel de naaldboom over. De wegen worden stiller en stiller. Vlakbij de Noorse grens ligt op een berg, temidden van natuurreservaten en dichte bebossing het ski-vakantiepark Idre Fjäll. Het park is omgeven door een uitgestrekt, ruig berggebied met Nipfjället (1192m) als hoogste top. Zeer veel excursies en activiteiten zijn hier mogelijk, en de skilift is 's zomers gewoon open. Wat het park zo bijzonder maakt is dat rendieren overal tussen de huisjes rondlopen. Soms gaat er eentje voor je deur zitten, dus voor angst is geen plaats! Op het park vind je een openluchtzwembad, kinderboerderij, klimmen in een bomenparcours, ICA supermarkt, amusementshal, sporthal, klimmuur, minigolf en nog veel meer. De uitzichten op de omgeving zijn magnifiek te noemen.

Nipfjället
Naar Nipfjället ga je met de auto, zodat je de Troll Road niet kunt missen. De bedoeling is bij dit bord te stoppen en de instructies op te volgen. Het resultaat is een opwindend fenomeen dat slechts op enkele plaatsen ter wereld te vinden is...
Eenmaal in het berggebied nabij de Nipfjället wacht je nog een grote verrassing. Rendieren lopen ook hier rond, en zien met kalmte toe hoe je uit je auto stapt. Even slikken, maar ze doen niets ;). Het natuurgebied is van ongekende schoonheid. Een Iers aandoende leegte in een sterk glooiende groen bergmassief, waar diverse smalle wandelpaadjes je de gelegenheid geven de streek van verschillende kanten te beleven. Je kunt ook naar de top lopen, maar dat is meer een sportieve marathon dan een wandeltocht. Bomen zijn nergens te vinden. Al wat je treft is geluidloosheid, vredigheid en afgelegenheid.

Hoogste waterval van Zweden
Hoogste waterval van Zweden
Fulufjället
Wil je nog meer rust en stilte, ga dan naar Burusjön, een ondiep bergmeer ten zuiden van Nipfjället, met verschillende barbecueplaatsen en strandjes. Voor meer avontuur, ruigheid en lawaai kun je terecht bij Klingforsen/Sognstupet, in de richting van Foskros. Stap uit bij de P en sta versteld van de talrijke, uitzonderlijk mooie kletterende watervallen waar rafters hun uitdaging vinden.

Het bekendste Nationale Park in Dalarna, en een absolute must voor de bezoeker, is Fulufjället, een natuurreservaat waar de natuur het voor het zeggen heeft. Hier vind je Njupeskär, Zweden's hoogste waterval met een totale hoogte van 93 meter en een vrije val van 70 meter. De waterval is gemakkelijk te bereiken via een goed pad dat door een spectaculair woud slingert. Het pad leidt naar beneden, daar waar het water 'valt'. Je kunt net zo dichtbij komen als je zelf wilt en desgewenst de waterval van een afstand bekijken. Afhankelijk van de stand van de zon is het spektakel steeds weer anders.

NB. Alle bestemmingen zijn geschikt voor zowel zomer- als wintervakanties!
© 2011 - 2014 Astrid-d-g, gepubliceerd in Buitenland (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Zweden Start Be, Zweden 2link Be, B9 Zweden en Zweden Startpagina Be.
Gerelateerde artikelen
Rondreis door ZwedenRondreis door ZwedenZweden is 11 keer zo groot als Nederland en er wonen slechts 9 miljoen mensen. Er zijn veel bergen, bossen en meren. Wij…
Zweden: Uitjes in Dalarna tussen Leksand en RättvikZweden: Uitjes in Dalarna tussen Leksand en RättvikOp zoek naar een leuk uitstapje in Zweden? Er zijn genoeg kleinere parken te bezoeken. Hieronder een korte beschrijving…
Benny Andersson, de creatieve geest in ABBABenny Andersson, de creatieve geest in ABBABenny Andersson, bekend van de Zweedse rockband de Hep Stars, kon in de jaren zestig nog niet vermoeden dat hij deel zou…
Curacao: Morena Resort CuraçaoCuracao: Morena Resort CuraçaoBent u op zoek naar een leuk verblijf op Curaçao? Dan is het verstandig om dit artikel eens door te lezen. In dit artike…
Fairyland Santaworld: Welkom in de wereld van de kerstmanFairyland Santaworld: Welkom in de wereld van de kerstmanWelkom in Fairyland Santaworld.... De wereld van de kerstman. Dit park is vooral speciaal omdat hier de kerstman woont e…

Reageer op het artikel "Dalarna, must voor natuurliefhebber"

Reactie

Coby79 (infoteur), 30-12-2011 10:54 #1
Leuk, dit artikel over Dalarna! In 2008 heb ik met mijn gezin deze rondreis van Pharos reizen gemaakt, en de drie parken die je beschrijft bezocht. Ook de Nationale Parken in je artikel hebben we allemaal bezocht. De terugreis ging via Noorwegen, en we hebben een middag in Oslo doogebracht voor we daar met de nachtboot naar Denemarken gingen. Deze reis is echt de moeite waard, zowel met als zonder kinderen! Het enige nadeel vond ik dat in alledrie de parken een deel door Pharosreizen was afgehuurd, zodat je in alledrie de parken midden tussen de Nederlanders zat en die ook bij elk volgend park weer tegenkwam (voor de kinderen wel leuk dat vriendjes mee gingen). Maar zodra je het park dan uit ging hoorde je veel Zweeds om je heen. In het tweede park (Orsa) zat een strandje bij het meer, vol met Nederlanders. Wij gingen naar het strand in Mora, zelfs met heel warm weer (30 graden) was het daar nog rustig. Ik zou zo weer deze reis boeken!

Infoteur: Astrid-d-g
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!