InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Turkije: alles over de Turkse Lira en Euro

Turkije: alles over de Turkse Lira en Euro

Kunt u het beste Turkse Lira of Euro meenemen als u naar Turkije gaat? Hoeveel geld mag u maximaal meenemen als u de grens passeert? Waar kunt u pinnen in Turkije? Waar krijgt u de beste wisselkoers? Kunt u in Turkije betalen met de Euro? Misschien heeft u nog oude Turkse Lira, kunt u die nog omwisselen? Op al deze vragen en meer wordt hieronder een antwoord gegeven.

Hoeveel geld mag u meenemen naar Turkije?

Volgens de Europese regels mag u maximaal 10.000 Euro uitvoeren uit de Europese Unie. Heeft u dit in andere valuta dan moet u dat omrekenen naar Euro. Op Schiphol vindt u regelmatig douaniers met honden bij de gates naar Turkije. Zij zijn erin getraind om grote hoeveelheden geld te vinden.

Wat Turkije betreft mag u een onbeperkte hoeveelheid vreemde of eigen valuta invoeren.

Als u het prettiger vindt uw geld vast om te wisselen in Turkse Lira, dan kan dat. U kunt uw vreemde valuta bestellen bij uw bank of bij het grenswisselkantoor.

Geld pinnen in Turkije

U hoeft naar Turkije geen geld mee te nemen, u kunt uw geld ook pinnen bij een geldautomaat. Euro’s pinnen kan kostenvrij, dit hangt af van uw bank en het soort rekening dat u heeft. Het is verstandig dit vooraf bij uw bank na te vragen. Wilt u uw geld in Turkse Lira opnemen bij de bank in Turkije dan zal uw Nederlandse bank u een omrekenkoers berekenen en eventueel ook opnamekosten, dit laatste is weer afhankelijk van uw rekening.

Het meest voordelig is het om Euro’s te pinnen en deze bij de bank, een hotel of een wisselkantoor om te wisselen in Turkse Lira. Gaat u eventueel in uw omgeving na waar de beste koers gegeven wordt.

Bij veel geldautomaten kunt 24 uur per dag terecht, maar aangeraden wordt te pinnen bij een bank en bij voorkeur tijdens de openingstijden van de bank. Mocht u problemen ondervinden met het pinnen of met uw pas dan kunt u direct de bank om hulp vragen. Neem geen hulp aan van derden bij u pintransactie. Heeft u toch hulp nodig vraag deze dan uitsluitend aan het personeel van de bank.

Wilt u pinnen bij wisselkantoren in Turkije dan moet u er rekening mee houden dat deze u relatief veel commissiekosten in rekening kan brengen.

Ook met creditcards kunt u pinnen bij een bank. U kunt hiermee ook bij grotere winkels, restaurants en hotels betalen. In het kader van een betaalmethode binnen heel Europa (SEPA) hebben creditcardhouders een pincode gekregen. Deze heeft u voortaan bij uw betalingen nodig.

Betalen in Turkije, met pinpas, Euro of Lira?

In toeristengebieden kunt u ook betalen met de Euro. Soms kunt u zelfs Euro als wisselgeld krijgen. Meestal echter zal het wisselgeld worden omgerekend naar Lira. Er wordt hierbij uiteraard niet in uw voordeel gerekend. Vindt u dit vervelend dan kunt u beter betalen in Lira.

De meeste winkels in Turkije zijn niet ingesteld op betalen met een bankpas. De Turk betaalt met geld of een Turkse, vaak zakelijke, kredietkaart. U betaalt dus met contanten of eventueel met uw creditcard.

De oude/nieuwe Turkse Lira

In de vorige eeuw leed Turkije onder een enorm overheidstekort en corruptie en werd er op grote schaal geld bijgedrukt. In 2000 en 2001 escaleerde dat in een zware financiële en economische crisis. Voor 1 dollar kreeg u in die tijd 1.650.000 Turkse Lira. Na de crisis is Turkije een nieuwe weg met hervormingen ingeslagen. In dat kader is in 2005 tijdelijk een Nieuwe Turkse Lira ingevoerd, de Yeni Türk Lirası, waarbij iedere miljoen Turkse Lira werd vervangen door een Yeni Türk Lirası. Inmiddels is deze ‘Yeni’-munt weer vervangen door de Türk Lirası, de waarde is hierbij een op een overgegaan.

