InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Harz - Duitsland

Harz - Duitsland

De Harz is een klein middelgebergte in het midden van Duitsland. Het is verspreid over de provincies Saksen-Anhalt, Nedersaksen en Thüringen. De Harz heeft is ongeveer 70 bij 40 kilometer. Het ligt 70 kilometer ten zuiden van de Duitse stad Braunschweig. Het grootste gedeelte van de Harz is bedekt met bossen en hier en daar groene weiden en meren. Via Nederland is de Harz goed te bereiken over de Duitse snelweg, in ongeveer vijf uur is men in de Harz.

Harz

De Harz is een gebergte met toppen tot boven de 1000m, de hoogste top is de Brocken met 1142m. Het is een gebied wat geliefd is bij wandelaars, mountainbikers en motorrijders. De wegen zijn prima geschikt om tochten op de motor en auto te maken. Voor wandelaars liggen er uitgestrekte wandelpaden die prima zijn bewegwijzerd. Mountainbikers komen ook aan hun trekken met voldoende routes.

De omgeving van de Harz biedt verschillende landschappen. Rondom de Brocken vindt men de hoogste toppen van de Harz met meerdere bergtoppen boven de 900m. In deze omgeving ontspringen ook verschillende riviertjes.

Rijdt men naar het noorden dan is het 15 kilometer verder op al gebeurd met het gebergte van de Harz. Vanaf hier zijn de bergen heuvels geworden en gaat het landschap zeer snel over in laagland. Vooral bij de stad Werningerode is dit goed te zien. Werningerode is ook een bezoek waard vanwege haar prachtige historische gebouwen en het kasteel op de heuvel. Vanaf deze heuvel heeft men een schitterend uitzicht over het laagland en de bergen van de Harz.

Wie vanaf de Brocken richting het oosten rijd zit het landschap veranderen in een gebied met heuvels die afgewisseld worden door bossen en weilanden. Rijd je nog verder dan wordt het landschap steeds minder heuvelachtig.

Rijdt men vanaf de Brocken naar het westen dan komt men door een landschap met uitgestrekte bossen en naaldwouden. Maar ook hier wordt het landschap steeds vlakker. Na ongeveer 30 kilometer zijn ook hier de hoogste bergen en heuvels gepasseerd.

Gaat men het zuiden van de Harz verkennen dan ziet men een uitgestrekt berg- en heuvellandschap wat bedekt is met naaldwouden. Ook zijn in dit gedeelte van de Harz enkele meren te vinden. Onderweg komt men af en toe door nauwe en donkere dalen.

Brocken

De hoogste berg van de Harz is zoals eerder beschreven 1142m hoog. Vanuit de weide omgeving is de top al goed te zien en de daarbij behorende zendermast. Eenmaal op de top heeft men een weids uitzicht over de gehele omgeving. Nadert men vanuit het noorden de Harz dan is het verschil met het vlakke laagland en de bergen van de Harz goed te zien.

Het grootste gedeelte van het jaar is de top van de Brocken in nevelen gehuld. In de winter maar ook in de zomer kan het er af en toe flink spoken qua weer. In de winter worden er regelmatig metershoge sneeuwhoogtes gemeten die tot ver in het voorjaar kunnen blijven liggen. In de zomer kan het er soms ook onaangenaam waaien en fris zijn. De gemiddelde jaar temperatuur op de top is rond drie graden. Mede door het grillige weer en de kou groeien er op de top ook geen bomen. De top van de berg is wandelend te bereiken maar kan ook met een oude stoomlocomotief worden bedwongen, dit is echter wel aan de prijzige kant.

Accommodaties Harz

In de gehele Harz zijn voldoende accommodaties te vinden voor een kort of langer verblijf. Er is een ruime keuze uit hotels, appartementen en pensions. Met name in de wat grotere steden in de Harz is een divers aanbod te vinden.

Eten&drinken Harz

Er zijn in de Harz ook voldoende restaurants te vinden met een goede menukaart. Voor een drankje kan men terecht in een van de vele bars en cafés. In de wat grotere steden zijn ook bardancings te vinden waar men kan uitgaan.

Afsluitend

De Harz is een prima vakantie gebied voor mensen die op zoek zijn naar: prachtige natuur, bergen en heuvels. Het landschap leent zich ook om toertochten te maken door de omgeving. Het is tevens een gebied wat niet wordt overlopen door toeristen. Wel kan het op de top van de Brocken soms erg druk zijn met wandelaars.
© 2009 - 2014 Marinos, gepubliceerd in Buitenland (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Duitsland, Nedersaksen - NiedersachsenDuitsland, Nedersaksen - NiedersachsenHet één na grootste Bundesland van Duitsland met Hannover als hoofdstad. Op een kleine afstand van Nederland, vindt men…
Stoomtreinen in de Harz, tijden van weleer herlevenStoomtreinen in de Harz, tijden van weleer herlevenAl meer dan 120 jaar rijden de stoomtreinen van de Harzer Schmalspurbahnen op een netwerk van sporen door grote delen va…
Duitsland, Mecklenburg-Vorpommern, Saksen-Anhalt+BrandenburgDuitsland, Mecklenburg-Vorpommern, Saksen-Anhalt+BrandenburgDe overige noordelijke deelstaten, bundesländer, van Duitsland worden in dit artikel behandeld: Mecklenburg-Vorpommeren,…
Vakantie in Duitsland – regio’s in het noordenVakantie in Duitsland – regio’s in het noordenWie geïnformeerd wil worden over vakantie-mogelijkheden in Duitsland kan de informatie raadplegen die aangeboden wordt p…
Motorrijden circuit NordschleifeZin om de gashendel van je motor eens helemaal open te draaien, maar je hebt genoeg van motorrijden over drempels, langs…

Reageer op het artikel "Harz - Duitsland"

Infoteur: Marinos
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!