InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Griekenland, vakantie op Rhodos

Griekenland, vakantie op Rhodos

Griekenland, vakantie op Rhodos Een van de mooiste en warmste eilanden van Griekenland is Rhodos. De naam in het Latijns betekend roos, en dat is een gepaste naam voor het eiland gezien zijn enorme mooie vegetatie. Net als alle andere eilanden heeft ook Rhodos zijn mythologische legende. Het is een prachtig vakantie oord met vele bezienswaardigheden.

Algemeen

Het meest oostelijk gelegen en het op vier na grootste eiland van Griekenland is Rhodos. Het ligt vlak voor de zuidwestkust van Turkije. Het eiland dat bekend staat om zijn gezonde klimaat heeft een landoppervlakte van 1,398 km², een afmeting van 80 km lengte, een maximale breedte van 35 km en ongeveer 30.100 inwoners. De kustlijn bestaat voor een groot deel uit zand- en kiezelstranden. De hoofdstad is Rhodos stad. Het eiland is door de UNESCO uitgeroepen tot wereldmonument van cultuur-erfenis.

Gedurende de hele geschiedenis heeft het eiland verschillende namen gehad, zoals
  • Ophioussa, omdat er zoveel slangen waren
  • Asteria, om de helderblauwe en sterrenrijke lucht
  • Màkaria, om zijn overstelpende schoonheid
  • Telchina, naar de eerste bewoners, de Telchinen
  • Atavyria, naar de hoogste berg, Attaviros

Geschiedenis

Archeologische vondsten tonen aan dat er 3000 jaar v.Chr. al tijdens het Neolithische tijdperk een nederzetting op Rhodos was. Rond 1500 v.Chr. kwamen de Myceniërs naar het eiland. In 408 vernietigd Athene het eiland en wordt Rhodos-stad gebouwd door Hippodamos van Milesios. Hij bouwde de stad zoals hij nu nog steeds is. Hij bouwde ook het gymnasium dat werd bezocht door onder andere Plato.
Verder stond Rhodos onder beheer van:
  • Het Dorische rijk, 1000 v.Chr. tot 500 v.Chr.
  • Het Perzische rijk, van 490 v.Chr.
  • Het Romeinse rijk, van 164 v.Chr. tot 90 v.Chr.
  • Het Byzantijnse rijk, van 297 tot 1306
  • De Johannieter orde, van 1306 tot 1522
  • Het Turkse rijk, van 1522 tot 1821
  • De Italianen, van 1912 tot 1943
  • De Duitsers, van 1943 tot 1945
  • De Britten, van 1945 tot 1947

In 1948 sluit Rhodos zich aan bij Griekenland. In 1988 vindt de EU top plaats op Rhodos.

Rhodos

Volgens de legende verdeelde de oppergod Zeus de wereld onder zijn kinderen, maar hij vergat zijn zoon Helios de zonnegod. Zeus besloot speciaal voor Helios een eiland te scheppen die al het andere zou overtreffen. Het eiland rees op uit de zee en vanaf dat moment is Helios de beschermheilige. Hij trouwde met Rhodos, zegende haar met licht, warmte en vegetatie. Het resultaat hiervan is een enorme overvloed aan bloemen en meer zonnige dagen dan de meeste andere Griekse eilanden.

Het eiland is een geliefde plek om te trouwen in het gemeentehuis van Rhodos-stad of de kapel van Agios Apostoli in het plaatsje Filaraki. De symbolen van Rhodos staan op twee zuilen bij de ingang van de historische haven, de standbeelden van herten, een hinde en een bok. Deze pilaren vervangen de “Kolos van Rhodos” die ooit de haven heeft gesierd.

Rhodos is daadwerkelijk uit zee gerezen, wat te zien is aan de bergtoppen die bezaaid zijn met eeuwenoude schelpen. Het is berg-, heuvelachtig en bosrijk. De zandstranden liggen voornamelijk aan de oostkust van het eiland, aan de westkant bevinden zicht de rots- en kiezelstranden. Op het eiland groeien olijf- en citrusbomen, alsmede zijn er wijngaarden te vinden.

