InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Hongkong, een geschikte stop-over bestemming

Hongkong, een geschikte stop-over bestemming

Hongkong is onderdeel van de Volksrepubliek China. Het grootste gedeelte van het land is een schiereiland, grenzend aan het vasteland van China. Daarnaast bestaat Hongkong uit ca. 235 eilandjes, waarvan Hong Kong Island (of Victoria Island) het grootste is.

Algemene Informatie

Bank of China by night / Bron: Dice~commonswiki (bewerkt) / Wikimedia CommonsBank of China by night / Bron: Dice~commonswiki (bewerkt) / Wikimedia Commons
  • Hoofdstad:
  • Taal: Kantonees en Engels
  • Munteenheid: Hongkong dollar
  • Religie: confucianisme, boeddhisme, taoïsme
  • Klimaat: tropisch moessonklimaat
  • Beste reistijd: september tot november
  • Tijdverschil: + 7 uur

Het is vaak mogelijk om tijdens een lange reis, naar Australië of Nieuw-Zeeland bijvoorbeeld, een stop-over te maken in Hongkong. Je blijft dan een of twee dagen in deze stad, waarna je weer verder vliegt.

Hongkong is ook prima te bezoeken tijdens een reis naar China.

Bezienswaardige plaatsen en gebieden

Uitzicht vanaf Victoria Peak / Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsUitzicht vanaf Victoria Peak / Bron: Onbekend / Wikimedia Commons
Victoria
Victoria is de belangrijkste stad van Hongkong. De absolute must see hier is Victoria Peak. Vanaf deze berg (550m) heb je een schitterend uitzicht over de stad. Aan de voet van deze berg liggen de stranden van Sheung Wan, Repulse Bay en Big Wave Bay.

Tijdens een citytour krijg je alle hoogtepunten van de stad te zien, vooral de Bank of China is zeer speciaal, dit gebouw is geheel volgens de principes van feng shui gebouwd. Een andere bezienswaardigheid vormen de Tiger Balm Fantasy Gardens, met kitscherige uitbeeldingen van Chinese sprookjes.

Antiek shoppen kan heel goed in Hollywood Road, de antiekwinkelstraat van Hongkong.

Het Nieuwjaar is in Hongkong zeer spectaculair om mee te maken, veel bouwen worden dan mooi verlicht, er is een grote Nieuwjaarsoptocht met praalwagens, vrijwel alle winkels houden uitverkoop en natuurlijk is er ook een schitterend vuurwerk, boven Kowloon en Hong Kong Island.

Disneyland Hongkong / Bron: Doggie82 / Wikimedia CommonsDisneyland Hongkong / Bron: Doggie82 / Wikimedia Commons
Kowloon
Kowloon is het schiereiland van Hongkong. Je kunt hier erg goed winkelen, met name in Nathan Road. Je vind op het schiereiland ook schitterende landschappen, met bergketens, valleien en landelijke gebieden.

Lantau

Lantau is het grootste eiland van Hongkong, te bereiken vanuit Victoria Harbour. Bezienswaardig is het Pu Lin klootser, aan de voet van de Lantau Peak. Bij Silvermine Bay bevindt zich het grootste standbeeld van een zittende Boeddha ter wereld. Ook bezienswaardig zijn de Tempel van de Tienduizend Boeddha’s, openluchtmuseum Sung Dynasty Village, een graftombe uit de Han-dynastie en Disneyland.
Gerelateerde artikelen
China; de geschiedenis van HongkongMeer dan 100 jaar was Hongkong in handen van Groot-Brittanië. De laatste 99 jaar van de kolonisatie was gepacht van Chin…
China; Hongkong en The New TerritoriesThe New Territories is onderdeel van Hongkong. Het is een stuk land waarvan het grootste gedeelte platteland is, waar he…
China; Hongkong IslandDe Olympische Zomerspelen van 2008 zullen worden gehouden in China. De meeste sportlocaties bevinden zich in Beijing, ma…
Disney Treasures: Disneyland - secrets, stories & MagicWie kent het niet? Het is een van de grootste en meest bekende themaparken op de wereld. We hebben het hier natuurlijk o…
Vervoer naar DisneylandDisneyland Parijs is een veel bezocht themapark dat bekend is over heel de wereld. Het is er genieten voor jong en oud.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hongkong, een geschikte stop-over bestemming"

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 05-07-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!