InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Visum voor Turkije

Visum voor Turkije

Visum voor Turkije Hoe vraagt u een visum voor Turkije aan? Voor Turkije is dat heel eenvoudig, u reist naar het land en koopt het visum bij de grens. U krijgt dan een toeristenvisum waarmee u maximaal 90 dagen in Turkije mag verblijven. Dit visum kost voor Nederlanders 15,00 Euro per persoon.

Bij de grens

Voor het passeren van de douane vindt u bij de grens loketten met de vermelding ‘vize’. Let u op de vermeldingen boven de loketten. Soms wordt u alleen bediend bij die loketten die aangeven dat u daar in Euro mag betalen. Andere loketten verstrekken dan visa in Amerikaanse Dollar of in Engelse Ponden. Naast de loketten hangen lijsten met de prijs per nationaliteit. Bij het loket geeft u aan voor hoeveel personen u een visum nodig heeft en u legt uw paspoort(en) of identiteitskaart(en) op de balie. Heeft u een paspoort dan krijgt u het visum in de vorm van een sticker in uw paspoort. Heeft u een identiteitskaart dan krijgt u de sticker op een stuk papier.

Het visum

Op dit visum vindt u een vermelding in het Turks en daaronder in het Engels:
‘Multiple entry visa valid for 90 days. Duration begins on the date of entry to Turkey. Holder has no right to work.’
Deze mededeling geeft dus aan dat u met dit visum meerdere keren het land in mag, maar maximaal 90 dagen in totaal, beginnend op de eerste dag dat u Turkije betreedt. Het is de houder van dit visum niet toegestaan te werken in Turkije.
Let op: Wilt u vaker in Turkije zijn en denkt u langer dan 90 dagen per halfjaar in Turkije te zijn houdt u deze regel dan goed in de gaten. De Turkse regering dreigt dit te gaan veranderen in een 90/180-visum. U vindt hierover meer in: Nieuw visum voor Turkije uitgesteld.

Uw paspoort of identiteitskaart

Voor Turkije geldt de Nederlandse identiteitskaart als een geldig reisdocument. Volgens de Turkse regelgeving moet uw paspoort of identiteitskaart wel geldig zijn tot minstens drie maanden na uw vertrek. Dit heeft te maken met het feit dat u dit visum eenmalig met drie maanden mag verlengen.

In de praktijk zullen douaniers u ook binnenlaten als uw paspoort nog geldig is tot minimaal de dag die is vermeld op uw retourticket. Toch is het verstandig met de officiële regels rekening te houden, de douaniers in Turkije zijn niet altijd even makkelijk.

De kinderen

Volgens de Turkse wetgeving mogen kinderen tot 15 jaar op het paspoort van hun ouders reizen. Ze krijgen dan wel een eigen sticker in het paspoort. Kinderen vanaf 16 jaar moeten in het bezit zijn van een eigen paspoort. Nederlandse kinderen moeten in verband met onze eigen identificatieplicht vanaf 14 jaar al een eigen paspoort of identiteitskaar bezitten en hebben dus vanaf dan een eigen reisdocument.

Verlenging

U mag met het toeristenvisum dus drie maanden in Turkije verblijven. Dit visum mag wel eenmalig worden verlengd. Als u dat wilt dan moet u zich daarvoor tijdig melden bij de Vreemdelingenpolitie of 'Yabancı Police' in uw regio.

Overschrijding van de 90 dagen

Wanneer u langer in Turkije blijft dan volgens uw visum is toegestaan staat u bij uw vertrek bij de grens een behoorlijke boete en uren oponthoud te wachten. In het ergste geval kan Turkije u zelfs voor een bepaalde periode de toegang bij toekomstige bezoeken weigeren. Helaas overkomt het frequente Turkije-gangers nogal eens dat zij Turkije in reizen op een ouder, nog geldig visum en vergeten dagen te tellen.

Zodra u weet dat u vaker of langer in het land zal verblijven is het verstandig een verblijfsvergunning of ‘İkamet’ voor een jaar aan te vragen bij de Vreemdelingendienst. Veel Nederlanders echter laten zich tegenhouden door het relatief hoge bedrag dat Turkije hiervoor vraagt, zo’n 500 Euro per jaar. U leest hier alles over in: Verblijfsvergunning voor Turkije.

Auto en boot

Wat voor u geldt, geldt ook voor uw auto of uw boot. Bij binnenkomst in Turkije wordt uw voer- of vaartuig in uw paspoort vermeld en na drie maanden zal uw auto of uw boot met u het land dienen te verlaten.

Consulaat in Rotterdam

Via het Consulaat in Rotterdam kan vooraf een visum worden aangevraagd. Een ieder die Turkije bezoekt voor studie, werk of onderzoek is zelfs verplicht dit vooraf bij het Consulaat aan te vragen. Een dergelijk visum kost beduidend meer en is veel omslachtiger dan het verkrijgen van een visum bij de Turkse grens. Tenzij u bijzondere redenen heeft is dit daarom niet aan te raden.

