InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Vaccinaties voor je reis naar Zuid-Oost Azie

Vaccinaties voor je reis naar Zuid-Oost Azie

Vaccinaties voor je reis naar Zuid-Oost Azie Op veel mensen heeft Azie een onweerstaanbare aantrekkingskracht. De cultuur. Het mysterie. De natuur. De mensen en hun overweldigende historie. Wat hierbij snel vergeten wordt om te vermelden is dat je er ook flink ziek kunt worden. Je lichaam wordt namelijk blootgesteld aan een hele reeks omstandigheden die het niet gewend is. Hier een artikel met overzichten per land aan welke vaccinaties er voldaan moet worden, malariagebieden en waar nodig aanvullende informatie.
Reizen naar bestemmingen in Zuid-Oost Azie brengen bepaalde gevaren met zich mee. In deze landen is bijvoorbeeld de hygiene een stuk minder als hoe wij dat gewend zijn. In deze tropische klimaten heersen nog allerlei vreemde ziektes waar ons lichaam geen antistoffen tegen heeft. Tegen deze ziektes, bacterien parasieten kun je je laten inenten.

Laat je goed adviseren!

Voordat je aan je reis begint moet je je goed laten informeren waarvoor je je allemaal kunt laten en waarvoor je je moet inenten. De een zegt namelijk dit en de ander weer dat! Ga deskundig advies halen bij bijvoorbeeld de GGD.

Voor alle landen in Zuid-Oost Azie geld:

Ongeacht de verblijfsduur

  • DTP (Difterie, Tetanus en Polio)
  • Hepatitus A (Geelzucht)

Verblijf langer dan 3 maanden

  • Hepatitus B
  • Hondsdolheid
  • Tuberculose

Tevens geld voor Laos, Birma, Cambodja, Filipijnen en Indonesie dat bij een verblijf langer dan 2 weken een inenting voor
Buiktyphus gehaald moet worden.

Gele Koorts

Vaccinatie tegen Gele koorts is alleen nodig indien je zeven dagen voor binnenkomst in een van de landen geweest bent waar gele koorts heerst. Dit zou betekenen dat je vanuit Afrika of Zuid-Amerika moet zijn gekomen.

Malaria

Tegen deze vervelende en soms dodelijke ziekte is geen vaccinatie. Het gevaar van deze ziekte ga je te lijf met malaria tabletten. Ook hier weer het advies: Laat je goed informeren zodat je krijgt wat het beste bij jou en je reis past!
Malariamuggen steken voornamelijk s avonds, s nachts en in de vroege ochtend. De kans op malaria wordt verminderd door kleding te dragen met lange mouwen en broekspijpen en het gebruik van een muskietennet.
Bij koorts tijdens of na verblijf in Malariagebied binnen 24 uur arts raadplegen.

Malariagebieden:

  • Thailand: Mogelijk aan de grens met Laos, Burma en Cambodja. Geen medicatie nodig.
  • Birma: Heel Birma onder 1000 mtr hoogte. Malaria medicatie wordt aangeraden.
  • Laos: Heel Laos. Malaria medicatie wordt aangeraden.
  • Cambodja: Heel Cambodja behalve tussen Siem Reap en Phnom Penh. Malaria medicatie wordt aangeraden.
  • Vietnam: Aan de grens met Cambodja en Laos. Malaria medicatie wordt aangeraden.
  • Filipijnen: Heel Filipijnen (op klein gedeelte na van oostkust). Malaria medicatie wordt aangeraden.
  • Indonesie: Heel Indonesie behalve Bali en Java. Malaria medicatie wordt aangeraden.
  • Maleisie: Alleen op Borneo. Malaria medicatie wordt hier aangeraden.

Let ook op wat lokale gewoontes zijn om muggensteken tegen te gaan. In Thailand gebruiken ze bijvoorbeeld zeer effectieve wierook die muggen bij je vandaan houden.

Diarree

Bijna iedereen die naar de landen reist in Zuid-Oost Azie krijgt hier mee te maken. Let goed op dat de diarree niet te lang aanhoudt.
Om de kans op diarree te verminderen drink je geen kraanwater, geen ijs in je frisdrank en geen rauwe groenten (aangezien deze vaak worden gewassen met kraanwater). Bedenk met eten op straat als het het ergens druk is heeft dat een reden. Is er geen mens bij het kraampje zal dit ook wel een reden hebben.
© 2010 - 2017 Ditiseenoveral, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kwalificatie WK 2014 Azië, loting en speelschemaKwalificatie WK 2014 Azië, loting en speelschemaWk 2014 Brazilië kwalificatie Azië: loting en speelschema. Er zullen voor de kwalificatie voor het WK 2014 in Brazilië i…
Thailand als vakantielandThailand als vakantielandEen vakantiebestemming welke de laatste jaren in populariteit is toegenomen, is ongetwijfeld Thailand. Het aantal reizen…
Overzicht van alle landen van AziëAzië is het grootste continent ter wereld en tevens het meest dichtbevolkt. Het continent bedekt bijna 30% van de landop…
Munteenheid per vakantiebestemmingMunteenheid per vakantiebestemmingTijdens de vakantie leef je in een andere wereld, ander eten, andere cultuur, maar ook krijg je te maken met een ander b…
Thailand - Feiten en CijfersThailand, het vroegere Siam, is als een van de weinige Aziatische landen nooit gekoloniseerd. Sinds 1932 is het een cons…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vaccinaties voor je reis naar Zuid-Oost Azie"

Reacties

Bergsma, 09-12-2016 15:35 #2
Hoe is de noodzaak van al dan niet pillen innemen tegen malaria op Sulawesi? Wij gaan in januari en februari 2017. Graag uw advies.

Sybille, 12-09-2013 23:31 #1
We willen een cruise maken naar Z.O Azië. Omdat we enkel maar hier en daar aan land komen en er niet hoeven te eten, vragen wij ons af of we ons moeten laten vaccineren.
We gaan naar Bangkok, Vietnam, Maleisië en Singapore.
Graag u advies.
Bij voorbaat vriendelijke dank.

Infoteur: Ditiseenoveral
Laatste update: 10-04-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 2
Schrijf mee!