InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Negatieve reisadviezen 2011 - 2012: welke landen?

Negatieve reisadviezen 2011 - 2012: welke landen?

Negatieve reisadviezen 2011 - 2012: welke landen? Negatieve reisadviezen: welke landen hebben nu in 2011-2012 een negatief reisadvies? En wat houdt een negatief reisadvies eigenlijk in? Is het slechts een advies of is het bindend? Negatieve reisadviezen worden door het Ministerie van Buitenlandse Zaken (BuZa) uitgegeven voor gevaarlijke landen waarin de situatie te onveilig is voor toeristen. Hier kunt u vinden welke landen in 2011 (en waarschijnlijk ook voor in 2012) een negatief reisadvies hebben gekregen.

Negatieve reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse zaken in 2011 - 2012

Negatieve reisadviezen worden door het Ministerie van Buitenlandse Zaken (BuZA) uitgevaardigd voor landen waarin het voor toeristen te gevaarlijk is om te reizen. Het voorlichten van toeristen omtrent de veiligheid van reizen is een van de taken van de overheid. Het probeert de Nederlandse reizigers zo goed mogelijk te informeren met reisadviezen en negatieve reisadviezen over landen in het buitenland. Het neemt daarbij criteria zoals zware criminaliteit, natuurrampen en oorlogen in overweging. Het krijgt onafhankelijke informatie van Nederlandse Ambassades en waar mogelijk ook van diplomatieke vertegenwoordigers van de EU. Op basis hiervan deelt het de veiligheid van landen in verschillende classificaties. Classificaties 5 en 6 constitueren wat wij in de volksmond een negatief reisadvies noemen. Deze negatieve reisadviezen zijn echter adviezen en dus slechts een advies en niet bindend. Uiteindelijk is het de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger of tour operator om te beslissen om alsnog naar het land van bestemming reizen. De procedure om te beslissen of een land een negatief reisadvies moet krijgen, kan traag verlopen. Het is dus mogelijk dat er in rap tempo gevaarlijke ontwikkelingen in een land plaats vinden, terwijl er nog geen negatief reisadvies van BuZa is uitgegeven. Negatieve reisadviezen moeten alleen als waarschuwing worden verstaan.

Classificaties van landen: niveau 5 en 6 zijn negatieve reisadviezen

BuZa deelt de landen in op 6 verschillende classificatie niveaus. Waar niveau 1 een soortgelijk veiligheidsniveau is als in Nederland, is niveau 6 het gevaarlijkste niveau met een acute levens bedreigende situatie voor de toerist. De onderstaande niet- essentiele reizen doelen erop dat de reiziger in kwestie zelf moet bepalen of de reis uiterst essentieel / noodzakelijk is.

  1. Geen bijzondere veiligheidsrisico's: praktisch niets aan de hand
  2. Waakzaamheid betrachten: er zijn veiligheid risico's maar die hoeven de reiziger niet te hinderen
  3. Er zijn onveilige gebieden: een aantal gevaarlijkere gebieden in een land worden aangemerkt
  4. Niet-essentiële reizen naar bepaalde gebieden worden ontraden: veiligheidsmaatregelen in deze gebieden is noodzakelijk
  5. Niet-essentiële reizen worden ontraden: veiligheidsmaatregelen in het hele land zijn noodzakelijk.
  6. Alle reizen worden ontraden: toeristen worden ten zeerste afgeraden ook essentiële reizen te ondernemen

Gevaarlijke landen met negatieve reisadviezen van niveau 5 in 2011-2012

  • Afghanistan
  • Democratische Republiek Congo
  • Eritrea
  • Haïti
  • Irak
  • Iran
  • Liberia
  • Niger
  • Oost-Timor
  • Pakistan

  • Centraal Afrikaanse Republiek
  • Ivoorkust
  • Jemen
  • Libië
  • Somalië
  • Syrië

Wat te doen als u een reis naar een van de landen met een negatief reisadvies heeft geboekt?

Voor u zelf moet u bepalen of u de reis alsnog wilt ondernemen. In de meeste gevallen zal u reisverzekering gewoon blijven doorgaan. Het kan wel zijn dat bij boeken van een onveilige reis bij een reisbureau extra geld betaalt moet worden aan het calamiteiten fonds. Als u besluit de reis te annuleren, hangt het van de omstandigheden en de organisatie af of u uw geld terug kan krijgen. Neem contact op met uw reisorganisatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je hebt vakantie geboekt, maar er is een negatief reisadviesJe hebt vakantie geboekt, maar er is een negatief reisadviesIn januari 2011 schreeuwde de bevolking in een aantal Arabische landen om hervormingen. Er werd gedemonstreerd met als h…
Vakantieoord Sharm-el-Sheikh: reisadvies, ligging en klimaatVakantieoord Sharm-el-Sheikh: reisadvies, ligging en klimaatVakantieoord Sharm-el-Sheikh, dat veel Nederlandse en Belgische toeristen aantrekt, neemt een bijzondere plaats in in he…
Reisverzekering & calamiteiten: calamiteitenfondsReisverzekering & calamiteiten: calamiteitenfondsUw vakantieplezier kan behoorlijk worden verpest door een burgeroorlog of natuurramp. Voor dit soort onvoorziene gebeurt…
Calamiteitenfonds: bij natuurrampen en onlustenCalamiteitenfonds: bij natuurrampen en onlustenReizigers die een vakantie hebben geboekt naar een land waar een dierziekte zoals de varkensgriep ernstig om zich heen g…
Ambassade en consulaat kunnen reiziger behulpzaam zijnAmbassade en consulaat kunnen reiziger behulpzaam zijnNederland heeft in heel veel landen een ambassade. Daarnaast heeft men in die landen ook op verschillende plaatsen een c…
Bronnen en referenties
  • www.minbuza.nl

Reageer op het artikel "Negatieve reisadviezen 2011 - 2012: welke landen?"

Reactie

Mv G. N. Tan, 19-03-2016 13:42 #1
Ik ga binnenkort naar Indonesia vliegen. Dus van Amsterdam/Schiphol naar Jakarta - Soekarno-Hatta. Daarom zou ik graag willen weten boven welke landen het vliegtuig niet zou mogen vliegen voor de veiligheid. Harteljk dank voor uw antwoord.
mw. G.N. Tan

Infoteur: Euromark
Laatste update: 26-11-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!