InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Reizen naar Mekka

Reizen naar Mekka

Mekka in Saoedi Arabie kent ongveer 700.000 bewoners. Voor mensen die de islam aanhangen, moslims, is Mekka de meest heilige locatie op de wereld en een reis naar Mekka, de bedevaart / Hadj, is verplicht voor iedere volwassen moslim die het kan betalen. Hier lees je over goedkope mogelijkheden om Mekka te bereiken en andere informatie. Zeker als je van plan bent om in 2010 de tocht naar Mekka te gaan maken is dit handig.

Bedevaart Mekka

Als je geen moslim bent, is het helaas niet toegestaan om Mekka te bereiken. Bij de grenzen wordt hier dan ook streng toegezien. Het enige wat soms wordt toegestaan, is mensen die film willen maken voor een documentaire. Maar je kan deze informatie die je hier treft natuurlijk wel gewoon lezen en mogelijk doorspelen naar je omgeving.

Ieder jaar reizen er ruimschoots 2 miljoen moslims voor de tocht, de Hadj, naar Mekka in de twaalfde islamitische maand. In het Arabisch betekent het woord Hadj: bezoek aan Heilige Plaatsen.

In het heden zul je vaak zien in je omgeving en bij anderen, dat moslims met het vliegtuig naar Mekka reizen. Echter zijn er ook nog steeds mensen die dit gewoon met de voet doen. Dit gebeurt dan in landen vanuit Indonesië of mensen die uit Afrika komen.

De Reis

Vroeger, ten tijde van de karavaanhandel te midden van Syrië en Arabië, vormde het Hedzjaz, een gebergte 227 meter van Mekka vandaan in Saoedi-Arabië, een erg belangrijke locatie. Echter, wanneer je kijkt naar het heden, is voor Mekka de economie niet meer afhankelijk van anderen, maar volledig van de moslims op bedevaart.

In eerste plaats is het doel van de Hadj om de Grote Moskee te bezoeken, ook wel bekend als de Ka’bah wat letterlijk staat voor ‘huis van Allah’. Voor moslims is dit het heiligste gebied op aarde. Dit huis van Allah is een gebouw in de vorm van een kubus, van zo’n 17 meter breed en 15 meter hoog. Het verhaal gaat dat de Ka’bah speciaal is gebouwd ter aanbidding van Allah.

De pelgrims, moslims die naar Mekka reizen, lopen bij het aankomen zeven keer om de Ka’bah heen terwijl zij gebeden aan het uitspreken zijn. De Ka’bah bevindt zich dan ook precies in het centrum van een grote open gebedsruimte. Over het huis van Allah is een zwarte doek vastgemaakt, deze wordt de Kiswa genoemd en is geborduurd met een aantal verzen die uit de Koran komen.

Datum voor de Hadj van 2010: 13 t/m 17 november

Vliegen

Om Mekka te bezoeken, is de beste manier om met het vliegtuig naar Jedda te gaan. In het Arabisch staat deze plaats bekend als Jiddah. In Nederland kan je met vliegmaatschappij KLM het best via het vliegveld Schiphol reizen. Maar ook andere, goedkopere vliegmaatschappijen behoren tot de mogelijkheden. Als je benieuwd bent naar de verschillende tarieven van de vliegtickets, kijk dan op online reisbureaus zoals World Ticket Center of cheaptickets.nl. Op dit soort websites zie je, naast de verschillende tarieven van de vliegmaatschappijen, ook vaak hele voordelige aanbiedingen.

Goedkoop naar Mekka

  • Hoe langer je wacht met het boeken van je vliegticket(s), hoe duurder het wordt. Het is dus wel zo verstandig om direct na je besluit om naar Mekka te gaan, zo spoedig mogelijk bij jouw vliegmaatschappij van voorkeur een ticket te boeken. Dit komt omdat vliegtuigen heel rap vol zitten als je pas wacht net voor de datum van de Hadj.
  • Wanneer je echt op zoek bent naar de meest goedkope manier om te vliegen, zoek dan niet alleen in Nederland. Er zijn ook mogelijkheden om bijvoorbeeld eerst met de trein naar Parijs of Brussel te reizen en daar een goedkoop vliegtuig te boeken voor je reis naar Mekka. Dit is echte de moeite waard, want het kan je niet tientallen, maar zelfs honderden euro’s schelen.
  • Als je écht weinig geld hebt en een vliegreis naar Jedda zo goed als onmogelijk te betalen is, zoek dan naar reizen die eindigen in Riyadh. Vanaf hier ben je minder dan 1000 kilometer verwijderd van Mekka. Om deze afstand nog te overbruggen kan je van de treinen gebruikmaken, of je kunt een huurauto regelen. Veel succes!
© 2010 - 2014 Goedkope, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bidden richting MekkaBidden richting MekkaVaak zijn moslims hier heel bedrijvig mee: het bidden to Mekka. Dit gebeurt vijfmaal per dag. Wie dit niet doet, mag zic…
Mekka - De heilige stad van de MoslimsMekka - De heilige stad van de MoslimsMekka is een stad in Saoudi Arabië, de Kaaba, waar de Moslims naartoe bidden, ligt in de stad Mekka. Mekka is de geboort…
Wat is een bedevaart?Wat is een bedevaart?Eens per jaar vindt de Hadj plaats, waarbij volwassene moslims naar Mekka trekken. Maar niet alleen bij de islam zijn be…
Wat zijn de vijf zuilen van de islamWat zijn de vijf zuilen van de islamDe islam is het op een na grootste geloof na het christendom dat op nummer 1 staat. De koran is het heilig boek van de i…
Goedkoop vliegen naar PortugalGoedkoop vliegen naar PortugalGoedkoop vliegen naar Porto, Lissabon of Faro. Het is mogelijk met de zogenaamde low cost maatschappijen die voor weinig…

Reageer op het artikel "Reizen naar Mekka"

Reactie

Saadia, 07-11-2012 12:59 #1
Beste mensen.
Ik wil volgende jaar naar Mekka samen met mijn man. Ik wil graag adressen waar ik veilig en goedkoop kan boeken?
Met vriendelijke groeten.
Saadia

Infoteur: Goedkope
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!