Het ‘Yeni’- briefpapier is in 2009 vervangen, de munten pas begin 2010. Het gebeurt daardoor nog vaak dat u ‘yeni’-munten van de winkelier krijgt, ze zullen ze op hun beurt echter meestal niet aannemen.

Wat doet u als u toch nog ‘oude’ of ‘yeni’-munten en briefgeld in uw bezit heeft? Volgens de site van de EVD kunnen de oude en ‘yeni’-munten en bankbiljetten nog tot eind 2015 bij de Turkse Centrale Bank ingeleverd worden. De wisselkantoren zijn echter niet blij met de oude miljoenen, het ‘yeni’-geld zullen ze wel aannemen.

Hoeveel geld mag u meenemen naar Nederland?

Van Turkije mag u een bedrag in contanten ter waarde van 5.000 US Dollars meenemen. Als u niet woonachtig bent in Turkije of als u wel woont in Turkije maar in een ander land werkt mag u meer aan contanten meenemen, maar dan moet u dat bedrag bij binnenkomst in Turkije ook hebben gedeclareerd. Als u wel woont in Turkije mag u ook meer meenemen, maar dan moet u de herkomst van dat bedrag kunnen aantonen met banktransacties. Wilt u toch een groter bedrag de grens over nemen dan kunt u dat altijd doen via een banktransactie. Daarop zit geen limiet.

Bij de Nederlandse Douane moet u aangifte doen als u ter waarde van 10.000 Euro aan contanten of waardepapieren, zoals aandelen of reischeques wilt invoeren.
© 2010 - 2017 Samke, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van de Turkse LiraGeschiedenis van de Turkse LiraDe Turkse lira is de munteenheid van Turkije. Zij wordt gebruikt in Turkije en op Noord-Cyprus. De lira is verdeeld in 1…
Beleggen in Nieuwe Turkse Lira'sBeleggen in Nieuwe Turkse Lira'sEr is een toenemende interesse onder beleggers om te investeren in de Nieuwe Turkse Lira. Dat komt omdat beleggers na de…
Sparen in TurkijeSparen in TurkijeHet kan erg aantrekkelijk zijn om uw geld te stallen bij een Turkse bank. De rente die u ontvang ligt namelijk een stuk…
Geld lenen in TurkijeGeld lenen in TurkijeVeel Turkse Nederlanders sluiten een lening af in Turkije. Dit komt omdat het goedkoper is om daar een lening af te slui…
Douanebepalingen TurkijeOp uw reis naar en van Turkije passeert u uiteraard de Turkse grens. De Turkse Douane controleert bagage van de reiziger…
Bronnen en referenties
  • http://www.evd.nl/zoeken/showbouwsteen.asp?bstnum=6250&location http://www.douane.nl http://en.gumruk.gov.tr/traveler/trv.aspx

Reageer op het artikel "Turkije: alles over de Turkse Lira en Euro"

Reacties

Inge, 28-06-2016 16:46 #4
Ik heb nog oude Turkse lira in papier geld kan ik deze big ergens omwisselen of maar weggooien?
Wie kan mij er meer over vertellen?

Dirk de Boer, 04-10-2014 13:12 #3
Is het waar dat de Turkse munt, bijna gelijk aan uiterlijk is, van de euro's? Deze munten worden gewoon als betaalmiddel gebruikt binnen Europa. En dat bedrijven niet blij zijn als deze munt tussen de euro's gevonden wordt.

Grada, 17-01-2013 16:28 #2
Hoeveel is de waarde van 5.000.000 oude turk lirasi in euro's? En waar kan ik deze evt. het beste inwisselen?

Van Aarle, 16-06-2011 15:32 #1
Hoeveel is de waarde van 5000 oude lira's?

Infoteur: Samke
Gepubliceerd: 15-09-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 4
Schrijf mee!