Verder handig om te weten

Bij het visumloket en bij de douanepost wordt meestal geen Engels gesproken. Zoals de meeste ambtenaren in Turkije zullen zij weinig toegankelijk zijn en weinig gevoel voor humor tonen. Anderen echter kunnen het wel waarderen wanneer u probeert een woordje Turks te spreken.
© 2010 - 2014 Samke, gepubliceerd in Buitenland (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nieuw visum voor Turkije uitgesteldNieuw visum voor Turkije uitgesteldPer 14 juli 2010 heeft Turkije, zonder enige waarschuwing vooraf, de visumregelgeving gewijzigd. In plaats van het oude…
Elektronisch visum voor Turkije verplicht vanaf april 2014Elektronisch visum voor Turkije verplicht vanaf april 2014Wie op of na 10 april 2014 op vakantie gaat naar Turkije krijgt te maken met een nieuwe regel. Voorheen moest je altijd…
Visum op tijd aanvragenElk land kent regels voor buitenlanders die het land willen bezoeken. Voor een aantal landen is een geldig paspoort vold…
Het visum voor je vakantieAls je naar het buitenland reist, dan heb je soms een visum nodig. Soms kan je deze kopen op het vliegveld van het land,…
Toeristenvisum ThailandToeristenvisum ThailandThailand, het land van de glimlach en prachtige landschappen! Het vormt een geliefd vakantieland voor velen in Europa, A…
Bronnen en referenties
  • www.rotterdam.bk.mfa.gov.tr http://www.nl.org.tr/Consulaat_generaal/Afdelingen/Consulaire_Zaken#internelink2

Reageer op het artikel "Visum voor Turkije"

Reacties

Dany van Wesemael, 08-10-2014 22:47 #10
Ik heb een visum voor Turkije sinds Mei 2014 kan ik hem opnieuw gebruiken voor Turkije reis 10 tot 17 oktober 2014?

Linda, 17-04-2014 23:40 #9
De informatie omtrent de geldigheid van het paspoort of idkaart is niet correct. Voor Turkije staat er 3 maanden maar deze moet deze minimaal nog 6! maanden geldig zijn na de terugkeerdatum. Dit aangezien een visum voor 90 dagen eenmaal met 90 dagen verlengd mag worden.

Veenstra, 03-03-2014 15:37 #8
We zijn van 16 februari 2014 t/m 28 februari 2014 (dus 12 dagen ) naar Instanbul geweest visum betaalt dus zegel in paspoort wij willen in mei weer gaan van 13 mei t/m 20 juni (dus 37 dagen ) is deze visum dan nog geldig en dan gaan we weer in augustus voor 6 weken graag antw. met de vriendelijke groeten en dank

Pham, 30-10-2013 15:30 #7
Geachte H/M

Binnen kort wij gaan op vakantie naar Turkije, Ik heb paar vraag over visum

1, Ik ben Nederlander, kan ik het visum gelijk kopen bij het aankomst bij Antalya airport?
2, mij partner heb een 5 jaar verblijf vergunning maar geen NL paspoort, ze heb Vietnameze nationaliteit, kan ook het visum gelijk kopen bij het aankomst bij Antalya airport?

Ik wil graag informeer over het visum, met vriendelijke groet en dank u

Harry Pham

Paula, 13-07-2013 09:23 #6
Bij een ID-kaart krijg je een losse visum, is het mogelijk dat een ander persoon deze later (binnen 90 dagen) ook gebruikt? Er staat volgens mij geen gegevens van de eerste koper op.

Y. Izi, 18-06-2013 20:20 #5
Ik heb een vraag, ik ben somalisch en ik heb verblijfsvergunning
moet visum aanvragen? of riez ik naar turkije en daar krijg ik die visum?

Bernadette van Doorn, 20-08-2012 15:17 #4
Ik ben vorige week naar Turkije geweest met 3 personen. een visum gekocht. Heb er nu 2 stempels op staan een blauwe (aankomst) en een rode (vertrek). Nu ga ik over een paar weken opnieuw naar Turkije, is dit visum dan nog geldig? Hoor het graag of ik evt. weer nieuwe moet kopen voor € 15.--?
Bernadette van Doorn

Berry, 28-07-2012 18:58 #3
In april dit jaar Turkije geweest, nu binnen 3 maanden nogmaals op vakantie in Turkije. Visum is bij aankomst nog geldig alleen als we terug gaan niet meer. Moet het visum nog geldig zijn op datum vertrek?

J. Vankan, 25-07-2012 09:03 #2
Onze kleindochter heeft de Amerikaanse nationaliteit. We willen in sept samen met haar en onze dochter op vakantie naar Turkye. Wat zijn de regels wbt visumaanvraag voor haar en wat kost dit?

Geab58, 27-03-2011 17:10 #1
Is het ook mogelijk een toeristenvisum voor Turkije al voor de reis in Nederland aan te schaffen bv op het Turks Consulaat in Deventer?

Infoteur: Samke
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 10
Schrijf mee!