Bezienswaardigheden

  • Rhodos stad is te verdelen in 3 tijdperken, het oude gedeelte, het Middeleeuwse deel en het moderne Rhodos stad. Het moderne gedeelte heeft winkels, bars, discotheken, het nationale theater, de Nea Agora, het gouveneurspaleis en tal van eetgelegenheden. Het oude gedeelte van Rhodos stad, dit gedeelte werd in 408 v.Chr. gesticht en liep van Mount Monte Smith tot aan het Middeleeuwse deel. Hier staan nog resten van de tempels van Zeus, Athena Poliados en Apollo, het stadium, gymnasium en het antieke theater (dit is overigens nog steeds in gebruik).

  • Het Middeleeuwse gedeelte van de stad Rhodos ademt nog steeds de sfeer uit van vroeger, alsof de tijd heeft stilgestaan. Binnen de muren is het Paleis van de Grootmeester, gebouwd met zandsteen uit Archanelos. Het heeft ruim 200 kamers, 16e en 17e eeuws meublilair, Romeinse vloeren. Het archeologisch museum in het Gotische ziekenhuis, de herbergen van de kruisridders in de Ridderstraat.
  • Ongeveer 26 km ten zuidwesten van de hoofdstad ligt Petaloudes, de vlindervallei, een smal dal met een beek. Van juni tot september zijn hier heel veel vlinders te vinden, aangetrokken door de gouden hars van de torax bomen. Deze scheiden een vanille ruikende gom af.

  • Ten zuidoosten van de hoofdstad ligt Lindos, boven de oude stad ligt de Acropolis met een tempel van Athena Lindia uit de 4e eeuw v.Chr. Ook het wassenbeeldenmuseum van Panthenon is dagelijks geopend. Onder de Acropolis is het witte stad Lindos te bezichtigen.

  • De oudste stad en waarschijnlijk de best bewaarde Griekse stad uit de oudheid is Kameiros. Het is ongeveer 2150 jaar oud. Er zijn ruïnes van een Dorische tempel, een altaar voor Helius en een tempel van Athena Polias.

Andere van de vele bezienswaardigheden van het eiland zijn:
  • Het Rhodini Park met zijn diversiteit aan tuinen, pittoreske laantjes en vijvers
  • Het kuuroord en exotische baai van Kalithea
  • De zeven bronnen van Epta Piges
  • Het kasteel van Monolithos
  • Het oude klooster van Moni Filerimou
  • De stranden zoals Ixia en Gennadi.
© 2007 - 2014 Storm, gepubliceerd in Buitenland (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Reizenpaleis Griekenland, Geniet Van Zon Zee En Strand, Wilt U Internationaal Werken, Op vakantie in het buitenland? en Mooiste Strand Griekenland.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar RhodosGoedkope vluchten naar Rhodos zijn te boeken bij Transavia, Air Berlin, Condor, Jetairfly, TUIfly, Germanwings, ArkeFly,…
Vakantie naar RhodosRhodos, ook wel geschreven als Rodos, is het derde grootste eiland van Griekenland. Het eiland is een populaire vakantie…
Wereldwonder 6: De Kolos van RhodosWereldwonder 6: De Kolos van RhodosHet beeld is gemaakt als een dankoffer voor de zonnegod Helios, welke de beschermheer van het eiland Rhodos was. In 305…
Rhodos, het mooiste eiland van GriekenlandRhodos, het mooiste eiland van GriekenlandVolgens een eeuwenoude mythe was het zo dat de zonnegod Helios met Rhodos trouwde en haar zegende met vegetatie, licht e…
Rhodos, een leuk plekjeRhodos, een leuk plekjeRhodos een Grieks eiland waar heel veel over te vertellen valt. Een eiland met veel mooie en leuke plekken. Rhodos met v…

Reageer op het artikel "Griekenland, vakantie op Rhodos"

Infoteur: Storm
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!